[Tips] Årstalänken

MangeO

Ny medlem
[Tips] Årstalänken
Skulle vilja tipsa folk i Stockholm (mer specifikt de på rätt sida av landskapsgränsen ;-)) om en grej, nämligen gamla Årstalänken.

Som många vet är ju Södra Länken öppen sedan knappt ett år tillbaka. Och när tunnelsystemet öppnades, så stängdes samtidigt Årstalänken. I alla fall för biltrafik.

Grejen är att större delen av vägbanan fortfarande finns kvar. (Ska väl rivas på sikt, antar jag. :-/) Vilket då innebär ett par km "motorväg" (dubbelfiligt i alla fall) på i det närmaste helt plan mark, underlaget är asfalt som efter åratals nötande av biltrafiken är väldigt slät och fin och knappt ger något rullmotstånd, och dessutom finns det hur mycket utrymme som helst. Vilket kan vara väldigt kul för den som likt mig kommer skumpandes på überslicks - Det var en ganska ball känsla att cykla där, kan jag lova. Rekommenderas för den som t ex vill köra lite tempoträning, eller som bara är ute efter att cykla fort. :-)

Och nej, jag vet inte huruvida det är lagligt att cykla där eller ej, såg i alla fall inga förbudsskyltar. (Det var ganska mörkt.)

[Tips] Årstalänken
Det kan ju knappast vara förbjudet, om det är den där biten asfalt som ligger mellan Årstafältet och Valla torg du tänker på. Själv var jag tvungen att köra några varv i tisdags kväll bara för att det var så häftigt.
Jag hade ingen cykeldator, men ett varv tog cirka två och en halv minut. Kul på nåt vis.

[Tips] Årstalänken
Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Criterium på rundbana?

presic vad jag väntade på. Vi kanske inte behöver en velodrom ännu. Nu skallv i bara okuppera den där asfaltssträckan så den inte försvinner.

[Tips] Årstalänken
Det borde gå att lägga en bana som går både på asfalt och grus, eller? Det var ett tag sen jag var nere och körde på fältet... Har de börjat riva upp asfalten än?

[Tips] Årstalänken
Om det inte spöregnar i morgon em så tar jag ett par mils omväg på väg hem från jobbet fö att kolla in den här, är det nån som vill möta upp? typ tre/fyrasnåret inne i stan?

[Tips] Årstalänken
Oj, på väg hem från Bromma svängde jag förbi där.... Var där för 20 minuter sen... Missade er pöjkar.

IMG_3052.sized.jpg

[Tips] Årstalänken
Urban-bike-exploring! Och här sitter man med ett knä som knappt duger till att gå i trappor med... argh! Nåja, det går nog över fort.

[Tips] Årstalänken
bruse skrev:
> Men Jonas, du har vanprytt din vackra Salsa med en
> GUL flaskhållare!
>

Japp, den är färgmatchad med eldflamesen på ramen. Men den åker av snart, behövde den i Rudan.

IMG_3033.sized.jpg

Senast redigerad av en moderator:
[Tips] Årstalänken
JLarsson skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men Jonas, du har vanprytt din vackra Salsa
> med en
> > GUL flaskhållare!
> >
>
> Japp, den är färgmatchad med eldflamesen på ramen.
> Men den åker av snart, behövde den i Rudan.

Du är förlåten. Kapat gaffelröret ser jag?

Hm... NU fick jag inspiration. Klonen ska ju vallas imorrn, så varför inte Årstalänken! Första turen på 2mil gnälldes det... jobbigt... ont... Andra å trdje gick ju gallant. På lördag ska vi till Centralen å spana in invigningen av X60. Så Årstalänken fåre bli imorrn. Annars hade jag tänkt mig milbanan, alla nybörjares första slinga.

[Tips] Årstalänken
OK, vi får vara lite anti det som är PK och bli motorvägsockupanter, så att de inte river upp asfalten. ;-) Hade ju varit bra om det funnits någon (organisation) med lite inflytande som kunnat lobba för att de i alla fall låter ett av körfälten vara kvar, med tanke på att det inte finns några velodromer eller sprintbanor för cyklar kvar i Sverige. Och Årstafältet ska ju bli ett friluftsområde, så jag tycker definitivt att en sådan bana kunde passa där.

Lite mer läsning för den som är nyfiken: http://sv.wikipedia.org/wiki/Årstalänken

[Tips] Årstalänken
Markus F skrev:
> > Japp, det blev några idéer till ett litet bus.
> Vi ska konferera först bara.
>

Jag gled ner och lyckades hitta Markus, Boe och David på länken. Rullar man runt några varv så sätts ideverksamheten verkligen igång...

Lite bilder

IMG_3045.sized.jpg

IMG_3049.sized.jpg

/Jonas

[Tips] Årstalänken
Förresten... nån som känner nån som känner nån som eventuellt kan sparka igång belysningen på Årstalänken, eller har de helt enkelt klippt matningen? Kvällsaktiviteter börjar ju kräva ett visst mått av artificiellt ljus numera...

[Tips] Årstalänken
I full pendlarregalia och bra blåst blev det en tid på 2:27 på de 1300 metrarna.

En sopkvarst och lite färg för att göra start och mål-sträck sen så kan vi jaga 2minutersvallen. Jag iallafall, ni andra kan jaga 1:30. =)

kruxet är väl bara att det finns en dirt i närheten så jag kommer väl att vilja cykla på den andra cykeln när jag är där egentligen. =)

[Tips] Årstalänken
rikard skrev:
> kruxet är väl bara att det finns en dirt i
> närheten så jag kommer väl att vilja cykla på den
> andra cykeln när jag är där egentligen. =)

Jag har åxå funderat på en lösning på det problemet och kommit fram till att det är nog lika bra att vi flyttar in hos Markus F den snöfria delen av säsongen.

