Tips för bra trainer

Tesla

Medlem
Tips för bra trainer
Hej,
Jag ska köpa en trainer och kollar med er om ni har några bra tips. Vi använder oss av Apples produkter så den ska vara kompatibel till dessa. Jag cyklar mtb och trainern kommer att vara ett komplement till vinterträningen och då det är "regnperiod".
Priset bör ej ligga över 5000kr.
inget krav på att man ska kunna koppla upp sig on line men det ska gå att ladda ner olika typ etapper.

Tacksam för bra förslag!

// Calle

Tips för bra trainer
Jag skulle satsat på en trainer där du tar bort bakhjulet sk. direct drive. Kolla begagnatmarknaden om de är över budget!

De är tystare, inget däckslir vid igångdrag eller hög effekt/låg kadens och du slipper trainerdäck.

Tips för bra trainer
Elite Qubo länkad i inlägget ovan ger inget däckslir, har testat med följande trainerdäck; Conti hometrainer 26" samt Tacx 29".
Ingen rulle man spänner åt utan ekipagevikten pressar ner bakdäcket mot rullen.

Kan varmt rekommendera den trainern.
Visst, en trainer som catch tipsar om är troligen ännu bättre men ligger i en helt annan prisklass.
De är dessutom tämligen ovanliga i annonsvärlden beggade, de få som kommer ut brukar vara "optimistiskt prissatta".

Tips för bra trainer
Vernersson sa:
Elite Qubo länkad i inlägget ovan ger inget däckslir, har testat med följande trainerdäck; Conti hometrainer 26" samt Tacx 29".
Ingen rulle man spänner åt utan ekipagevikten pressar ner bakdäcket mot rullen.

Trampa hårdare.

Skulle aldrig köpa annat än direktdriven.

Senast ändrad:
Tips för bra trainer
eiskall sa:
Vernersson sa:
Lovar att jag trampar allt jag kan. :-P
Men slirat har jag aldrig gjort.

Fast ni andra kanske har abnorma ben? ;-)

Tränar man lite igångdrag och lågkadensträning så slirar det förr eller senare :)

Frågan man har att ta ställning till är dock, är det värt skillnaden i pris mellan en traditionell trainer med rulle mot vad en "direktdriven" kostar.
Själv är jag "sugen" på en Tacx Neo T2800 men jag har vissa problem att motivera inköpet tom inför mig själv ;-)

Tips för bra trainer
Vernersson sa:
eiskall sa:
Vernersson sa:

Tränar man lite igångdrag och lågkadensträning så slirar det förr eller senare :)

Frågan man har att ta ställning till är dock, är det värt skillnaden i pris mellan en traditionell trainer med rulle mot vad en "direktdriven" kostar.
Själv är jag "sugen" på en Tacx Neo T2800 men jag har vissa problem att motivera inköpet tom inför mig själv ;-)

Kanske en Tacx Flux räcker? http://www.dcrainmaker.com/2016/08/tacx-flux-smart-trainer.html

Tips för bra trainer
ceel sa:
Vernersson sa:
eiskall sa:
Vernersson sa:

Kanske en Tacx Flux räcker? http://www.dcrainmaker.com/2016/08/tacx-flux-smart-trainer.html

Med all säkerhet skulle den göra det.
Har aldrig sett modellen tidigare så jag tänker anta att det är en helt ny modell som relativt nyligen har premiärvisats.
Tack =)

Tips för bra trainer
Hej, täntke också fråga lite här.
Täntke skaffa trainer som är hyfsat tyst och inte låter hur mycket som helst och är bra.
Jag har inte kollat på något annat än förutom Tacx Vortex och Bushido. Är Bushido för Overkill?
Ute efter nåt där man enkelt kan koppla till videos eller virtuell cykling för att motivera sig att cykla och som ställer in motståndet själv. (tror jag att jag vill ha åtminstone, för jag har aldrig haft en trainer.)

PS, ska klara av både racer och MTB. Frun kommer att köra på MTB då min racer inte passar henne. ÄR det enkelt att sätta på och ta av cykeln från Trainern? lättare ta av och på är att föredra om det finns modeller som är olika svåra.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp