Tips och tricks för att lufta formula/avid broms?

aribr

Aktiv medlem
Tjena.

Har en Formula Cura broms som jag helt enkelt inte lyckas lufta... Har gjort det tidigare och fått hyfsade resultat men denna gången verkar det inte gå.

Mina lufningserfarenheter av shimano och Hope är betydligt bättre och jag undrar om ni har några tips om hur jag får en bra lufning av Cura bromsarna. Vad jag förstått är proceduren väldigt lik Avids procedur.

Jag har googlat lite och hittat en recension där de beskriver mitt problem... Dvs jag tappat en del olja när jag tar bort sprutan från handtaget:

"and immediately upon removing the syringe, fluid wants to come out…which isn’t the case with SRAM brakes that I’ve bled. I tried several times, and every time, fluid would come out." - Bikerumor.

Alla tips mottages gärna!

Jag har också brottats med mina Cura4. Några saker: det där med vacuum verkar rätt viktigt. Jag kör vacuum några ggr och håller ett tag. Sen trycker jag fram och tillbaka olja några ggr. Repeterar vacuum osv. Jag antar att du sett deras YT video?

Men framförallt verkar speciellt fyran tyvärr ganska känslig för slitna belägg om man inte fyller på lite extra olja. Jag hade märkliga problem med att de var stenhårda med bleed block men svampiga med belägg. Det verkar som att det inte räcker att fylla dom med blocken i. Man måste låta sprutan vid handtagen vara kvar och överfylla systemet lite när man monterat beläggen. Det kommer också betyda att du ev måste tappa ur lite olja när du byter belägg igen dock. Jag antar att detta beror på att man (liksom många andra) bromsar kör samma handtag till 2 och 4-kolvsok. På fyrorna blir det då tyvärr lite för lite olja.

Det som funkat bäst för mig är:
- vinkla ned handtaget
- skaffa formula kitet eller dylikt som ger dig fin skruvfattning till ok och handtag
- gör som i videon med vakum och kör lite uppe och nere
- foka sen på skapa vakum uppe och suga ut bubblor
- se till att ha nedre sprutan rejält full och flusha sen genom att trycka upp mot handtaget.
- stäng vid oket
- cykla levern på klassiskt shimano vis
- koppla loss, men håll sprutan nära och vrid upp handtaget lite och toppa med olja sen stänger du
- ta bort blees blocket och tryck in handtaget i botten en gång helt för att spacea ut kolvarna
- montera tillbaka beläggen
- använd Formulas pm adapter, cura4 t.ex. går emot precis så lite med t.ex. avid / shimano adapter att det inte går att aligna oket rätt när man drar det sista på skruvarna
- skruva ut levern så långt det går
- montera tillbaka oket och centrera
- bromsa nu ett par gånger förhoppningsvis med stum fin känsla
- skruva sen levern till önskad position

Be mig inte förklara mekaniken bakom?
Men det funkade för mig efter att ha gått bet ett par ggr på cura 4orna.

Mycket bra tips, tack. Provar nån kväll i veckan!

Tror kanske lösningen (om man vill göra det enkelt för sig) är att överfylla systemet lite...

Funderar också om inte jag borde flusha igenom hela systemet engång från handtaget ner. Och sen typ borja från början. Hur många ml totalt kan det röra sig om i bromsen?

Just nu saknar jag Hopes lufning, men jag föredrar känslan i handtaget på cura (när de är bra så är de riktigt bra).

Senast ändrad:
AX3L sa:
Jag har också brottats med mina Cura4. Några saker: det där med vacuum verkar rätt viktigt. Jag kör vacuum några ggr och håller ett tag. Sen trycker jag fram och tillbaka olja några ggr. Repeterar vacuum osv. Jag antar att du sett deras YT video?

Men framförallt verkar speciellt fyran tyvärr ganska känslig för slitna belägg om man inte fyller på lite extra olja. Jag hade märkliga problem med att de var stenhårda med bleed block men svampiga med belägg. Det verkar som att det inte räcker att fylla dom med blocken i. Man måste låta sprutan vid handtagen vara kvar och överfylla systemet lite när man monterat beläggen. Det kommer också betyda att du ev måste tappa ur lite olja när du byter belägg igen dock. Jag antar att detta beror på att man (liksom många andra) bromsar kör samma handtag till 2 och 4-kolvsok. På fyrorna blir det då tyvärr lite för lite olja.

Kör du vakum från både handtag och ok? Eller bara ok som i videon?

Jag körde vakum från båda håll.
En grej med Formulaa olja är att den skummar lätt. Så när du fyllt sprutorna, låt de ligga / håll de lodrätt så att all luft drar uppåt.

Om handtaget går i typ men det känns stumt med blees block, prova som jag skrev att dels space a ut kolvarna lite genom att dra i handtaget samt lägga levern längst ut och sen justera in reachen efteråt när allt är bra.

