Tips och råd för nybörjare

Vingel

Medlem
Hej!
Jag är 27 år gammal, 185cm lång, ca 78kg.
En ganska så medelbyggd person i kroppsform som nu tänkt att det är dags att komma igång med cyklingen.

Jag har tänkt börja cykla till mitt arbete, en sträcka på 35km enkel väg och tänkte höra mig för angående tips och råd.

Vad bör jag tänka på när det kommer till att skaffa cykel? Vilken typ? Något annat? Sträckan består utav största delen landsväg.

Trevligt att du ska börja cykelpendla! :)

Vad har du tänkt dig ungefär för maxpris på cykeln?

Trevligt att du ska börja cykelpendla! :)

Vad har du tänkt dig ungefär för maxpris på cykeln?

Verkligen! :)
Det är lite beroende på hur pass stor skillnad en högre prisklass skulle göra för mig som nybörjare. Jag tänkte mig ett tak på 10.000 som en start men desto billigare desto bättre, kan absolut tänka mig begagnat. Vill gärna få tag på något som med tiden går att få lite fart på och fungerar bra på en typisk landsväg :)

Har insett när jag kollar runt att utbudet är enormt men som nybörjare är det svårt att guida sig rätt gällande vad jag bör titta på.

Jag har pendlat drygt 30 km enkel resa tidigare (drygt 60 km per dag alltså). Jag gjorde det 3 dagar i veckan. Jag skulle inte vilja göra det på något annat än en racercykel, dvs med bockstyre. Man blir ett för stort vindfång med brett styre och på ett bockstyre kan du variera handpositionen mycket.

Min erfarenhet är att det spelar ingen egentlig roll med budget. Så länge cykeln passar kommer det inte gå fortare på en dyrare cykel. Har du inte möjlighet att ta in cykeln på jobbet skulle jag satsat på en billig.

Jag har pendlat drygt 30 km enkel resa tidigare (drygt 60 km per dag alltså). Jag gjorde det 3 dagar i veckan. Jag skulle inte vilja göra det på något annat än en racercykel, dvs med bockstyre. Man blir ett för stort vindfång med brett styre och på ett bockstyre kan du variera handpositionen mycket.

Min erfarenhet är att det spelar ingen egentlig roll med budget. Så länge cykeln passar kommer det inte gå fortare på en dyrare cykel. Har du inte möjlighet att ta in cykeln på jobbet skulle jag satsat på en billig.
Plusett på alltihop typ.

En cross eller liknande med plats för lite bredare däck och skärmar är också ett ok alternativ beroende på underlag och skick på tänkta vägar.

Tack för de tipsen! (y) :)

Vägarna jag har tänkt att cykla på är typiska asfalterade landsvägar, ojämnheter finns men inget som inte är omöjligt att undvika.
Bockstyre ska det definitivt bli!

Förmodligen en smaksak men något speciellt märke ni anser att man bör kolla närmare på alt. hålla sig ifrån?

Fördelar/nackdelar med smalare/bredare däck? Jag ska enbart cykla på asfalterade vägar under ”sommarväglag”

Övrig utrustning som kan vara bra/trevlig att ha? Hur stor skillnad gör skor som går att haka i pedalerna jämfört med vanliga platta pedaler?

Förslag #2

(Kommer ständigt på ”rea” för 7.000:-)
Och #3

7 mil om dagen låter jättejättelångt för en nybörjare, även om du tränat annat innan.
Man får trappa upp. Till jobbet en dag och hem nästa, en dag i veckan osv. Inga större konstigheter mer än att det tar rätt mycket tid i anspråk.

Har pendlat en liknande sträcka, som mest fyra dagar i veckan orkade jag med.

Angående cykeln så se till att den passar och har plats för 25-28 mm breda däck för komfortens skull så blir det nog bra.

7 mil om dagen låter jättejättelångt för en nybörjare, även om du tränat annat innan.

Det håller jag med om! Tanken är att långsamt trappa upp det beroende på hur det känns, har möjlighet att åka kollektivtrafik, vilket jag gör idag. Tänker mig framför allt att försöka cykla dit då jag ändå går upp tidigt och letar möjligheter till träning innan jobbet.

Hur tycker ni att man bör tänka kring växlar på cykeln? Vilken skillnad gör fler? Lättare i uppförsbackar? Snabbare på rakorna? Både och? Vad anser ni vara för lite alternativt onödigt många?

Hur tycker ni att man bör tänka kring växlar på cykeln? Vilken skillnad gör fler? Lättare i uppförsbackar? Snabbare på rakorna? Både och? Vad anser ni vara för lite alternativt onödigt många?
Fler växlar ger primärt möjlighet till tätare steg mellan växlarna. Är man klok väljer man precis det omfånget man verkligen behöver och får på så vis ut så små steg som möjligt utan en massa onödiga växlar. Fler växlar betyder dyrare komponenter och oftast kortare livslängd. Så kan man optimera en pendlare på 2x9 så finns det pengar att spara i underhåll.

Vad anser ni vara för lite alternativt onödigt många?

För pendling så tycker jag 2 klingor fram kan vara trevligt, och sen 9 till 11 bak. Det är definitivt inget fel på 9-delat, kör det själv på pendlaren och tycker inte jag förlorar nämnvärt jämfört mot räcern med 11-delat. Sen är slitdelarna som kedja och kassett och klingor snorbilliga så man behöver inte vara så petnoga med underhållet om man inte vill.

1 klinga fram tror jag kan bli lite glest mellan växlarna för pendling på asfalt och 3 fram känns rätt förlegat.

Jag har en Gravel bike (racer med plats för 40 breda däck eller ca 30 plus skärmar. Började med 2x8 Claris växlar men upplevde det som glest speciellt när man på vår o höst körde med andra innan fincykeln kom ut. Har uppgraderat till 2x10 och det är klart bättre. Behöver inte tätare. Tiagra växlar funkar fint o kasett o kedja kostar 500 att byta. Halva priset mot när man går upp en växel.
Beroende hur bra du är på att meka så väljer du vR du ska handla. Lokalt om du behöver hjälp. Nätet om du klarar dig själv. XXL crossen är en robust sak och den är en helt ok hoj. Blir super som pendlare. Så småningom kan man satsa på ett par finhjul till sommaren och ett par slashjul till vintern. Lager slits i vintermodd med salt.
Köp inte för billigt. Det brukar slutamed attman vill uppgradera sin cykel och det är ofta dyrare än köpa bra direkt.
Men det viktigaste är att man cyklar inte på vad :)

Jag ville bara kika in och tacka för det trevliga bemötandet jag fick ifrån er som svarade här, härligt att kunna bolla med ett par insatta när frågor dyker upp som nybörjare.

Cykel är inhandlad, en begagnad men mycket fin kolfiber racer på 2x9 växlar. Första pendlingen genomförd nu på morgonen och det kändes kanon!

Bilagor

• 66211148-3DCA-4B33-9BD7-FDF6A5D7E036.jpeg
    66211148-3DCA-4B33-9BD7-FDF6A5D7E036.jpeg
    1 MB · Besök: 277
Tillbaka
Topp