Tips om budgetprylar på Lidl

Skulle skriva en recension men fick inte till det med bilderna så den hamnar här istället.

För några dagar sedan såg jag att Lidl skulle börja sälja bike packing-väskor. Peak bikepacking är härmed nådd. Men, med tanke på hur bra både cykellampa och mekställ fungerar så vore det dumt att inte jag ge väskorna en chans.

Först några ursäkter: cykeln jag cyklar på är en hög med skrot som skulle transporteras hem. Jag valde att slå två flugor i en smäll och testa väskorna samtidigt som jag cyklade hem åbäket. Jag valde att inte testa sadelväskan eftersom jag inte litar på att spännena kommer hålla sig spända. Jag ska försöka testa även den senare i veckan men behöver förbereda det testet mer.

Väl på plats på Lidl kunde jag till min glädje se att väskorna föreföll vara ordentligt vatttentäta. De är tillverkade i PVC och har svetsade ”sömmar”. Sadelväskan har ett yttre hölje av polyester och inuti finns en ljusblå ”liner” av svetsad PVC. Övriga två väskor är tillverkade i svetsad PVC utan yttertyg. Alla väskor ger ett robust intryck, inga sömmar är sydda så att de perforerar det vattentäta tyget och rullstängningarna kan göras nästan lufttäta. Dragkedjan på ramväskan förefaller vara av vattentät modell men eftersom regnet lyste med sin frånvaro under testet vet jag inte säkert. Min bedömning är att väskorna, i varje fall från butik, är vattentäta.
Nöjd med vad jag kunde se i butiken i termer av materialval och design begav jag mig ut på turen.

Jag erkänner att jag aldrig riktigt förstått den stora hype som har rått kring ”front roller”-väskor. Jag tycker att de bråkar för mycket med wirar och höljen och att de är svåra att passa in på styret. Väskan från Lidl lider av samma problem men är varken bättre eller sämre än någon annan av samma modell. Själva selen är av enklaste modell med ett tunt ganska fladdrigt tyg som grund. Selen har två remmar som håller packpåsen och tre remmar sonm fäster selen i cykeln, två för styret och en för styrröret. Remmarna som fäster selen vid cykeln är väl tilltagna och styrrörsremmen kan placeras på flera ställen för att passa olika cyklar. Tyvärr har styr-remmarna bara ett läge och remmarna för packpåsen är för korta för att kunna omfamna mer än en ganska välfylld packpåse. Det finns absolut ingen marginal att klämma in ett metspö, tältpinnar eller annat skrymmande under remmarna. Är påsen full är det knappt att man får igen remmarna alls. Själva tprrsäcken ger ett mycket gott intryck. Den är lagom stor, känns stabil och välkonstruerad. Den här ett snabbfäste i kardborr på baksidan för att underlätta fastspänningen. Jag packade ner lite förstärkningsplagg i torrsäcken och fäste allt vid styret och begav mig av hemåt.

1

I torrsäcken hade jag som packat några enklare förstärkningsplagg, totalt ca. 500 gram. Det är långt ifrån de 4,5 kg som väskan ska tåla enligt Lidl:s hemsida. Trots det ser man tydligt att en av de utsatta sömmarna i selen är ordentligt ansträngd. Det kommer nog framgå med tiden om det behövs men om jag skulle bege mig på en riktig övernattning med de här väskorna skulle jag förstärka sömmarna runt infästningen.

I ramväskan tryckte jag ner extra vantar, buff, powerbank, karta, mobiltelefon m.m. Om ramväskan finns inte mycket at säga. Den levererar det man kan förvänta sig. Den är robust, den sitter där den ska utan att studsa runt och det finns gott om rem att fästa väskan med. Eftersom tyget är ganska stelt och dragkedjan har en stor snodd kunde jag utan problem öppna dragkedjan med en vantbeklädd hand under färd. Det enda jag ställer mig lite frågande till är den nyckelficka som finns på insidan av väskan. Som den är placerad kommer den alltid hamna bakom allt annat man har i väskan. Möjligen kan man lägga en 500-kr sedel där som man sedan glömmer bort till den dag man sitter med kvaddat bakhjul i ösregn och med tappad plånbok behöver betala en taxi hem. Att ha något man faktiskt vill komma åt i fickan är inte möjligt.

Efter två timmar på överbefolkade grusvägar och alldeles för teknisk stig ger väskorna fortfarande ett robust intryck. Jag vill dock flagga för att sömmarna kanske inte håller vad som utlovas. Jag cyklade med packning långt under angiven maxgräns och styrväskan visar tecken på övernattning. Ramväskan har inte samma tendens men den var i praktiken nästan tom under större delen av resan.