Jag körde bara vacuum från oket som i videon. Men visst, det skadar säkert inte att göra det från båda hållen.

Bra att veta. Jag tror jag har en bra uppfattning om hur jag kan få till det. Nu måste jag bara vänta på lite olja. På tal om det, det står inte någonstans på Formulas instruktioner att man behöver "degas" oljan innan man luftar...Gör ni det ändå?

Edit: kan dock inte se hur det funkar över huvudtaget givet att det inte är ett riktigt vakum...hayes har fortfarande det med i instruktionerna.

Senast ändrad:
Varför ska man mecka med vakuum? Undrar om inte det är boven till luften, eftersom det måste vara 100,0000% tätt vid alla anslutningar då. Verkar vettigare att bara trycka oljan åt ena hållet.
Jag reagerade på instruktionen om hur man luftar Magura-bromsar i detta avseende. Trots att man bara ska trycka dit en spruta så att det tätar lite på en höft vid reglaget, så ska man sen suga ner olja till oket. Skitbra recept för att få luft i oljan och rena galenskapen. '

Den stora frågan är varför olika bromsar skulle behöva olika luftningsprocedur. Konstruktionen är ju mer eller mindre exakt samma i grund och botten.

Makten sa:
Varför ska man mecka med vakuum? Undrar om inte det är boven till luften, eftersom det måste vara 100,0000% tätt vid alla anslutningar då. Verkar vettigare att bara trycka oljan åt ena hållet.
Jag reagerade på instruktionen om hur man luftar Magura-bromsar i detta avseende. Trots att man bara ska trycka dit en spruta så att det tätar lite på en höft vid reglaget, så ska man sen suga ner olja till oket. Skitbra recept för att få luft i oljan och rena galenskapen. '

Den stora frågan är varför olika bromsar skulle behöva olika luftningsprocedur. Konstruktionen är ju mer eller mindre exakt samma i grund och botten.

Håller med dig, när jag satt vakum uppe och "låst" kolven i sprutan i det läget så har det fortsatt komma mini mini mini bubblor, vilket klart tyder på att det någonstans sugits in luft. Därför avslutar jag nu alltid med en rejäl "flush" nedifrån upp innan jag stänger nere vid oket.

Ja jag håller också med, så första luftningarna provade jag att bara flusha fram och tillbaka en massa ggr som jag gjort med Magura/Shimano osv. Men det funkade inte alls (trots att det slutade komma synliga bubblor), så nånting gör bevisligen vacuumet.

Däremot har jag också de där små bubblorna som glitch nämner, men jag är osäker på varifrån de kommer. Kopplingar som läcker kan absolut vara en anledning, men jag börjar tro att det har med fenomenet "degassing" att göra eftersom de är så homogena. Nu var det länge sen jag höll på med pumpteknik, men där är det ett reellt fenomen (och ibland problem).

AX3L sa:
Ja jag håller också med, så första luftningarna provade jag att bara flusha fram och tillbaka en massa ggr som jag gjort med Magura/Shimano osv. Men det funkade inte alls (trots att det slutade komma synliga bubblor), så nånting gör bevisligen vacuumet.

Däremot har jag också de där små bubblorna som glitch nämner, men jag är osäker på varifrån de kommer. Kopplingar som läcker kan absolut vara en anledning, men jag börjar tro att det har med fenomenet "degassing" att göra eftersom de är så homogena. Nu var det länge sen jag höll på med pumpteknik, men där är det ett reellt fenomen (och ibland problem).

Varför ens dra oljan fram och tillbaka? Tryck den åt ena hållet bara. Förslagsvis nedifrån och upp. Då borde det omöjligen kunna komma in luft. Däremot kan det förstås finnas kvar bubblor i oket sen tidigare om man har otur.

Makten sa:
AX3L sa:

Varför ens dra oljan fram och tillbaka? Tryck den åt ena hållet bara. Förslagsvis nedifrån och upp. Då borde det omöjligen kunna komma in luft. Däremot kan det förstås finnas kvar bubblor i oket sen tidigare om man har otur.

Min erfarenhet är att det behövs mer än en sprutas mängd. Visst skulle man kunna tömma där uppe och fylla på där nere, men jag tycker det är smidigare att flusha fram och tillbaka några gånger.

AX3L sa:
Min erfarenhet är att det behövs mer än en sprutas mängd. Visst skulle man kunna tömma där uppe och fylla på där nere, men jag tycker det är smidigare att flusha fram och tillbaka några gånger.

