tips för att cykla racer

callecal

Ny medlem
tips för att cykla racer
Hej, jag har just börjat cykla racer detta året, Jag söker tips om teknik när jag cyklar. Hur skall man trampa? Skall jag ta i i uppförsbackar och bara rulla nerför? eller skall jag försöka hålla samma ansträgning? skall jag någonsin ställa mig upp och cykla? och andra frågor om hur jag kan komma fram snabbare.

Jag behöver också lite hjälp med hur jag skall ställa in styret, sadel etc för att passa mig?

Skulle bli jätteglad över lite länkar eller förklaringar!

tips för att cykla racer
Vad gäller hur man ska trampa finns det en massa olika åsikter, vissa anser att rundtramp är superviktigt medan andra inte alls lägger samma vikt vid det. Googla på det, prova och se vad du tycker.

Angående var du ska ta i beror väl på lite vad du är ute efter. Om du vill ha hög snittfart och kör solo misstänker jag att en relativt jämn belastning är att föredra, i alla fall känns det som att en mjölksyrechock i varje uppförsbacke är dumt. Å andra sidan, om det är något ställe man ska köra med högre effekt är det väl just i uppförsbackarna med tanke på att luftmotståndet är relativt sett lägre.

Utför så finns det några lägen jag tycker det är OK att rulla i, det går så fort att du inte kan få något driv, vägen är så krokig att du inte med god säkerhet kan åka fortare, du ligger inne i en grupp som rör sig med sådan fart att du inte behöver trampa eller om man är solo och är trött. Sen, en sak som många som är nya på att cykla i grupp inte tänker på: Om du kör i grupp och ligger först utför så måste du verkligen ta i. Annars kommer de bakom att bli tvungna att ligga och bromsa och det är oerhört irriterande att behöva använda upparbetad lägesenergi till att värma fälgarna istället för att åka fortare.

Angående att stå upp eller sitta ner så tror jag aldrig att det kommer att nås en konsensus hur man ska göra - titta bara på när proffsen kör, det finns alla möjliga stilar. Har för mig att det finns undersökningar som visar att stående ger högre puls, så det talar väl för att man bör sitta så mycket som möjligt. Själv tycker jag att det i alla fall i långa stigningar är skönt att växla mellan att sitta och stå.

En sak att tänka på är att inte ställa sig upp hur som helst då man ligger i en grupp p.g.a. cykeln typiskt åker bakåt då du ställer dig upp. Om man gör detta oförsiktigt eller i fel läge är vurpan lätt där - kanske inte för dig, men för den som ligger bakom dig. Sen är det väl så att oavsett om sitter eller står ska man försöka undvika en massa rörelser med överkroppen då det bara kostar energi som inte ger något driv framåt.

För att få upp farten är träning på att cykla fort viktig - du kommer knappast att bli snabb av att bara köra många mil i lugnt tempo. Sen går det naturligtvis att försöka köpa sig snabbare. För oss vanliga dödliga är det dock säkert i många fall mycket mer effektivt att försöka förbättra sittställningen så att luftmotståndet minskar.

tips för att cykla racer
Tack JT! Nu tror jag att jag börjar förstå ;-)

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykeln går fortare om man tar i mer. Det är det
> enda du behöver tänka på.

tips för att cykla racer
GoranS, bra svar där!

Man kan inte nog trycka på att man måste sköta sig när man kör i grupp för att det ska funka smidigt. Om du kör själv är det bara att trampa på...

tips för att cykla racer
Bra tips från GoranS ovan.

Men till syvende och sist så är det inte så fasligt mycket teknik i landsvägscykling, utan det handlar i slutändan om att orka ta i så mycket som möjligt. Så det är bara att träna, träna och träna lite till... :-)

tips för att cykla racer
Ställer man sig upp så petar man i en tyngre växel, generellt så får man lägre kadens när man står upp och då är det bra med en tyngre växel. Bra att träna på just det oxå.
Sen finns det sjukt mycket regler för hur man beter sig i klungan och hur man klär sig och det bör man förhålla sig till :-)

Tillbaka
Topp