Min malamute var tjock, glad, gosig och gillade mat i alla dess former. Hon lyssnade väl till ord som korv, ost och köttbulle. I kombination med de orden kunde man formulera en rad kommandon som utfördes felfritt.
Om promenaden blev för lång, dvs närmare 10km, satte hon sig ned och vägrade gå tills man uttalade frasen "skall vi gå hem" då hon glatt vände och drog raka spåret hem i högt tempo.
Försökte vid tillfälle engagera henne med dragning av diverse släp, som skidåkare, pulka och cykel. Det enda som fungerade var om jag sprang som en tulling framför och mina polare fick åka. Men då var det ju jag som fick motionen.
Ni snackar om hundar som springer så tassarna ryker, Hur fan gör ni??!!
(ang cykelval kan jag bara rekommendera något med mycket fjädringsväg, tjocka däck, och hydrauliska skivbromsar, en dubbelkronad gaffeln kan dessutom skapa nya möjligheter för en bättre infästningsanordning för draglinan. Jag hade valt en gammal, billig, tung DH hoj med bra bromsar, brett styre. Vevparti, växlar och kedja behöver du inte, men däremot en bekväm sadel)
En cykel som tippar väger fortfarande bara 15-20 kg, och risken finns kanske att hundarna får den på sig eller springer iväg med den? Den biten och du säkert redan tänkt på, och den kan du garanterat bättre än mig! Min jycke hade iallafall kunnat dra med sig 20kg cykel utan att ens märka det.
Annars kanske en fiddy eller midsize kan vara ett lämpligt dragfordon, då de väger ca 80kg, inget som hundarna drar med sig om det tippar, och det tar heller inte tvärstopp om du tippar, samtidigt är de inte lika tung att dra som en fyrhjuling och de är lättare att få med sig i varierad terräng, de går att köpa jäkla billigt på nätet och har även möjlighet att köras hem med motorn om hundarna drar iväg utan dig, eller om en av hundarna drar och du måste jaga ikapp ;-)
På en Fiddy/Midsize kan du tömma/fylla luft i däcken för att variera rullmotståndet radikalt, du kan även sätta på släta eller dubbade däck osv. Du sitter och åker bekvämt, bromsarna är jäkligt effektiva, och servicegraden är otroligt låg vid den här typen av belastning.
//K
Välbeprövad teknik för MC ordinanser:
Fiddy / Midsize; ca 5000:- på blocket
(liten cross, ofta tillverkad billigt i kina, lågt effektuttag och billiga reservdelar, leksak för vuxna barn)