Frågan är vad "flushandet" ska fylla för funktion. Det betyder ju bara att man blandar ny och gammal olja. Verkar ovettigt, tycker jag.
Räcker det inte med en spruta så får du skaffa större sprutor:-)

Makten sa:
AX3L sa:

Frågan är vad "flushandet" ska fylla för funktion. Det betyder ju bara att man blandar ny och gammal olja. Verkar ovettigt, tycker jag.
Räcker det inte med en spruta så får du skaffa större sprutor:-)

Det finns inget direkt teoretiskt resonemang bakom, utan när jag dragit igenom en spruta är det bevisligen fortfarande luft kvar. Iof, är oljan gammal brukar jag först dra igenom ett par sprutor uppifrån och ned tills den som kommer ut ser bra ut först.

Annars gillar jag över lag gravity bleed, men det är inte alltid det funkar.

Jag har luftat avid elixir cr, genom att använda diverse info från forum samt en mc-mekaniker. Ett: sätt inte in en klaff mellan bromsbeläggen, använd endast en tunn rem så man fyller systemet t max. Två: Videon visar att man ska trycka in oljan från handtaget, enl mc-mekanikern e d bättre att trycka in oljan från oket...eller om d nu va tvärtom - man ska iaf trycka in oljan från motsatt håll än va videon visar. Glöm ej att hamra på både oket o handtaget vid resp luftning, så att luftbubblorna förflyttas o upp i sprutan. D finns ettoment där man ska tvina luftbubblor ur sprutan genom att skapa vakumsug i oljefylld spruta - detta moment ska göras ca 20-30 ggr (o e oerhört uttröttande men viktigt).

Jag har Avid Code R - Code ok med Elixir reglage son jag luftar ett par gånger om året.

Där är ju proceduren lite längre, typ exakt denna:

kogoyo sa:
Jag har luftat avid elixir cr, genom att använda diverse info från forum samt en mc-mekaniker. Ett: sätt inte in en klaff mellan bromsbeläggen, använd endast en tunn rem så man fyller systemet t max. Två: Videon visar att man ska trycka in oljan från handtaget, enl mc-mekanikern e d bättre att trycka in oljan från oket...eller om d nu va tvärtom - man ska iaf trycka in oljan från motsatt håll än va videon visar. Glöm ej att hamra på både oket o handtaget vid resp luftning, så att luftbubblorna förflyttas o upp i sprutan. D finns ettoment där man ska tvina luftbubblor ur sprutan genom att skapa vakumsug i oljefylld spruta - detta moment ska göras ca 20-30 ggr (o e oerhört uttröttande men viktigt).

om du fyller till max med kolvarna ’ute’; får du då ens in nya belägg??

D funkade för mig, enligt svårfunna intsruktioner från the dark web, nästan. d va d enda sättet att få d att funka. Glöm inte att banka på oket när du först luftar oket. sen på handtaget. Man ska trycka in o släppa snabbt nåra ggr samtidigt som man pressar olja från kolvänden. Sen, med kolvsprutan borttagen o skruven ditskruvad, så ska man skapa ett sug med handtagssprutan o släppa. Sist ska man offra tre lamm i östlig riktning o bada i mensblod från 7 jungfrur medan man citerar Necromancer baklänges. D va ett helvete att lufta dom bromsarna, mao.

Lyckades idag... Så pass bra att jag passade på att lufta frambromsen på min andra hoj.

Jag gick efter Formulas manual...med några ändringar baserat på det ni skrev.

1) sandade ner bleedblocket en aning, inte ens en mm (behövs inte egentligen, se punkt 4 för annat sätt att överfylla systemet lite).

2) försökte få vakum på både handtag och ok (enligt formula ska det hända bara vid oket).

3) skickade olja från oket til handtag och tilbaka lite oftare än vad Formula säger.

4) när jag stängde skruven till oket pumpade jag levern tills det blev stumt och bra... Sen tog jag ut bleedblocket och pumpade levern en gång med sprutan på.

Ja med nya beläg är det tight, men just nu så är det endast pyttelite skav på skivan. Det kommer nog försvinna efter en tur.

Nu känns alla 4 Cura bromsar på hemmet bra, tack för hjälpen!

Senast ändrad:
det finns ju en del sätt att krångla till detta.

tar ur hjul och bromsbelägg, sticker i en 10mm insex i gapet på oket.

ansluter fylld spruta vid oket och en helt ofylld vid bromshandtaget.

bromshandtaget har jag tagit loss för att kunna locka ut alla luftbubblor genom att vicka handtaget på lämpligt sätt i en halvcirkulär rörelse med ena handen...

alltmedan jag med andra handen långsamt och kontinuerligt pumpar in vätska nede vid oket.

klart.

har inte förstått varför man ska riskera nya luftbubblor uppifrån genom att pumpa tillbaka gammal vätska in i systemet igen. ännu mer uttalad blir denna risk om man tar loss sprutan vid handtaget för att få till fräsch vätska vid återpumpningen.

Tillbaka
Topp