Tips om budgetprylar på Lidl

För 299 är det bara att köpa. Det kan inte bli fel. Men Lidl har inte alla cykelgrejor i alla sina butiker, och cykelprylarna brukar komma och gå. Jag har aldrig sett mekstället på Lidl, oklart om det finns nu i deras erbjudande.
Det är med i cykelerbjudandena som länkas ovan, för 299kr.

Jag köpte ju Lidls mekställ förra året. Det är helt okej, särskilt om du har en cykel runt 9-11kg, men när det kommer uppåt 13-14kg så är det inte alltid 100% stabilt skulle jag säga. Kan ha en tendens att tippa då.

Biltemas ställ är säkert bättre, men också dubbelt så dyrt. ;)

Blir förvånad över att Biltemas ställ skulle vara bättre! Ser helt klart rappligare ut. Men jag har ju aldrig klämt och känt på det.
Köpte Lidlstället förra gången. Inte använt så mkt, men känns ok så här långt. Ångrar inte köpet och det brukar ju vara en bra indikator på att produkten är ok (om än inte perfekt).

Ja, har gillat Wittkopp-sadlarna, men efter att ha förbrukat tre st just för de har böjt har jag ändrat mig :) man får vara lite observant på det. Kommer gradvis.
Jag har en Wittkoppsadel som är den bästa jag haft. Funkar riktigt bra för mig men som vanligt, det som är toppen för en kan vara anus (hehe) för en annan. Noterar dock att i bilderna i LIDL:s blad verkar det numera sitta någon slags plastbryggor tvärs över hålet i mitten. Kan det vara en åtgärd för att eliminera problemet beskrivet ovan? På min Wittkoppsadel är det bara ett öppet hål rakt igenom.

Jag har en Wittkoppsadel som är den bästa jag haft. Funkar riktigt bra för mig men som vanligt, det som är toppen för en kan vara anus (hehe) för en annan. Noterar dock att i bilderna i LIDL:s blad verkar det numera sitta någon slags plastbryggor tvärs över hålet i mitten. Kan det vara en åtgärd för att eliminera problemet beskrivet ovan? På min Wittkoppsadel är det bara ett öppet hål rakt igenom.
Det är det säkert. Jag kan tänka mig att dr Wittkop har legat tämligen sömnlös ett par månader nu efter kritiken. Och nu har han kommit på en lösning.

Blir förvånad över att Biltemas ställ skulle vara bättre! Ser helt klart rappligare ut. Men jag har ju aldrig klämt och känt på det.
Köpte Lidlstället förra gången. Inte använt så mkt, men känns ok så här långt. Ångrar inte köpet och det brukar ju vara en bra indikator på att produkten är ok (om än inte perfekt).
Jag mekar bl.a. 16 kg FS i Lidlstället och det står stabilt och bra. Har använts i tre år nu.

Funderar på att köpa någon av väskorna visade här:

Eventuellt den som påminner om Ortliebs, med lite kraftigare galonliknande yttermaterial (bra regnskydd?):

1585038016633.png

Erfarenheter av dessa (eller är de kanske helt nya i LIDLs sortiment?)

Själv är jag lite småpeppad att testa ramväskan för 149:- (https://www.lidl.se/sv/p/kitta-dig-foer-aarets-cykelturer/crivit-cykelvaeskor/p33031).

Här någon testat den? Rappligt skit eller ok pang-för-peng? Jag är fullt medveten om att det inte lär vara Apidura-kvalitet,
Finns väl en engelsk recension längre upp i tråden? Verkar vara så där. Fördelen är ju att det är lätt att reklamera på Lidl om den skulle krångla.
Här är en recension som jag hittade: https://www.cyclingabout.com/worlds-cheapest-bikepacking-bags/

Å andra sidan verkar sadelväskans svaga punkt vara tämligen enkel att åtgärda själv :-)

Man räknar ju mer eller mindre med lite eget pyssel då det gäller Lidlprylarna. Jag har ett par Lidlplagg som efter egen handpåläggning blivit favoriter. Ok, jag har ju en overlockmaskin, har man inte det blir det klart jobbigare.

Finns väl en engelsk recension längre upp i tråden? Verkar vara så där. Fördelen är ju att det är lätt att reklamera på Lidl om den skulle krångla.
Här är en recension som jag hittade: https://www.cyclingabout.com/worlds-cheapest-bikepacking-bags/
Värt att notera är att recensenten har skrivit sitt omdöme utifrån att titta på Lidls produktbilder och sedan jämföra med liknade produkter från t.ex. Aliexpress.
Det givna omdömet är således inte från att ha testat eller känt på produkterna IRL.

