Tipps om sidor för träning till VR!

triple

Medlem
Ponera att man skulle köra Vättern kommande år, hur och vad skall man då träna?
Tipsa mig om sidor med träningsupplägg inför VR! Måste finnas tusen men jag hittar inget riktigt bra!
Jag är inte helt försoffad men ingen riktig racercyklist heller… tränar 2-3 gånger i veckan runt en timme oftast mtb-cykling eller träningscykel. Problemet är väll att jag oftast inte kör så långa turer, max två timmar.

Alltså det jag vill veta mer om är hur långt man skall köra/ hur ofta. Säg att jag lägger 5-6 timmar i veckan på träning hur utnyttjar man det bäst?
Skall jag köra lång runder på våren eller ”räcker” det att köra långturer en månad innan o.s.v… Hur mycket skall man träna på klunga? Skall man bara träna i klunga med ett gäng eller duger det att ligga två och turas om att dra? O.s.v…

Då du bor i Göteborg kan jag rekommendera ett besök hos Aktivitus http://www.mattiaslundqvist.com/

Då får du ett personligt träningsprogram som är baserat på dig och dina målsättningar, istället för ett generellt upplägg om hur man ska träna, likt det på Velo. Ett test är förvisso inte gratis, men ska du lägga ner (dyrbar) fritid på att träna så är det bättre att veta att man gör rätt istället för att chansa och "träna för kråkorna". Att ha ett personligt träningsprogram känns faktiskt lite lyxigt och det är dessutom lätt att planera sin träning då man vet långt i förväg hur/vad/när man ska träna.

Jag och PJ var och testade oss i våras http://happymtb.org/2006/05/14/team-happymtb-besoker-aktivitus/. Nu var VR inte det primära målet med träningsupplägget, men det bidrog mycket till att vi hade det väldigt behagligt runt sjön på 8h 12min.

/Anders

Jag cyklade till och från jobbet under mars, april, maj kanske hälften av dagarna, 2,5 mil enkel. Det gav mig en bra basträning för cykling (hade tidigare bara löptränat och skidtränat). Utöver detta letade jag upp en lokal cykelklubb (Fredrikshof) och körde ett pass kanske varannan vecka, med den klubben, det gav mig distanspass och klungträning. Jag provade ett par pass med lillebror, men det kan jag inte kalla för klungträning, även om vi låg "lite" tätt ibland.
Så summa summarum till och från jobbet med en omväg ifall det är för kort, och sen lite distanspass i klunga, jag kom runt på 8.45 med mersmak.
Lycka till.

Tillbaka
Topp