Tips om racer för nybörjare sökes

svenh

Ny medlem
Hej!

Jag funderar på att börja cykelpendla till jobbet några dagar i veckan. För detta ända mål behöver jag i så fall köpa en landsvägsracer och ber därför om hjälp för vad att införskaffa? Jag kan inte mycket om cyklar, dess delar, om varför att ha det ena eller det andra, men jag gillar i alla fall att cykla på min citybike :-)

För att förklara lite hur den skulle användas: jag bor i skåne och har lite drygt 20 km till jobbet (asfalt hela vägen), så det blir totalt ca 45 km per pendeldag. Om jag kommer i form och om jag trivs med att pendla på detta sätt, skulle jag gissa att jag vill cykla tre dagar i veckan under perioden April till Oktober. De dagar som det är riktigt regnigt eller blåsigt får cykeln stanna hemma.

Jag är ute efter en cykel som kostar så lite som möjligt, utan att göra större avkall på kvaliteten, dvs jag är inte ute efter den lättaste cykeln eller den senaste tekniken, men jag lägger gärna några kronor på att få en cykel som håller åtskilliga år om jag vårdar den.

Kan någon hjälpa mig? Finns det några bra internetsidor för nybörjare? Är detta rätt forum för denna fråga? Om inte, kan jag få tips om annat forum på internet?

Mvh,
/Sven

Jag är på jakt efter en kostnadseffektiv racer-lösning. Min strategi är att slå till på något bättre begagnat efter Vättern. Innan stressar alla runt med sina cyklar :)

Jag har en hyffsat klar uppfattning om vad jag vill ha.

Du kan fundera på
- Hur du ska använda den (sommarpendling avklarat, mer? långcykling, vinter?)
- Kan du tänka dig att postorderhandla, från utlandet? Det gör cykeln betydligt billigare. Tyskland är hett just nu.

Har du själv några idéer på modeller? Du får ofta mer åsikter om du lägger in bilder och länkar. Det är som alltid då folk vaknar till. tex: "ska jag välja X eller Y?"

Det finns många trådar här på Happy där folk frågar om första racern så sök runt.

15 mil i veckan är en ambitiös rivstart som nybörjare!

Då vill du nog sitta på en bra cykel.
(bra = passar dig och det du vill använda den till)

Om du är osäker på om det är nåt för dig kanske begagnat kan vara ett alternativ,
men om du redan nu vet med dig att du kommer att använda cykeln mycket tycker jag att
du skall köpa nytt. En nybörjare har allt att vinna på att gå till en seriös butik
och få hjälp där. Bättre än forum...

/Bjarne

Senast redigerad av en moderator:
Tyvärr är nog haken att det är svårt för en nybörjare att avgöra om en butik verkligen _är_ seriös eller om den bara _verkar vara_ seriös. Kanske kan vara läge för tips i tråden från likasinnade i din hemort, vilken nu den är? =)

Om du handlar beg: Se först och främst till att du hittar en cykel med rätt ramstorlek. Gå gärna till en cykelhandlare och be om hjälp med storleken, det är ju inget som tvingar dig att handla cykel där för det. Du behöver ju inte ha säsongens modell för pendling, en bra stålram funkar utmärkt men det är en fördel om den är så pass modern att du har växelreglage i bromshandtagen och helst pedaler du kan snäppa fast skorna i. Pedaler är annars lätt och ganska billigt att komplettera med. Se sedan till att komponenterna inte är av den allra billigaste sorten som t ex Shimano Sora och Tiagra eller Campa Xenon. Ta en provtur innan du plockar fram plånboken och kolla att allt funkar utan en massa rassel. Pruta!
Lycka till!

Lite mer information:

Jag vill inte köpa begagnat då en nybörjare som jag har svårt att bedöma värdet på cyklar. Om jag hittar en modell som verkar bra och lagom för mina behov, kan jag tänka mig att postorderhandla, även ifrån utlandet, om jag får referenser till butiker som fler personer kan intyga är seriösa.

Jag arbetar i Lund och vet en bra butik som jag förmodligen kommer att besöka inom de närmsta dagarna, det är mest det att jag vill samla information från flera källor och happymtb verkar ha många kunniga besökare!

Jag ska ta ett sök efter trådar här där folk frågar efter första racern!

Tack för hjälpen!

Du verkar ju ha hyfsat nära till Danmark och då kan du svänga in på www.bikebuster.dk och handla t ex en billig Wilier. Jag tror dom har två butiker i Köpenhamn. Går även att beställa men dom tar onödigt mycket i frakt och avgifter. Från tyskarna kan man också beställa t ex www.vortrieb.com där du får en ganska anständig cykel ganska billigt. Lång leveranstid men billig frakt. Även i England kan man hitta cyklar till bättre pris än här.

Vad kan du tänka dig att lägga? Håkan på cykelcity är trevlig men lite dyr. Det kan dock vara värt att betala lite extra och få en cykel som passar, annars tappar du snart sugen. Tänk även på att du behöver en del kringutrustning för att det ska funka.
En bra ryggsäck att ha ombyte och matlåda i är ett måste, likaså cykelbyxor och hjälm. Ska du ha pedaler som låser fast foten (rekommenderas) så behöver du ett par skor oxå. Sedan finns det hur mkt prylar som helst att lägga pengar på - det är som ett gift för ekonomin...

Hade jag varit i din sitts så hade jag köpt en cross hoj. Även om du skriver att du ska lämna den hemma när det är sämst väder är det guld värt att kunna sätta på skärmar och klämma in däck med lite större luft kammare för att minska bruset från skitiga och dåliga väggrenar.
Troligen/förhoppningsvis kommer du fastna för cykel pendlandet och då är en cross ett mer flexibelt alternativ som tex klarar av dubbdäck.

-Åke

hellomoto skrev:
-------------------------------------------------------
> Anders H skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här dök det upp ett erbjudande:
> > http://www.bikebuster.dk/detaljer/120033.html
>
> hjälp! impulsköpsdjävulen sitter på min axel!
> fort någon, säg nåt dåligt med den cykeln!

Det är slopad ram. Inte så snyggt.

Tillbaka
Topp