Tips ang Ulricehamn/Lassalyckan

Healons

Aktiv medlem
Tjenare!
Nån som har erfarenhet av att cykla mtb där och kan tipsa om bra spår/slingor?
Tänkte dra dit med sonen som snart är 10år. Vi gillar främst stig med rötter och stenar, helst inte grusväg... gärna tekniska passager med hopp/drop o grejer :-)
Har varit på Isaberg och det var ju skitkul!
Hepp!

Senast ändrad:
Jag åkte ofta dit med min dotter och cyklade på Lassalyckan.
Alla 3 MTBspår är mycket fina och underhållande, finns några backar som kan vara tuffa men överlag så är det mycket bra spår för yngre och äldre cyklister.
Finns lite byggda hinder och träfeatures

Jag åkte ofta dit med min dotter och cyklade på Lassalyckan.
Alla 3 MTBspår är mycket fina och underhållande, finns några backar som kan vara tuffa men överlag så är det mycket bra spår för yngre och äldre cyklister.
Finns lite byggda hinder och träfeatures

Grymt, tack för tipset! Vi har närmre dit än Isaberg och tänkte föreslå destinationen för grabben så blir det mer tid för cykling nu när dagarna är så korta...
Utgår man från skidstadion?

Ja, du/ni utgår från skidstadion. På den här kartan syns tre spår, men det måste vara mer spår i verkligheten än vad som visas där. Det finns segment på Strava som kan komplettera till viss del kanske. Sen tycker jag att det mest är transportsträcka där det svarta spåret går ensamt i öster. Vill man cykla längre turer så ska det gå att hitta kartor att ladda ner till google.maps med dragningarna av Västgötaloppet MTB som har arrangerats här ett par år.

Vet inte var du bor men jag var i Hallby-stugan, precis bredvid Axamo flygplats i Jönköping förra helgen. Fantastiskt fina spår o t o m lite trix-o-hopp-leder. Rekommenderas! Har ej varit i Lassalyckan men enligt min bror var Hallby-stugan mkt bättre.

Finns även slalombacken i Huskvarna om utförs önskas men jag tror inte det är ngn lift igång. Det ska byggas ngn form av bike park där som ska öppna runt maj.

https://jkpg.com/sv/outdoor/cykla/mtb/

Ja, du/ni utgår från skidstadion. På den här kartan syns tre spår, men det måste vara mer spår i verkligheten än vad som visas där. Det finns segment på Strava som kan komplettera till viss del kanske. Sen tycker jag att det mest är transportsträcka där det svarta spåret går ensamt i öster. Vill man cykla längre turer så ska det gå att hitta kartor att ladda ner till google.maps med dragningarna av Västgötaloppet MTB som har arrangerats här ett par år.
Utgå från blåa eller röda mtb-spåret. Vill man hålla på längre finns det en massa stigar hit och dit att improvisera på utan att komma särskilt långt från startpunkten.
Svarta är väl ingen "transportsträcka" -mycket upp och ner runt ryckåsen (öster).
Sen finns 5- och 10-kilometersspåren som är lättcyklade breda spår för skidor mm (men ingen snö nu).
Dessutom finns en liten pump-track och en hopplinje.
Bör räcka ett tag...

Tillbaka
Topp