Tips fjällcykling med barn

Monglo

Aktiv medlem
Söker tips och erfarenheter från fjällcykling med barn. Våra är 7 och snart 9.
Vännerna vill ta Snälltåget https://www.snalltaget.se/
Det stannar bla i Vemdalen och Storlien.
(Vi möter upp med bil från metropolen Sollefteå.)

Ungarna tycker det är helt värt att pushbika. Men tror de gärna vill ha en del utför så vet inte om jag ska skämma bort dem med lift…

Och gärna att det inte känns alltför exploaterat där man är kanske, att fjällkänslan finns kvar liksom.

Vad har ni för favoriter?
Vad har ni för dåliga erfarenheter? Vad ska man undvika?

Och bästa kortare turer från Stockholm med kids? Typ 2-4 dagar?

Jag skulle tänka att det är tuff med cykling för barn i fjäll. Min son vandrade 500 höjdmeter i Alperna på den ålder, men då behövde vi välja stig där man inte kunde ser att det var 400 höjdmeter kvar. Det är svårt i svensk fjäll. Och att cykla uppför är också tyngre än att går uppför.

Jag har cyklat lilla Jämtlandstrianglen, som är riktigt fin, men jag tror inte att barn skulle uppskatta det. Storulvån - Blåhammern passar kanske bättre och har fin utförlöp tillbaka, men är tuffare, både konditionellt och tekniskt (har inte varit där själva).

St Olavsleden kring norska gränsen är riktigt fin men mer gruscykelunderlag.

Jag var överraskad av Åre bikepark. Kändes mindre som en skidort än jag hade förväntat mig och Easy Rider bjuder på riktigt fin fjällcykling. Och sonen frågade såklart direkt när vi skulle åka till Åre igen.

En avstickare från Vemdalen till Lofsdalen, fjällparken där låter helt rätt i den åldern. Parken ligger uppe på fjället och Lofsdalen är litet och mysigt och känns inte överexploaterat.
Jag är också sugen på en tur till Lofsdalen med vår 5 åring, men kanske lite tidigt än ?
Men instämmer med din bild av Lofsdalen, känns genuint och rätt bra för barn, iaf vintersäsongen :)

Ungarna tycker det är helt värt att pushbika. Men tror de gärna vill ha en del utför så vet inte om jag ska skämma bort dem med lift…

Och gärna att det inte känns alltför exploaterat där man är kanske, att fjällkänslan finns kvar liksom.

Det finns det massor av fina cykelställen, men om man vill ha "säkra kort" så är Åre bikepark / Årebjörnen och Lofsdalen mina tips.

Om Snälltåget är ett måste begränsar det urvalet rejält. I så fall ska ni åka till Åre eller Funäsdalsfjällen. Transfer mellan Östersund - Funäsdalsfjällen torde dock ta 2-3h. Ni behöver också kolla upp ifall man får ta med sig cykel på transferbuss/taxi! Storlien eller Vemdalen är inte värda en omväg för cyklister.

Om tåg är ett måste och vännerna kan tänka sig att byta och trixa går det också att ta sig till Järvsö med Mälartåg + X-tåg. Järvsö bjuder dock inte på någon fjällkänsla.

Man blir tyvärr väldigt begränsad om man ska resa med cykel på tåg. Kan vännerna tänka sig att köra bil öppnar utbudet upp sig ordentligt. Då skulle jag med tanke på barnens ålder rekommendera Trysil, Lofsdalen eller Idre. Alla tre är välordnade anläggningar med fina fjällvyer.

Du skriver också "där det inte känns alltför exploaterat". Då kanske skid- cykelanläggningar faller bort? I så fall tipsar jag om Røros som har massor av stig i lagom brant lågfjällterräng.

Tillbaka
Topp