Tips för vintercykling?

• Trådstartare Trådstartare Pinewood
  • Start datum Start datum
P

Pinewood

Guest
Tips för vintercykling?
Tjena

Jag testade att använda skidglasögon (såna som man använder när man åker tex slalom)
när jag var ute med mountainbiken tidigare idag och det var väldigt skönt för ansiktet men framförallt för ögonen.

Jag använder glasögon och har stora problem med att ögonen börjar att rinna som fanken när det är riktigt kallt ute.

Och dom flesta skidglasögon är "tonade" så solen och den vita snön bländar inte så mycket,skönt vid längre cykelturer.

Det bör väl tilläggas att jag bor på landet ,så hur man är klädd när man är ute och cyklar spelar inte så stor roll här.

Its all downhill from here!

Tips för vintercykling?
På tal om det. DH åkare har väl typ alltid glasögon,beror det på att det stoppar vinddraget..precis dom du sa?
Dom brukar väl köra med skid glasögon,men har sett dom med vanliga mtb brillor med..

//Mvh Max

Tips för vintercykling?
Det går utmärkt att köra med goggles i stockholm också. Jag mötte en i dag med goggles, så jag är inte ensam heller. =)

/rikard

Tips för vintercykling?
Nån som har tips på var man kan hitta skidglasögon med klar plast? Alltså inte röda / gula eller spegel- "glas".
Har ersatt plasten i ett par av mina med en klar plast, men dom är slut nu.

/boe

Tips för vintercykling?
Närmsta ställe som säljer crossutrustning borde ha klara glas, har själv två uppsättningar med crossglasögon "Scott" med roll off's som jag nog ska prova någon dag.
Kollade lite snabbt i spegeln och man ser verkligen inte riktigt klok ut med dom på men dom är nog sköna.

Tips för vintercykling?
Det var faktiskt en bra idé, jag måste testa. Grannarna skrattar väl som vanligt. Skulle man vara ute på kvällen i goggles, pannlampa och vattensäck tror dom väl man är galen.

Tips för vintercykling?
Johan S Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var faktiskt en bra idé, jag måste testa.
> Grannarna skrattar väl som vanligt. Skulle man
> vara ute på kvällen i goggles, pannlampa och
> vattensäck tror dom väl man är galen.

De e bara avis!

Tips för vintercykling?
Okänd cyklist i Åre #1: http://thetnt.no-ip.org/2004/07-09/040721-040727 ÅMM/26 Må Liftkort igen/040726 1325 IMG_1697.jpg
Okänd cyklist i Åre #2: http://thetnt.no-ip.org/2004/07-09/040721-040727 ÅMM/26 Må Liftkort igen/040726 1325 IMG_1698.jpg

Innan jag såg de två hade jag inte tänkt på att många kör med googles/skidglasögon. Jag såg dem på sjätte dagen, det tar en stund att vänja sig vid alla nya intryck när man ser riktiga DH-cyklister en' masse första gången. Kände mig väldigt vilse med lycra och XC Hardtail men ryckte upp mig med både baggies och fullgungare allt eftersom veckan led ;)

Tips för vintercykling?
De glasögon som används vid fallskärmshoppning verkar vara lite mindre och smidigare än skidglasögon. De är säkert hyffsat vindtäta dessutom.

Tips för vintercykling?
Simglasögon kanske? :-D

21130.jpg

Tips för vintercykling?
Är det inten som testat visir? Det finns ju visir för längdskidåkning som går att sätta på hjälmen istället för direkt på huvudet. Billiga är de också. Enkla att fälla upp och ner, även med tjocka handskar. Jag har tänkt på det länge med inte vågat på grund av rädsla för stilpolisen :-)

Tips för vintercykling?
Stilpoliserna som skrivit reglerna var förmodligen inte ute och cyklade i Sverige igår. Det måste få finnas ett visst mått av anpassning och överlevnadsinstinkt om man befinner sig nära en ytterlighet klimatmässigt.

Tips för vintercykling?
Günther skrev:
> Dessa kanske? Har beställt.

Hur funkar det att fälla upp dom där med hjälm på sig? Känns som det kommer bli knöligt..

Tips för vintercykling?
Precis. Ett visir måste sitta på hjälmen. Det är tillräckligt illa att det kan bli problem med hjälmlampan. Att visiret alltså inte går att fälla upp helt på grund av att det tar i lampan.

Tips för vintercykling?
CadelEv skrev:
> Günther skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dessa kanske? Har beställt.
>
>
> Hur funkar det att fälla upp dom där med hjälm
> på sig? Känns som det kommer bli knöligt..

Ligger på mitt lokala postkontor för avhämtning. Återkommer med info.

Tips för vintercykling?
jag kör också slalomglasögon när det är kallt - värmer skönt och sparar ögonen. Även när det snöar småspik. De är alltid med i väskan på vintern.

Tips för vintercykling?
Oggler skrev:
> Vad tror ni om detta? Att sätta på hjälmen
> alltså. Billigt, enkelt att fälla upp/ner med
> handskar
> osv.

inte provat men det kommer jag göra. Tack för tipset!

Tips för vintercykling?
Snygg. Dock kan man väl inte fälla upp den? Det tycker jag är viktigt. Ska prova min nu. Och gillar jag den så kanske jag vakuumpressar en mer smidig och smartare själv. Folk kommer nog kolla lite konstigt på en vid rödljusen men skit samma!

Tips för vintercykling?
Mr Orange skrev:
> En Giro Air Attack Shield kanske?

Ooh, en sån där ligger på min önskelista till våren. Inte vad alla tycker är snyggt men snacka om praktiskt! Visiret sitter fast med magneter så det är bara att vända uppochner så är visiret ur vägen.

Tips för vintercykling?
Blir det inte lätt imma på såna där visir om de inte har en glipa för att släppa ut värme/fukt upptill? Det blir ju så lätt imma på glasögon som sitter tätt liksom, när man exempelvis stannar och värmen från kroppen stiger upp från halsöppningen på kläderna ...

Tips för vintercykling?
Ser inte ut att vara det jag letar efter. Jag får väl göra det enkelt för mig och plocka fram rånarluvan, men den sitter dåligt under hjälmen.

Tips för vintercykling?
Finns ok varianter för kinder haka i neopren på den lokala skidshopen.
Är i form av en halvmask. Bra att ha i ryggfickan när det är neråt -15?

Tips för vintercykling?
Jag testade Blizz-visiret i helgen. Det funkade inget vidare. Imma och att fälla upp och ned med tjocka hanskar var det inget problem med. Men det skyddade inte så bra som jag hade tänkt. Det blev någon slags turbulens bakom visiret som nästan bara förvärrade situationen för ögonen.

Tillbaka
Topp