Tips för att smussla med cykeln hos SJ

NLC sa:
Henrik_E sa:
Sitter just nu i vagn 7 på ett X2000 och har inte drabbats av några sneda blickar. Tågvärdstjejen stod till och med och tittade på mig när jag baxade ombord väskan.

Härligt att höra, ha en fortsatt trevlig resa :-)
Tack. Kan meddela att bytet till SJ regionaltåg i Katrineholm gick smärtfritt. Ser nu fram emot lite mellansvenskt sportgrus.

Det som just slog mig är att det hade varit sjukt smidigt om det fanns en pålitlig budfirma för peivatpersoner i det här landet. Då hade jag kunnat buda upp min väska med civila persedlar och helt enkelt cyklat till mitt mål.

Hoppas inte på för mycket nu. SJ kommer att tolka det som att man kan göra plats för 8 st enhjulingar med 23 mm-sula.

Hej,

Några nyheter om detta? Ska resa Göteborg-Stockholm i vår och behöver ta med mig cykel. Att packa ner cykeln i en sopsäck är inget alternativ. Går det att köpa två ungdomsbiljetter för att säkra två sittplatser där man kan ställa sin väska? Läste också om vagn 7 samt platserna i första plats, men vill ju gärna ha en garanti att jag får ta med min cykel...

Andbo0123 sa:
Hej,

Några nyheter om detta? Ska resa Göteborg-Stockholm i vår och behöver ta med mig cykel. Att packa ner cykeln i en sopsäck är inget alternativ. Går det att köpa två ungdomsbiljetter för att säkra två sittplatser där man kan ställa sin väska? Läste också om vagn 7 samt platserna i första plats, men vill ju gärna ha en garanti att jag får ta med min cykel...

SJ kan säkert garantera att du får ta med din cykle lika mycket som att tåget kommer gå hela vägen fram :-P

Andbo0123 sa:
Hej,

glöm det. vikcykel går bra, men vanlig cykel får INTE se ut som en cykel. googla rinko bicycle så ser du hur japanarna gör, de har i stort sett samma regler som vi. någon form av emballage är nödvändigt.

Hej.. Jag har rest med cykel i mjukväska, inga problem. Åkt med touringcykel i mjukväska och fyra packväskor i typ hockeytrunk, inga problem. SJs policy säger att du får ta med det som du fixar att bära ombord själv i ett påsteg. Möts du av det här snacket, påminn då bara om den gamla damen som steg på nyss, och där nån mycket yngre person bar ombord hennes två resväskor. Då brukar det bli tyst. Cykel är inget stort problem, testa med en fjällpulka.... mvh borano20

Jag åkte Gbg-Sthlm förra året och med cykeln i ett paket kändes det absolut lungt iaf. Det fanns gott om plats för ett stooort paket. Till skillnad mot natt-tågen uppåt Norrland där man knappt får plats med resväskan.

Andbo0123 sa:
Hej,

Du får nog speca varför sopsäck inte känns som ett alternativ.
Betyder det att all form av emballering är otänkbar?
I så fall tror jag du får hitta annan transport, bussgods kanske?
Men i emballage som sagt, närmast ingången i vagn sju eller 1'a klass. (aldrig provat det senare själv.)

Flixbus ska ju ha cykelställ, inte provat själv dock. Åkt flera gånger på SJ med sopsäck eller mjuk väska, lite krångligt men rätt ok. Skruva av växelörat så blir bakdelen inte lika känslig.

perzzon sa:
Andbo0123 sa:
Hej,

Du får nog speca varför sopsäck inte känns som ett alternativ.
Betyder det att all form av emballering är otänkbar?
I så fall tror jag du får hitta annan transport, bussgods kanske?
Men i emballage som sagt, närmast ingången i vagn sju eller 1'a klass. (aldrig provat det senare själv.)

Jag skall flyga från Arlanda med cykeln så kommer oavsett behöva ta med mig en cykelväska. Är cykelväskan tom är den ju större än de mått som är tillåtna.

Då är det väl bara att stuva ner den i cykelväskan och så är saken biff?
Säker kan man aldrig vara. Rätt vad det är stöter man på nån regelryttare som tycker den är farlig eller så. Men den risken har du ju på Arlanda också.

