Tips inför Vätternrundan​

stormfrog

Ny medlem
Hej!

Aldrig cyklat Vätternrundan och har lite funderingar någon här säkert har svar på.

Transport: bor i Göteborg och funderade först på att köra själv. Men fixar man köra bil i 2,5 timme efter loppet? Aldrig kört 30 mil förut så vet inte vad jag har att vänta, vilket också är en av anledningar till att jag kör - vill testa mina gränser och utmana mig.

Jag har sett specialbussar och tåg som går, men dessa är framme vid 12 på fredag, min start är 0545. Jag kan tänka mig vara på plats nån timme innan start, känns poänglöst att fisa runt i Motala i nästan en dag. Dessutom jobbar jag då.

Prognosen för vädret är 13-21 grader, växlande molnighet. Vad tror ni är det optimala valet av klädsel?

Inte lämpligt att köra hem.
(Förr var det poliskontroller där man kollade så man inte kört - men det är ju inga poliser ute på vägarna nu för tiden...)

På hemsidan och i anmälan står det att man inte bör köra bil förrän efter sex (?) timmars vila. Kan nog vara klokt. "ratt-trötthet" jämställs med rattonykterhet om du förorsaker en olycka.

Du får inte köra själv efter loppet, förra året var det stenhårda poliskontroller.
Följ det som står i anmälan och se till att få skjut eller hitta någonstans att vila.
Att köra direkt efter man kört Vätternrundan var inte det första jag hade lust med kan jag lova.

Pfaff sa:
På hemsidan och i anmälan står det att man inte bör köra bil förrän efter sex (?) timmars vila. Kan nog vara klokt. "ratt-trötthet" jämställs med rattonykterhet om du förorsaker en olycka.

Ja 6 timmars vila är det som gäller:

Citat från: http://vatternrundan.se/vatternrundan300km/om-loppet/regler/

"Vila sex timmar
Du måste ha minst sex timmars vila efter fullföljd runda innan du sätter dig bakom ratten i en bil och själv kör från Motala. Tyvärr har vi haft olyckor som en följd av att trötta cyklister kört bil efter rundan. Därför är polisens och Vätternrundans maning att vila innan du kör hem. Poliskontroller kommer att ske. Kontroller görs vid starten och utmed banan. Om överträdelse av dessa regler sker diskvalificeras berörd cyklist. Samtliga deltagare förbinder sig att följa dessa regler genom att scanna in sitt startbevis."

...och även efter att ha vilat minst sex timmar är det lämpligt att ta höjd för rattrötthet. Så fort man känner att det börjar gå utför, sväng in på nästa rastplats/mack/whatever och vinkla bak ryggstödet till dess du vaknar igen.

Crocko sa:
Herre min gud 30 mil, kan man cykla så långt?

Nä, så långa är ju inte ens etapperna i TdF. Så nä det kan man nog inte...Jo, på internet kan man förstås cykla så långt.

Men som sagt, om du nu tänker prova cykla 30 mil och aldrig har gjort det tidigare, så kommer du inte att ens vilja sätta dig i bilen och köra hem innan du fått några timmars vila.

Vad som är optimal klädsel är högst individuellt. Ta med lite i underkant av vad du tror du behöver så kan det nog bli tillräckligt bra. Om det regnar kan extra handskar/vantar och extra strumpor vara bra.

Om du verkligen testat dina gränser under rundan ska du inte köra själv efter 2,5 timme. Att många här sedan länge flyttat sina gränser långt bortom 300km behöver man inte bry sig så mycket om.

Kör hårt och hoppas det går bra!

Klokt påpekande av jonas-ni angående gränser. Man måste utgå från sina egna.

Vad gäller klädsel så får man kolla på prognosen och sen chansa lite. Om det ser ut att bli hyfsat stabilt under dagen så skulle jag, med morgonstart, nog välja att vara aningen (för) lättklädd i början för att slippa ha för mycket att släpa på senare. Satsa på plagg som är flexibla och inte skrymmande om du vill ta av dig senare. Armvärmare, vindväst och vantar borde räcka gott för att komma igenom morgonen.

Jag är van vid att köra långt, inga problem även om jag sovit lite innan. Bara hänt någon enstaka gång att jag behövt stanna och nappa. Men skulle aldrig tänka tanken att köra direkt efter VR, eller annat liknande. Det finns en anledning att dom har 6-timmarsregeln. Den tröttheten man kan få ibland efter att man tagit ut sig klubbar en utan förvarning.

Oavsett vad vissa av oss tycker att man kan göra efter 300km, t.ex. cykla 300 (eller mer) till, så är fakta att på VR finns 6-timmarsregeln. Har man anmält sig till ett lopp så följer man gällande regler, annars kan man lika gärna göra något annat.

Det finns massor av andra arrangemang att delta i om man föredrar andra format.

ohellstrom sa:

Vad gäller klädsel så får man kolla på prognosen och sen chansa lite. Om det ser ut att bli hyfsat stabilt under dagen så skulle jag, med morgonstart, nog välja att vara aningen (för) lättklädd i början för att slippa ha för mycket att släpa på senare. Satsa på plagg som är flexibla och inte skrymmande om du vill ta av dig senare. Armvärmare, vindväst och vantar borde räcka gott för att komma igenom morgonen.

En tunn buff kan vara gött att dra över näsan tidig morgonkvist, och tar inte mkt plats.

me.I.am sa:
Det finns en anledning att dom har 6-timmarsregeln. Den tröttheten man kan få ibland efter att man tagit ut sig klubbar en utan förvarning.
givetvis finns det det.
Man är tom på kolhydrarer och eftersom det är bränslet för hjärnan (som drar rätt mycket energi) så är man inte så bright efter några timmars av "utmanandes sig själv"...
...och det är rätt vettigt att vara hyfsat bright när man kör bil. Om inte annat så för omtanke av andra än sig själv.

iddqd sa:
ohellstrom sa:

En tunn buff kan vara gött att dra över näsan tidig morgonkvist, och tar inte mkt plats.

Kanske kring halsen, men över näsan? Det är inte varslat snöstorm ;)

Bra svar! Tackk allihop!

Och underhållande! Tack för tipset om buffen. Kanske tar och rånar en mack av bara farten, jag är ju ändå där för att utmana mig och testa mina gränser ?

ohellstrom sa:
iddqd sa:
ohellstrom sa:

Nä, men man VET ju aldrig!

snn.jpg

Jeppe_E sa:
ohellstrom sa:
iddqd sa:
ohellstrom sa:

Nä, men man VET ju aldrig!

Fair point :)

Jag hade buff den dagen, men jag drar den (nästan) aldrig över ansiktet.

Tillbaka
Topp