Fanns en bra länk i recensionen på massor av bikepackingprylstillverkare - https://www.cyclingabout.com/complete-list-of-bikepacking-bag-manufacturers/

Oh nice!
Helmut har en sadelväska som verkar riktigt smuff.
borde ju bli bra mycket stabilare än den där struten jag har nu. och mycket snabbare/lättare att hitta sina saker

Lite sugen på att köpa stället och ha som tvättställ i förrådet. Smidigt om man ska svabba av en ram eller så tänker jag. Väldigt bra prisat.

Mekstället har fyra ben. Normalt sätt är det ju bättre stabilitet med tre ben vid minsta ojämnhet.
Någon som har mekstället och kan uttala sig om hur stabilt det är om underlaget är lite ojämt, typ utomhus?

Har man ont om plats där stället ska vara uppfällt, så är det klart ogynsamt med fyra ben iallafall. Då borde tex. biltemas med två ben vara bättre.
Dock är det smidigt att förvara stående, bara att ”slajda” upp benen så att fötterna bara tar typ 20x20cm i anspråk. Jag som mest mekar lvg klarar mekjobben med benen bara halvt utfällda, tar väl typ 50x50cm i golvyta. Förvarar det också så. Men för tyngre cyklar vill man nog fälla ut benen mer.

Dock är det smidigt att förvara stående, bara att ”slajda” upp benen så att fötterna bara tar typ 20x20cm i anspråk. Jag som mest mekar lvg klarar mekjobben med benen bara halvt utfällda, tar väl typ 50x50cm i golvyta. Förvarar det också så. Men för tyngre cyklar vill man nog fälla ut benen mer.
Håller med. Därför jag funderar på ett sånt här som komplement. Smidigt att förvara. Slippa släpa på mitt tunga PT.

Jag kör Biltemas tvåbenta och är skitnöjd. Enkelt att fälla ut/ihop, lätt, samt stabilt. 5 kinacontainerskepp av 5.

Edit: dock mekar jag inte MTB. Det tyngsta jag har på är en Croix de Fer med fram- och bakpakethållare.

Ostabilt är det inte, det är så långt mellan benen att ojämnheter inte är ett problem. Men som andra skriver, det tar betydligt mer golvyta i anspråk och man kan inte ha det utfällt mot en vägg t.ex som man man med tvåbenta.

Jag gör precis som ooms och har bara benen knappt halvt utfällda inne i förrådet. Står stabilt ändå. Sett någon som moddade de två bakre benen också genom att korta dom, är nog här i tråden någonstans.

Det står ju att mekstället har en maxvikt på typ 30kg, så det ska ju fungera för våra MTB's. Och det gör det! Men jag har bara hängt mina cyklar helt vågrätt, aldrig i någon vinkel, så kan inte svara på hur stället reagerar då. :D

Det står ju att mekstället har en maxvikt på typ 30kg, så det ska ju fungera för våra MTB's. Och det gör det! Men jag har bara hängt mina cyklar helt vågrätt, aldrig i någon vinkel, så kan inte svara på hur stället reagerar då. :D

Jag använder Julas ställ till elcykeln, oftast utan batteri. 19 kg, i mer eller mindre obscena ställningar. Funkar kanon, men skulle gärna ha högre i tak i garaget. Finns inte en chans att stället skulle välta, särskilt om man kör med fullt utfällda ben (tar säkert 4 m2 golvyta)

Blir rätt sugen på att tillverka en sadelväska själv när man ser videon. Tänkte att man borde kunna utgå från en clip on plastskärm som stomme. Borde gå att få till en styvare konstruktion då. Synd att man har så lite tid för pyssel.

Ramväskan, märkliga straps... Det där vill man ju lösa på något sätt, kommer bli tokig annars. ;D
[/QUOTE]
det är så att man ska kunna fästa en flaska ovanpå. LÄmpligt är en Riesling

De hade bunkrat upp med ett helt gäng av mekställ på Lidl i Skellefteå nu på morgonen. Köpte dock inget då jag redan har ett sedan tidigare. Däremot blev det de tre bikepackingväskorna istället.

Bilagor

• DSC_0257.JPG
    DSC_0257.JPG
    691.3 KB · Besök: 796
Tillbaka
Topp