[Tips] Årstalänken
JLarsson skrev:
> Förresten... nån som känner nån som känner nån som eventuellt kan sparka igång belysningen på
> Årstalänken, eller har de helt enkelt klippt matningen?

För det första så tycker jag att det känns ganska troligt att de klippt elen helt och hållet. För det andra funkar belysningen så dåligt att det inte skulle göra särskilt stor skillnad.

Lösningen kanske är att åka dit i stora grupper, med pannlampor, och turas om att agera lyktstolpar? ;-)

Däremot vore det intressant att veta exakt vad som är planerat för vägbanan, och vart man kan vända sig. Vi lever ju trots allt i en demokrati, och om tillräckligt många är villiga att vara med och pusha för att i alla fall den ena vägbanan bevaras så kanske det finns en mikroskopisk chans... Vore ju i första hand en besparing för samhället, eftersom det kostar mer att riva upp asfalten än att lämna den. Underhållsbehovet lär ju inte heller bli överdrivet stort om den bara används av gående och cyklister i framtiden.

[Tips] Årstalänken
Jag tror att asfalten kommer att täckas med jord och lämnas kvar, och om det eventuellt byggs bostäder där får byggherren ta problemet med att bryta upp den. Frågan är bara vad man ska med 2x650 m asfalt till förutom att busa på?

Angående inflyttning hos mig så går det bra, jag har klädkammare, förråd och vindsutrymme som kan användas. Hyran blir att ni får hjälpa mig att slänga en massa skräp och meka cyklar, men då ingår espresso.
J.Larsson kan nog tänkas inhysa några också, för i Planet Rides källare bor det redan folk. I alla fall är det alltid någon som ligger och sover där när jag kommer förbi.

[Tips] Årstalänken
Runt om på fältet så finns stora skyltar med detaljplanen i "lightversion". det ska inte bli mer bostäder.

Visste ni förresten att en av sveriges äldsta vägar - Göta Landsväg - går diagonalt över Årstafältet?

[Tips] Årstalänken
Markus om du kan tänka dig att gå med på att ändra benämningen på klädkammaren till "garderob" så är jag med. Inte lite grumt att kliva ur garderoben varje morgon..

[Tips] Årstalänken
bumpar upp denna igen. är det bara jag som tänker asfaltsvelodrom? läste ett reportage i Bicycling Magazine för något år sedan om en sådan i New York, ska se om jag kan gräva fram det gamla numret.

[Tips] Årstalänken
Banan behöver sopas och märkas ut lite. Är det någon som bor i närheten som orkar släpa ner en sopkvast så kan jag sopa rent kurvan. En velodrom blir nog lurig att bygga om banan till.

Sen är det bara att rejsa, vem sätter bästa tiden innan snön kommer?

[Tips] Årstalänken
ja, en velodrom är inget man snyter ihop med en sopkvast, tänkte lite mer långsiktigt... då krävs det en djävla massa arbete med sponsring och sånt, plus projektering och allt annat som jag inte har någon koll på, men efter sommarens besök i Manchester Velodrome så är abstinensen svår...

[Tips] Årstalänken
Nu kan jag inte hålla mig längre. Varför inte inomhus så att man kan cykla hela året? Och varför inte en velodrom i trä snarare än asfalt. Det blir mycket bättre känsla då.

Snart kommer det behövas både frivilliga och pengar ;)

[Tips] Årstalänken
Har förhoppningsvis fixat det där med velodrom. Om vi ska bygga hus så vill Mirja ha ett gym i garaget, då kontrade jag med en velodrom, vilket hon tyckte var helt ok. Nu ska vi bara leta tomt... Återkommer när den e klar. Borde väl finnas nån tomt i haninge på ett par kvadratkm tycker man ju ;o)

[Tips] Årstalänken
Vad häftigt, har inte tänkt på att man kan cykla där. På cykelbanorna brevid cyklar jag ofta men inte på gamla Årstalänken. Den ligger ju just bredvid den ännu äldre gamla medeltidsvägen Göta landsväg (som för övrigt upphörde som sådan på 1600-talet då man byggde en bro vid Fittja). Jag drar förbi med lvg;n efter jobbet idag innan mtb-träningen börjar i Källbrink 18:00. Just det, då måste jag ju hem och byta cykel först.

edit: Oj, jag upptäckte inte att ämnet spårade ur. Jo, velodromer vore ju kul inomhus. Det har vi ju avhandlat. Mattias behöver snart frivilliga krafter, då får vi lov att formera styrkorna...

Senast redigerad av en moderator:
[Tips] Årstalänken
Johan A skrev:
> Har förhoppningsvis fixat det där med velodrom. Om
> vi ska bygga hus så vill Mirja ha ett gym i
> garaget, då kontrade jag med en velodrom, vilket
> hon tyckte var helt ok. Nu ska vi bara leta
> tomt... Återkommer när den e klar. Borde väl
> finnas nån tomt i haninge på ett par kvadratkm
> tycker man ju ;o)
>

Jag vet två. Den ena är på 100 000 kvadratmeter, härlig skogstomt mitt i ett industriområde, fast näre pendeltåget. Räkna med att dom vill ha ca 400 kr/kvadrat för den.

Den andra... Den behåller jag själv ;)

[Tips] Årstalänken
Mattias L skrev:
> Nu kan jag inte hålla mig längre. Varför inte
> inomhus så att man kan cykla hela året? Och varför
> inte en velodrom i trä snarare än asfalt. Det blir
> mycket bättre känsla då.

vad vad vad????

> Snart kommer det behövas både frivilliga och
> pengar ;)

pengar vete tusan, men frivillighet för velodromprojekt finns det gott om...

Tillbaka
Topp