Bilagor

• 20200330_191900.jpg
    20200330_191900.jpg
    413.4 KB · Besök: 382
  • 20200330_191907.jpg
    20200330_191907.jpg
    596.7 KB · Besök: 353
  • 20200330_192101.jpg
    20200330_192101.jpg
    475 KB · Besök: 397
  • 20200330_193641.jpg
    20200330_193641.jpg
    750.7 KB · Besök: 373
  • 20200330_201208.jpg
    20200330_201208.jpg
    779.6 KB · Besök: 338
  • 20200330_211801.jpg
    20200330_211801.jpg
    384.3 KB · Besök: 337
  • 20200330_211813.jpg
    20200330_211813.jpg
    465.6 KB · Besök: 284
  • 20200330_212023.jpg
    20200330_212023.jpg
    682.3 KB · Besök: 339
  • 20200330_212143.jpg
    20200330_212143.jpg
    640 KB · Besök: 339
  • 20200330_212235.jpg
    20200330_212235.jpg
    651.2 KB · Besök: 309
För att fortsätta redovisningen från Jonatan F så kan jag prata lite mer om ramväskan. Jag har en gammal racer och det enda sättet att få remmarna någorlunda spända runt det klassiska runda toppröret var att "packa" remmarna med mina tältpinnar. Ja ja, pinnarna sitter väl helt okej där, men för att väskan ska sitta bra aú naturelle behöver man bredare alu/kolrör.

Sadelväskan består av två lager: ytterlagret är samma material som de andra påsarna, medans insidan är blått PVC eller något. Sadelväskan sitter helt okej mot sadeln, men även här ser man tecken på svagheter direkt: remmen som går runt sadelväskan och fäster i sadeln är fastsydd genom att man har vikt remmen över sig själv och fäst det lite godtyckligt med sytråd. Redan efter hemresan, då den bara burit de andra väskorna, är en söm på väg att sträckas ut. När man tömmer väskan på packning så märker man också att det inre plasten inte är monterad mot den yttre påsen: sadelväskan beter sig lite som en prolapserad ändtarm och vill skjuta ut det blåa plast-innanmätet om man har packat in något tight (tältet för min del), vilket så klart kan bli sjukt frustrerande i längden.

För att fortsätta redovisningen från Jonatan F så kan jag prata lite mer om ramväskan. Jag har en gammal racer och det enda sättet att få remmarna någorlunda spända runt det klassiska runda toppröret var att "packa" remmarna med mina tältpinnar. Ja ja, pinnarna sitter väl helt okej där, men för att väskan ska sitta bra aú naturelle behöver man bredare alu/kolrör.

Sadelväskan består av två lager: ytterlagret är samma material som de andra påsarna, medans insidan är blått PVC eller något. Sadelväskan sitter helt okej mot sadeln, men även här ser man tecken på svagheter direkt: remmen som går runt sadelväskan och fäster i sadeln är fastsydd genom att man har vikt remmen över sig själv och fäst det lite godtyckligt med sytråd. Redan efter hemresan, då den bara burit de andra väskorna, är en söm på väg att sträckas ut. När man tömmer väskan på packning så märker man också att det inre plasten inte är monterad mot den yttre påsen: sadelväskan beter sig lite som en prolapserad ändtarm och vill skjuta ut det blåa plast-innanmätet om man har packat in något tight (tältet för min del), vilket så klart kan bli sjukt frustrerande i längden.

Alltså bara en ventilhatt av fem möjliga?

Var i Angered och kikade. De hade allt vad jag kunde se. Väskorna är jag lite skeptisk till. Men köpte ändå styrväskan. Den duger säkert för att använda någon gång per år.

Köpte också 3/4-brallorna. Verkar ju fiffigt. Då mina knän är lite känsliga är det ju bra med brallor som går just över knäna bara :)

Sthlm:
Lidl Enskede status vid stängning tisdag 31/3.
Såg någon köpa det sista mekstället kvart i nio. Köpte en ramväska och en billig Lidl grönsåpa. (Nu när jag har testat Lidls så kommer jag bara att köpa Grummes gula framöver, det gröna färgämnet ser för tradigt ut för vardagsbruk men går perfekt till verkstan antar jag.) Övervägde länge ett av cykelmultiverktygen men lät bli. Fanns gott om panniers men såg inte Vaude-kopiorna. lämnade två ramväskor och kanske tre styrväskor, alla sadelstolpsväskor var slut. Slut på småpumpar men gott om golvpumpar.
Extra extra: Parkside Bench drill för 500 ist för 700. Men det blev ingen för mig.

