Tips för att smussla med cykeln hos SJ

Har ett litet dilemma. Befinner mig i Halmstad och behöver få hem en cykel dock är tågbiljetten redan köpt så hur gör man då? Har hört att det går att köpa en ungdomsbiljett för cykeln eller är det bussgods som gäller? Transporthjälpen? :)

unsuspected sa:
Har ett litet dilemma. Befinner mig i Halmstad och behöver få hem en cykel dock är tågbiljetten redan köpt så hur gör man då? Har hört att det går att köpa en ungdomsbiljett för cykeln eller är det bussgods som gäller? Transporthjälpen? :)

Var är hem?

unsuspected sa:

Vad åker du med? Öresundståget får du ta med hojen på. En klen tröst om du skall till en destination det inte går till dock

Senast ändrad:
daikai1 sa:
unsuspected sa:
Missade sträckan. Halmstad-Stockholm.
SJ är tåget :(

Köp en vuxen och en barnbiljett.med öresundståg så kommer det med ;) tar lite längre tid, men slipper smussla med cykeln

Blir nog svårt med ett öresundståg till stockholm...

Kan du göra den så liten som möjlig, vrida styre och ta av hjulen och slå in den som ett paket så kan du ju placera den melan två stolsrader och så kan du säga att det är en oljemålning ;)

Jeppe_E sa:
daikai1 sa:
unsuspected sa:
Missade sträckan. Halmstad-Stockholm.
SJ är tåget :(

Köp en vuxen och en barnbiljett.med öresundståg så kommer det med ;) tar lite längre tid, men slipper smussla med cykeln

Blir nog svårt med ett öresundståg till stockholm...

Kan du göra den så liten som möjlig, vrida styre och ta av hjulen och slå in den som ett paket så kan du ju placera den melan två stolsrader och så kan du säga att det är en oljemålning ;)

Är helt säker på att jag läste göteborg :X

Senast ändrad:
Att garanterat få med den är vad jag fattat svårt på SJ. Har hört de som kört med cykeln nedstoppad i svarta sopsäckar efter avtagande av hjul, vilka också placeras i sopsäckar. Är tågvärden/konduktören sur kan jag dock tänka mig att det kan bli grinigt ändå.

Kan kanske vara värt att lossa styret också. Borde väl vara enkelt på en bancykel utan växlar och bromsar och minskar cykelkänslan ytterligare lite.

Lycka till!

unsuspected sa:
Är ingen jätte till cykel utan en bancykel i stl 54. Får pröva med att ta av hjulen och lägga allt i sopsäckar.

Längre bak i tråden finns många paket. Minst paket får du om du tar av gaffel o styre, lägger framhjul över bakhjul. Man tjänar inte mycket på att ta av bakhjulet, då blir paketet tjockt o otympligt, samtidigt som det skyddar gaffeln på ramen att hjulet sitter i.

Jag har åkt ganska mycket med min MTB i sopsäckar, fast det var ju några år sedan. Men hjulen i en sopsäck och ram/gaffel i en, man brukar få ta loss styret.

Det brukar gå bra.

Tog med cykeln till Gävle från Kristianstad i helgen, det var inte okej! Fick en lång uppläxning om att bagaget skulle vara lätthanterligt.
Efter en del diskution gick det okej.
Cykeln var nedmonterad i en kartong..

Sossesverige kan ju omöjligt haft några borgliga mandatperioder, då skulle ju alla regler vara utformade för tjock-jonne :-) för inte kan väl borgarna tänkas ha missat någon regler i hens favör

crilee sa:
Tog med cykeln till Gävle från Kristianstad i helgen, det var inte okej! Fick en lång uppläxning om att bagaget skulle vara lätthanterligt.
Efter en del diskution gick det okej.
Cykeln var nedmonterad i en kartong..

Det var med andra ord helt ok om man är beredd att få lite skit...

Packa cykeln enligt Rinko. Sen ner med paketet i valfri påse, det finns anpassade påsar med bärrem men sopsäck funkar också. Blir ett rätt litet paket.

Jag har blivit nekad att gå ombord på ett SJ-tåg för att min verktygslåda inte var "konventionellt bagage". Det blev istället en superdyr hyrbil från Malmö till Östersund. Jag skulle inte våga ta SJ om jag behövde ta med något annat än en lätt igenkännbar resväska.

Nu är cykeln hemma med mig :) Inga problem på vägen utan tog av framhjulet och lindade runt allt i bubbelplast och sen sopsäckar. Åkte vanligt tåg(med plats för cykel) från Halmstad till Nässjö och där byte till Stockholm med X2000. Trodde det skulle bli problem efter bytet men konduktören undrade bara vems golfbagen var :D
Transportkostnad: 138kr i packmaterial exkl biljett.

scottparsley sa:
Packa cykeln enligt Rinko. Sen ner med paketet i valfri påse, det finns anpassade påsar med bärrem men sopsäck funkar också. Blir ett rätt litet paket.
Att dra ur framgaffel ur ramen kräver lite jobb, gäller att ha rätt sorts lager, vajerdragning etc. Man måste väl dessutom häkta av bromsen, inte helt lätt utan canti-bromsar eller andra center pulls?
https://janheine.wordpress.com/2015/12/17/rinko-parts-useful-not-only-for-train-travel/

