Tips kring MTB i Garda

jofahjalm

Aktiv medlem
Tips kring MTB i Garda
På fredag tänkte jag lämna er suckers bakom mig och åka till dom där alperna. Planen är att bo i Riva del Garda i en vecka. Är det någon som har tips på vart man ska vända sig för guidning och/eller shuttles? Behöver jag släpa med mig en fullfacehjälm? Det verkar jättejobbigt att släpa med, kan jag bara låta bli att landa på huvudet istället?

Jag hade tänkte köra High Roller 2, 2,4" fram och bak, men jag lyckades med konststycket att punka mitt kilo tunga bakdäck i skogen idag. Ska jag desperat försöka lappa ihop det imorgon och släpa med det? Ska jag istället slänga på ett helt Hans Dampf Trailstar 2,35" singelply bak och köra det? Eller behöver jag panikleta dualplydäck på plats?

Jag är en vilsen man, hjälp mig.

Tips kring MTB i Garda
Är du väl i Riva så är det relativt tätt mellan cykelhandlare/cykelguider/uthyrare osv. Jag cyklade bara ett par turer när jag var i Riva, och det gjorde jag på egen hand. Var där ett par dagar på slutet av en vistelse runt Gardasjön, och ångrade att det var så få dagar för det verkade finnas ganska mycket att upptäcka på cykel, även på egen hand.

Förövrigt tänker jag inte tipsa något mer eftersom jag är avundsjuk och därmed också missunnsam.

Tips kring MTB i Garda
Det finns en trevlig lift i Malcesine som tar dig upp nästan till toppen av Monte Baldo.
Därifrån är det kul cykling, både nedför och uppför.

Tips kring MTB i Garda
Dödsbranter säger du... sånt finns gott om i norra Garda där vi var. Hamnar man på en åsnestig är det extra spännande. Inte för att det finns åsnor utan bredden på stigen är lika bred som däcket.

Kolla med Niall Davis (fd irländsk dh-åkare).

http://www.allmountainexperience.co...all-and-tarja-at-all-mountain-experience.html

Han guidade oss på en superteknisk och superflowig stig som krävdes både bilresa och drygt 1 timmes av putta cykel. Fast det var helt värt det då utförsåkningen var helt episkt.

Ha det så kul!!

Tips kring MTB i Garda
Fegade

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    32.3 KB · Besök: 22
Tips kring MTB i Garda
Jag gjorde all min lvg-rådfrågning och shoppande/mekande hos Carpentari i Torbole (grannbyn).
Fick nya rutter varje dag. Perfekt!
Killarna där kör primärt mtb så sväng förbi där. Utgår många shuttles även från Torbole, tror t o m att det kan finnas fler utgångspunkter där.

Ha skoj! :)
(Också avundsjuk)

Tips kring MTB i Garda
Många tyska svetton här. Goda råd är dyra! Jag frågade om dom hade något "death rally down the mountains", fick svaret att dom kunde press fram singel track. Detta kam gå hur som helst...

Tips kring MTB i Garda
Spenderade dagen i Lucas buss, förmiddagen var lite flowig (#gay). Kvällen var stigen "skulls". Alla utom jag hade dubbelkronat, jag körde spitfire. Det var toppen!

Tillbaka
Topp