...
Ja det var märkligt vad lite krokar det var i förhållande till öglor i kardborrebandet. Får nog ta och sy om själva bandet för att få det bra. Från butik så fäster det bara i typ 5mm kardborre efter att ha gått rund toppröret och överskottet lägger sig över dragkedjan.

Point taken, tänkte väl i det närmaste stan som huvudstaden. Utgår man från svensk geografi är det väl en förövrigt en ganska liten grupp som anser att Lomma ligger norr om någonting alls?

Det är väl ganska mycket som ligger norr om Lomma? Om det var staden som det syftades på i "norr om stan".

Tror snarare att det syftades på att Lomma låg norr om stan (malmö). Har också väldigt svårt att tro att någon, någonsin menat Lomma när de pratat om stan?

Där tror jag du har jättefel. Det kan vara en regional grej och/eller en generationsgrej, men stan har för mig (som är från Skåne) alltid betytt närmsta stad. Frun, som är från norrland, säger samma.

Lomma är ju inte stort, men bor man på åkern en bit ut från samhället tror jag nog att man kan mena Lomma när man säger in till stan. Man kan nog också mena Lund eller Malmö, men aldrig Stockholm.

Där tror jag du har jättefel. Det kan vara en regional grej och/eller en generationsgrej, men stan har för mig (som är från Skåne) alltid betytt närmsta stad. Frun, som är från norrland, säger samma.

Lomma är ju inte stort, men bor man på åkern en bit ut från samhället tror jag nog att man kan mena Lomma när man säger in till stan. Man kan nog också mena Lund eller Malmö, men aldrig Stockholm.
Det har du nog faktiskt en poäng i. Jag tänkte mest att alla mindre ställen som ligger så pass nära en större stad per definition diskvalificeras från att kallas stad, inte beroende på deras storlek utan enbart baserat på dess placering.
Jag tror exempelvis att Norrtälje kan refereras till som stan, medan Sundbyberg ligger alldeles för nära Stockholm för att bli "stan".
På samma sätt som en med "den snabba cykeln" absolut kan referera till en gammal Stålracer om den står själv men att man aldrig skulle göra det om den står lutad mot en kolfibermonster till tempocykel.

Nu urartade ju detta i någon form av etymologisk/dialektal diskussion, men likväl intressant!

Peak bikepacking är väl ändå nådd först när Lidl säljer 650b-däck och stålramar :) Jag minns att jag för några år sen läste en recension där en kanotist hade testat ett 1-mannatält från Lidl och han var rätt nöjd, vore kul om det gjorde en comeback med.

Senast ändrad:
Peak bikepacking är väl ändå nådd först när Lidl säljer 650b-däck och stålramar :) Jag minns att jag för några år sen läste en recension där en kanotist hade testat ett 1-mannatält från Lidl och han var rätt nöjd, vore kul om det gjorde en comeback med.
Känns som enmanstält ligger rätt i tiden om inte annat.

Ja jäklar de ligger verkligen rätt i tiden i Tyskland. Jag hittade den gamla recensionen, den innehåller noll kanoter och tältet kostade £12.99.

Blandade nog ihop det med polaren som köpte ett 399-kronors biltematält till sin paddelsemester i Dalsland, det gick tydligen bra.

Vi får se om Sverige fortsätter följa UK-kampanjerna, det dyker upp lite campingrejer där med t ex
Edit: Ej tillgänglig pga leveransproblem. Rimligt.

Senast ändrad:
531DA8C9-BECD-45EA-80F1-3813D5886C60.jpeg
För att svara på frågan om norrsidan av människobyn. Jag hann bara kolla Vallentuna, men där finns det så det räcker av ställ, väskor och annat cykligt. Dessutom har de sänkt priset ännu mer på riktigt snygga höstdekorationer. Passa på.

Visa bilaga 408913För att svara på frågan om norrsidan av människobyn. Jag hann bara kolla Vallentuna, men där finns det så det räcker av ställ, väskor och annat cykligt. Dessutom har de sänkt priset ännu mer på riktigt snygga höstdekorationer. Passa på.
Hjälteinsats! Då rasslar jag nog dit under eftermiddagen. Frågan är hur jag ska kunna hålla mig från att köpa en lastpall av de där björnarna...

Jag har Lidls enmanstält, köptes för en massa år sedan för 100:- i Lidls fyndlåda, klart prisvärt!
Även en svensk kanotist som testat det:

Tillbaka
Topp