Senast ändrad:
That will be with SJ?
This is SJs rules for luggages (in swedish):
"På SJs tåg får du endast ta med dig så mycket bagage som du med enkelhet själv kan bära. Grundregeln är högst två väskor per person samt datorväska/handväska. Du får även ta med dig ett specialbagage som hopfällbar barnvagn, skidor, golfbag, musikinstrument eller hopfällbar cykel. Skidor och hopfällbar cykel ska förvaras i skyddande fodral."

a fast translation to english:
On SJ's train, you are only allowed to bring as much luggage as you can carry easely. The basic rule is no more than two bags per person and a computer bag/handbag. You can also bring a special baggage such as a folding stroller, ski's, a golf bag, a musical instrument or a folding bike. Ski's and folded bikes must be stored in a protective case."

You might be allowed to bring a ordinary bike if it is dismantled and put in a protective case, but I give no guarantees.

Lare sa:
Im planning to take a train from Stockholm to Läggesta on saturday morning. Is it ok to take a bike to that train?
I guess it is TIM (=Tåg I Mälardalen) that runs the trains to Läggesta. Their site states that:

Hopfällbara cyklar får tas med ombord på våra tåg och bussar om de förvaras i en väska eller liknande och utan besvär kan bäras av en person. Cykeln betraktas då som bagage.
På vissa sträckor får vanliga cyklar tas med i mån av plats på bussar och pendeltåg. Reglerna varierar dock från sträcka till sträcka. Du måste därför själv kontrollera att du får ta med dig cykeln innan du kliver ombord.

Or, summarized in English: Foldable bikes are OK if put in a bag. Non-foldable bikes are OK on some lines but not on others and it is the responsibility of the traveller to check this. How to do that is not described! http://www.tim.se/var-trafik/gemensamma-regler.html

An alternative is to take the commuter train to Södertälje (bikes are OK as long as you do not get on the train at Stockholm City). You then got about 30 km from Södertälje to Läggesta.

Just remove the wheels and wrap the bike in black plastic garbage disposal bags and duct tape, then its luggage.

Thats not a bike. Its luggage.

Bilagor

• IMG_20171007_090020.jpg
    IMG_20171007_090020.jpg
    158.8 KB · Besök: 351
Åkte med min MTB från Kumla via Sthlm till Enafors i Augusti. Lite uppmuntrad av den här tråden plockade jag isär den ganska ordentligt. Lossade Styre, gaffel och bakväxel. Buntade ihop altihopa och svepte in i en mikroskopisk biltema-presenning. Ingen sa ett pip på hela resan.

Bilagor

• 20638909_10155156721193937_30015480735772652_n.jpg
    20638909_10155156721193937_30015480735772652_n.jpg
    205.7 KB · Besök: 274
Någon som åkt på sistone? Ska tydligen semestra på flera olika platser i Sverige i sommar och undviker gärna flyg om det går.

Henrik_E sa:
Någon som åkt på sistone? Ska tydligen semestra på flera olika platser i Sverige i sommar och undviker gärna flyg om det går.

Jag åkte Arlanda - Södertälje, ett sånt där fint dubbeldäckartåg. Fick stå i "entrén" med cykeln hela vägen för det fanns ingenstans med så stor bagageplats, men det var inga som helst problem annars. "Du får ju ha med så mycket bagage du vill, men se bara till att den inte är ivägen när folk ska gå på och av".

Henrik_E sa:

Undrar samma sak.
Tänkte försöka ta mig upp till norr för att cykla senare i sommar.
Har någon testat att ställa cykel packad i kartong på bagageplatserna på sovtågen?

Gjorde det förra sommaren. Min Evoc-väska är för stor för bagageplatserna på X2000 men jag hade turen att det inte var speciellt mycket folk på tåget så jag kunde ha den på platsen brevid mig. Har tidigare kunnat ha med mig cykel i mindre väska (ung. en sån här. https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-transportbag-bike-sack-533075 ). De funkar om man inte har krav på att smidigt kunna flytta väskan längre sträckor till och från tåget utan transporthjälp.

Åkte i våras utan problem. Bäst är att boka 1st klass där finns det ett bra utrymme I vagn 1 mellan platserna 44,45 och 47, 48. där stolarna är vända ifrån varandra. Perfekt för en smal cykelväska.

Annars har vagn 7 ett stort bagageförvaring utrymme närmst änden av tåget

emigus sa:
Åkte i våras utan problem. Bäst är att boka 1st klass där finns det ett bra utrymme I vagn 1 mellan platserna 44,45 och 47, 48. där stolarna är vända ifrån varandra. Perfekt för en smal cykelväska.

Annars har vagn 7 ett stort bagageförvaring utrymme närmst änden av tåget

+1

emigus sa:
Där går i alla fall en Evoc med CX och två hjuluppsättningar in med lite vilja.

Bilagor

• x2000_evoc.JPG
    x2000_evoc.JPG
    170.9 KB · Besök: 327
Sitter just nu i vagn 7 på ett X2000 och har inte drabbats av några sneda blickar. Tågvärdstjejen stod till och med och tittade på mig när jag baxade ombord väskan.

Tillbaka
Topp