Någon som testat förvaringsväskan från Biltema? Fungerar den för en normalstor vuxencykel om man separerat hjul och styre, eller är den endast för speciella hopfällbara cyklar?

"Förvaringsväska av kraftig nylonväv, med bärhandtag. Lämplig till transport och förvaring av hopfällbara cyklar. Mått: 705 x 360 x 605 mm."

https://www.biltema.se/fritid/cykla...rvaringsvaska-for-hopfallbar-cykel-2000020563

niskabike sa:
Någon som testat förvaringsväskan från Biltema? Fungerar den för en normalstor vuxencykel om man separerat hjul och styre, eller är den endast för speciella hopfällbara cyklar?

"Förvaringsväska av kraftig nylonväv, med bärhandtag. Lämplig till transport och förvaring av hopfällbara cyklar. Mått: 705 x 360 x 605 mm."

https://www.biltema.se/fritid/cykla...rvaringsvaska-for-hopfallbar-cykel-2000020563
Mät ramen din och se om den underskrider måttet 705 mm. Känns som en väldigt liten normalstor vuxencykel.

om man vill och orkar ta ut framgaffeln blir det blir ju diagonalmåttet som gäller, både för cykeln och väskan.

här är det japanska rinkosystemet, man har där ungefär samma regler för cykel på tåg som vi. väskan ska utanpå arrangemanget...

Bilagor

• 2BD4F811-F518-4B3C-8070-0CFD485C78CA.jpeg
    2BD4F811-F518-4B3C-8070-0CFD485C78CA.jpeg
    189.5 KB · Besök: 260

Bilagor

• b96c3f214de647c7bf25f3831617b275.jpeg
    b96c3f214de647c7bf25f3831617b275.jpeg
    136.2 KB · Besök: 213
Jag kan inte säga hur just den väskan funkar men de två liknande mjuka transportväskorna jag har från (den ena vadderad den andra inte) så är det en styv botten i båda även om cykeln inte står på en skena. Jag skulle dock inte stoppa cykeln upp-å-ner mest för att styret oftast är det bökigaste att få plats med. Så här stor blir den https://happyride.se/forum/read.php/1/1857122/2732313#msg-2732313

NLC sa:
Jag kan inte säga hur just den väskan funkar men de två liknande mjuka transportväskorna jag har från (den ena vadderad den andra inte) så är det en styv botten i båda även om cykeln inte står på en skena. Jag skulle dock inte stoppa cykeln upp-å-ner mest för att styret oftast är det bökigaste att få plats med. Så här stor blir den https://happyride.se/forum/read.php/1/1857122/2732313#msg-2732313

Tack - hur skyddar du cykeln om den inte står på skena?

Anledningen att jag trodde tanken var att ha den upp och ner eftersom det är det som visas på produktfotot (se ovan).

Det är någon slags plastskiva i botten och så monterar jag av bakväxel(öra) samt stoppar i en "chain keeper" i bakgaffeln och en distans i framgaffeln. Men utöver det så låter jag inte väskan vara utom synhåll eller hanteras av andra än mig själv.

Hyrde en Douchebags Savage och det var inga problem någonstans trots ganska mycket folk i obokad vagn idag. Ställde den på ytan för ihopvikta barnvagnar på ett sånt där 3000 (?) med två våningar.

Riktigt trevlig väska för övrigt. Både att packa och dra runt.

NLC sa:
Det är någon slags plastskiva i botten och så monterar jag av bakväxel(öra) samt stoppar i en "chain keeper" i bakgaffeln och en distans i framgaffeln. Men utöver det så låter jag inte väskan vara utom synhåll eller hanteras av andra än mig själv.

Någon som har foto på hur detta kan se ut i praktiken? Skall åka med SJ i övermorgon, jag har den mjuka väskan. Alla tips är välkomna.

Ny Tysk tågoperatör gör intåg i Sverige: https://www.dn.se/ekonomi/ny-operator-ska-kora-persontag/

Här är deras policy i Tyskland

Bicycle transport Each train provides you with reservable bicycle stowage spaces. Bicycles must be of a standard size, without additional attachments, and may not exceed a weight of 25 kg (55.1 lbs). Generally speaking, we recommend that you book the bicycle stowage spaces early due to limited capacity. Transporting bicycles costs 9 EUR each, regardless of the length and ticket price of the connection.

