Tips/åsikter om hjul till neo-retro allroundracer

Tournado

Ny medlem
Hallå alla kunniga
Jag har letat efter en cykel i över ett år. Ville ha stålram med klassisk racergeometri med öglor för stänkskärmar och pakethållare. Dock med moderna komponenter men med klassiskt utseende. Då jag aldrig hittade något under 12.000 så beslöt jag mig för att bygga en egen. Så nu har jag köpt en fantastisk handbyggd ram från sent 70-tal från F W Evans i reynolds 531 och med öglor. En ny campagnolo veloce 10-grupp i silver är på väg. Ska beställa sadelpost, styrstam och bockstyre i väldigt klassisk stil. Men gällande hjul så har jag för dålig koll. Vill ha silvriga polerade fälgar men vet inte fördelar med hög- eller lågprofil. Läst in mig en hel del och många pratar om Mavic open pro eller open sport alternativt cxp33. En del prisar Velocity synergy eller A23 med off center. Det finns Halo Retro som är fina men mer borstade än glansiga och som ska vara lite wobbliga vid bromsning. Sedan finns även Pacenti PL23 eller H+son Archetype men dessa är i dyraste laget.
Jag vill alltså hitta hjulset som tar campa 10, är snygga i väldigt klassisk stil men hållbara. 32 eller 36 ekrar då jag väger 85 kg och ska ha cykeln till långturer och allväderscykel i varierad terräng utan att vara offroad.
Nav har jag inte den blekaste om men hittat att Miche är campa-kompatibla. Jag vill att cykeln ska kännas som en gammal engelsk allroundracer och vet inte vilka märken eller tillverkare som rimmar bäst. Ni som kan saker; vad är bra, snygga hjulset till detta, som håller och ligger runt max 2.500?
I fall det inte är alldeles uppenbart så är jag väldigt oerfaren gällande allt med cyklar och vill ha en rolig och hållbar, vacker cykel men har ingen att bolla ideer med. Hoppas någon med koll orkar engagera sig och putta mig i rätt riktning.

Bygg själv (eller värsta fall betala ngn annan att göra det) på polerade alufälgar

Typ
RMAcr18.gif

eller
rims_gb_rim.jpg

Kolla med Anders på Veloform i Gbg, han borde ha lämpliga fälgar
http://www.veloform.se
OBS: Hemsidan är inte särskilt bra, dvs: ring!

/Håkan

Det är mer retro med lågprofil,
åtminstone enl mig

Velocity Synergy finns numer även polerad, mkt snyggare, särskilt på en retroracer
8356639406_1144dcdc45.jpg

När jag senast köpte Velocity-fälgar gjorde jag det hos
http://www.norvelo.se
Där borde du även kunna få dina hjul byggda, om du inte vill göra det själv.

/Håkan

Nu är ju dessa inte silverpolerade direkt men skulle passa perfekt till en "gammelracer". Fälgar i trä från cbita. Finns i olika färger och både för tub och kanttråd.

Bacchetta12_1024x1024.jpg

Till min 80-tals Peugeot med Ultegra 6600-komponenter har jag ett par Mavic Cosmic i aluminium. Jag tycker att den gör sig bra med dem, fast bakgrunden på bilden gör det svårt att se helheten.

IMG_3761.JPG

Hittat open sport 32h fälgar med origin8 nav kompatibla med campa på velomine för 1.700 kr inkl frakt men man vet aldrig vad tullavgiften blir. Annars evaldsmtb halo retro campagnolo för 1.700 kr. Fler förslag? Ska absolut kolla upp norvelo och veloform! Ska leta lite efter synergy, de såg väldigt bra ut!

Grymt snygg Peugeot. Till TS, du verkar tillräckligt insatt för att få till något riktigt bra. Ser fram emot resultatet.

Mavic open pro kör frun på sin pendlare, stadiga och lätta att bygga med.
Se är inte direkt polerade,
de är matta där ekrarna fäster
och bromsytan är sådär "randig" längs med.

Mycket bra tips med justridingalong! Är inte mavic open sport och open pro polerade? Fler tips på prisvärda inköpsställen för hjulset i klassisk stil? Fler hjulbyggare inom EU förutom veloform, norvelo eller just riding along? Någon som har erfarenhet av fälgarna i första inlägget? Fler som gillar velo orange? Kommer garanterat att beställa däck (fairweather 28mm), sadelstolpe och stänkor därifrån!

Tillbaka
Topp