Tips inför långloppspremiär - modifieringar av cykel

ErikD

Aktiv medlem
Efter att ha stigcyklat några år i Göteborg tänkte jag nu testa på att köra min första tävling. Tanken med detta är att få komma ut och cykla på nya platser samt att få en sporre för att hålla uppe kontinuiteten i träningen. Jag ser det som en kul grej och har inga ambitioner vad gäller själva prestationen. Jag har nu anmält mig till Billingeracet (40 km) och har därför några funderingar. Inför årets säsong funderade jag på att byta cykel men landade i att köra min Canyon Nerve Al+ 8.0 även i år, se bild nedan.

IMG_20190410_194856_crop.jpg

Q1: Inför loppet kommer jag att behöva byta drivlina. Idag sitter det 3x10 (FD-M781 resp. RD-M786). Funkar det att köra långlopp med 1x10 och vad bör jag i så fall satsa på?

Q2: Gällande däck tänkte jag byta till ett par Continental Mountain King II (26x2.4) som jag har liggandes. Eller ska jag satsa på ett par mera ändamålsenliga däck och i så fall vad?

Q3: Med mindre än en månad kvar till tävlingen så är det ju förstås små möjligheter att påverka min kondition men jag fokuserar på att vänja mig vid att köra lite längre sträckor. Normalt sätt så kör jag ganska korta sträckor (10-20 km). Tips på träningsupplägg mottages tacksamt. Jag siktar på att köra fler lopp i år (tex Swix+BST). Jag kommer att åka upp och testa banan vid två tillfällen innan själva tävlingen.

Tacksam för tips och glada tillrop!

Mountain king är väl inte det snabbaste däcket men fungerar säkert fint på billingeracet, det är relativt stor andel stigcykling för att vara ett långlopp. Har du dem hemma hade jag kört på dem och kanske bytt till bockstensturen istället.

Det funkar att köra långlopp med 1x10, men räkna med att det kan bli jobbigt att hänga med på grusvägspartierna (lite beroende på hur fort du kör förstås) om du ska ha en växel så du klarar uppförsbackarna i slutet på loppet.

Träningsmässigt hade jag siktat in mig på att försöka få till iaf två längre pass per vecka så du vänjer dig vid att sitta i sadeln och samtidigt passa på att testa vilken mat och dryck som funkar för dig att äta/dricka samtidigt som du anstränger dig.

Jag körde en säsong för några år sedan med 1x10, 36 fram och 11-36 bak. Kanske lite tungt i de värsta backarna men funkade ändå bra. Nu har ju både Shimano och Sunrace 10-delad kassetter med 11-42. Kan dock behövas längre b-skruv eller en goatlink till det

Tillbaka
Topp