Om de tillämpar samma regelverk vore det väldigt bra då det tidigare inte gått att ta med en opackad cykel på dessa sträckor.
Så plötsligt öppnas hela vårt land upp för cykelturism till och från kontinenten, där det omsätter ett par miljarder kronor!
Statens Järnvägar får se sig omkörda - igen! :D

Senast ändrad:
Blir detta verklighet så kommer jag att göra frivolter. Undrar dock om inte SJs cykelagg kommer att motarbeta detta. På och avstigning på Sthlm C blir en nöt att knäcka för operatören.
Mitt tips där är dom nordligaste spåren närmast Vasagatan, där blir "konflikten" med övriga resenärer minst.
Men, men, den som lever får se.
Tänk alla randolopp i syd och i väst som helt plötsligt går att nå enkelt.

gumraröracing sa:
Vill ta upp min cykel uppåt Norrbotten för att bikepacka mig hemåt norrtälje - är det värre norr ut på tågen /som en del antyder?

Äh, packa ner den i en påse och kör! Lite bökigt, men kolla vagnskarta innan så går det att hitta plats för jonnen.

Kikade på flixbuss i Europa och dom tog cykel, i Sverige inte. Detta på bussarna, tror nog tåget blir samma.
/obotlig pessimist

velovin sa:
nieves sa:
Kikade på flixbuss i Europa och dom tog cykel, i Sverige inte. Detta på bussarna, tror nog tåget blir samma.
/obotlig pessimist

Var hittade du den informationen? De skriver på sin hemsida att du kan boka plats för cykeln (på bussarna).
https://www.flixbus.se/service/bagage
Jo men när jag försökt så finns det inte ett val för cykel. Jag ringde i somras och frågade efter cykeltransport från GBG till Stockholm en specifik dag och då fanns det ingen möjlighet att få med hojen.

Transportera cykelram. Kan man ta med sig en cykelkartong på tåget? Är inte så stor eftersom det bara är ram och gaffel. Väger ingenting heller.

Kollade Flix och Bus4you, "inget gods får tas med". Så hur transporterar man enklast en ram från A till B utan att den går sönder utan bil :D

Någon som provat sån där samåkningsgrej på facebook?

det är numera uttalat tillåtet ta med cykel på sj. föutsättningen är att den befinner dig i väska eller ett fodral, och det finns ett maxmått på tror jag 140 cm. innebär att man får ta av hjulen.

en ram är förstås inget problem. i t ex en sopsäck så som lycka skriver.-

det är numera uttalat tillåtet ta med cykel på sj. föutsättningen är att den befinner dig i väska eller ett fodral, och det finns ett maxmått på tror jag 140 cm. innebär att man får ta av hjulen.

Hmm, jag hörde senast igår från en som nyligen blivit nekad att ta med cykelväska på tåget ”den var för tung” enl. subjektiv vägning av SJ personal, men han hade då bara bytt vagn och åkt vidare.

Men jag provade precis fråga SJs ai-robot som säger…

• Väskan får vara max 140x85x30cm och väga högst 25 kg (för cykel och väska). Du placerar den sedan vid bagageutrymmet ombord.

Så det verkar vara möjligt att få med en cykel på SJs tåg utan smussel.

Sopsäck, då rejält inslagen eller hur? För att bara kasta den i en påse och bära runt på låter som en karusell utav av problem och slagmärken D:

Sopsäck, då rejält inslagen eller hur? För att bara kasta den i en påse och bära runt på låter som en karusell utav av problem och slagmärken D:
det är ju du själv som hanterar den, så risken för åverkan skulle jag säga är liten.

och någonstans i sj:s bagageregler lär det stå att man på egen hand skall kunna hantera sitt bagage på och av tåget, förmodar att det gäller även medhavda cyklar.

skyddet är inte påbjudet för att skydda din cykel, utan att hindra att olja eller annan smuts hamnar på medresenärer eller deras bagage.

Hej! Någon som testat med sopsäck och hjulen för sig? Har 2 panniers också tyvärr så blir ju lite skrymmande hur man än gör.

Tillbaka
Topp