Tips för att bygga pump/dirt-track

Guaruska

Aktiv medlem
Tjena.
Nu när minirampen e klar och grannen kom med ca 15 ton jord o la på min tomt, tänkte jag bygga en pumptrack-ish. Har inte mätt exakt yta men jag har ca 3000 kvm skulle jag tro, att bygga på.
Nu till frågan:
Hur?
Haha
Ytan jag kan/vill använda är mest rektangulär med en kvadrat som sticker åt sidan från ena hörnet. Kvadraten är ca 15x15m.
Jag föreställer mig att jag bygger upp en hög på kvadraten så man får en backe o därmed fart, o sen nåra hopp såklart. Men...o här behöver jag ju hjälp: hur långt mellan högarna, hur höga ska dom vara, en pumpdel måste såklart finnas o hur långt mellan högarna då? Ska d va sten i jorden o hur stora stenar?
Tänker att den ska va kul att köra med vanliga skogsmtb och inte bara mindre dj-bike.
Kom gärna med förslag o teknikaliteter.
Tack på förhand

Kul projekt!

Du kan ju sno lite inspiration från Matt Jones, har ju 40 avsnitt on sitt projekt.

Annars hittade jag lite "ritningar" på olika färdiga layouts via google :)

Jag skulle påstå att man ska bygga större än vad man tror för att det ska fungera väl på en stor hoj.
Precis! Har empirisk data som stödjer detta.
Har ju bara pillat med vanlig stig i skogen och där gäller det att ta i. Göra stora svängar, större än vad man tror, min radie 5m.
Torde vara samma med ett pumptrack.

På vår lokala har vi radie på 3m och 3 och kanske lite till mellan topparna på kullarna. Den är klart snabbast på dirthoj, men det funkar med fullstor med.

Grymt, nu börjar tipsen strömma in :-).
Så kanske ska sikta på 3,5-4m radie på svängar? Är det inkl lutningsvall, eller berm om man nu ska va english? Den är ju främst för pojkarna men jag vill oxå kunna köra. Någon table-top o kanske 1-2 gap-jumps på alternativ linje, för att träna. Hur långt från hoppramp till landningsramp?
Tracken blir ju främst platt, men har möjlighet till 100+ kubik grävmassor så kan göra en hyfsat hög start för fart. Behöver bara fixa lastbil för att få hit massorna. Lite jobbigt att köra med bilsläp.

Tillbaka
Topp