Tips på 29” MTB

Te5tman

Medlem
Tips på 29” MTB
Vad rekommenderar ni för båge till mig? Lutar mot en 29”..ska användas höst/vår/vinter uppe i norr. Mest mellan hemmet och jobbet ca 6km men vill även kunna köra skogsvägar och större stigar. Prisklass under 9999:-
Är 189cm lång och en glad motionär..

Wookiedoc

Ny medlem
Tips på 29” MTB
Började också leta där men efter lite letande på forumet ser man att det finns flera trevliga val strax ovan 10k.
Vitus sentier verkar populär, men 29 an är tillfälligt slut så därav min tråd på ämnet.
Radon verkar också klurig att få tag i.
Tittar på Ragley big al själv just nu.
Det finns flera nybörjartrådar fulla med bra tips om du letar runt lite :)

Ny medlem
Tips på 29” MTB
Jag köpte nyss en Orbea Alma på Bikester och de finns med lite olika spec så du kan klämma in en på 10k..
I mina ögon en racig hoj med moderna features och så är den snygg också för vettiga pengar ?

/Patrik

P.s hittar du något på Bikester så har jag ev en 10% rabattkod att sponsra med!

jonte987

Aktiv medlem
Tips på 29” MTB
Örjan Lax sa:
Te5tman sa:
Har 10K som tak...har kikat runt men inte hittat nån som söker samma dom jag ?
Med 10K som absolut tak så kan du få en sån här https://www.canyon.com/sv-se/mtb/grand-canyon/2019/grand-canyon-al-5-0.html för 8599 SEK plus ca 500 SEK i frakt, hemkörd och levererad till dörren av UPS.
Eller en cykel för 9999 på en site som tar 0 i frakt för dyrare beställningar? 9999 + 0 ger en liten slant över?

Örjan Lax

Aktiv medlem
Tips på 29” MTB
jonte987 sa:
Örjan Lax sa:
Te5tman sa:
Med 10K som absolut tak så kan du få en sån här https://www.canyon.com/sv-se/mtb/grand-canyon/2019/grand-canyon-al-5-0.html för 8599 SEK plus ca 500 SEK i frakt, hemkörd och levererad till dörren av UPS.
Eller en cykel för 9999 på en site som tar 0 i frakt för dyrare beställningar? 9999 + 0 ger en liten slant över?
Absolut, valet är fritt för Te5tman.

Te5tman

Medlem
Tips på 29” MTB
Örjan Lax sa:
Te5tman sa:
Den ser intressant ut..vilken storlek tror du på är 189cm men har korta ben och lång rygg. Är det bra bromsar/växlar?

Örjan Lax

Aktiv medlem
Tips på 29” MTB
Te5tman sa:
Örjan Lax sa:
Te5tman sa:
Den ser intressant ut..vilken storlek tror du på är 189cm men har korta ben och lång rygg. Är det bra bromsar/växlar?
Bromsarna är okej för prisklassen, och växlarna med genomgående SLX är mycket bra. Fälgarna har modern innerbredd på 25 mm, men med enklare/omodernare snabbkopplingar till hjulen (QR) fram och bak. Vilket gott och väl duger bra för en glad motionär. :-) (Men snart kommer säkert Sixten Fors och totalsågar cykeln pga just detta...)

Denna Grand Canyon-ram är i alla fall helt ny för 2019 med modernare geometri, dvs den är några cm längre och har inte lika brant gaffelvinkel (även om det felaktigt står 70 grader på båda) som den gamla här https://www.canyon.com/sv-se/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-4-0.html och den nya 2019 har även invändig vajerdragning och framväxel med "direct mount" alltså skruvad direkt i ramen (istället för gammaldags rörklämma) vilket bra.

Gällande storlek ligger du ju ungefär i gränsen mellan L och XL, men jag hade nog valt en XL med din längd om det mest är mellan hem och jobb och lite enklare fritidscykling. Skulle det vara för mer avancerade övningar i skogen på svårare stigar så kanske en L skulle kännas smidigare att hantera.

Te5tman

Medlem
Tips på 29” MTB
Örjan Lax sa:
Te5tman sa:
Örjan Lax sa:
Te5tman sa:
Bromsarna är okej för prisklassen, och växlarna med genomgående SLX är mycket bra. Fälgarna har modern innerbredd på 25 mm, men med enklare/omodernare snabbkopplingar till hjulen (QR) fram och bak. Vilket gott och väl duger bra för en glad motionär. :-) (Men snart kommer säkert Sixten Fors och totalsågar cykeln pga just detta...)

Denna Grand Canyon-ram är i alla fall helt ny för 2019 med modernare geometri, dvs den är några cm längre och har inte lika brant gaffelvinkel (även om det felaktigt står 70 grader på båda) som den gamla här https://www.canyon.com/sv-se/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-4-0.html och den nya 2019 har även invändig vajerdragning och framväxel med "direct mount" alltså skruvad direkt i ramen (istället för gammaldags rörklämma) vilket bra.

Gällande storlek ligger du ju ungefär i gränsen mellan L och XL, men jag hade nog valt en XL med din längd om det mest är mellan hem och jobb och lite enklare fritidscykling. Skulle det vara för mer avancerade övningar i skogen på svårare stigar så kanske en L skulle kännas smidigare att hantera.
Tack för hjälpen!

Te5tman

Medlem
Tips på 29” MTB
Ett par sista funderingar bara, vad är negativt med snabbkopplingar mer än att däcken blir lättare att stäla? Dubbade vinterdäck rymms väl, eller är det inget som behövs? Någon som har koll på hur lång tid det tar att få hem cykeln?

NickPick

Aktiv medlem
Tips på 29” MTB
Te5tman sa:
Ett par sista funderingar bara, vad är negativt med snabbkopplingar mer än att däcken blir lättare att stäla? Dubbade vinterdäck rymms väl, eller är det inget som behövs? Någon som har koll på hur lång tid det tar att få hem cykeln?
Hur lång tid det tar att få hem en cykel kan väl inte någon här svara på. Ring zaida vettja! ;)

Dubbade vinterdäck behövs och brukar rymmas i en mtb. Enklast för dig låter ju som att du ska gå in i en butik nära dig och köpa något. Snabblås / qr anses vara väldigt omodernt.

Te5tman

Medlem
Tips på 29” MTB
Finns det lås till qr? Eller går et att byta till någon annan lösning? Förstår att man kan låsa fast hjulen i ramen/något annat men tänkte om det finns andra lösningar....

johfo

Medlem
Tips på 29” MTB
Det går att byta till en axel som kräver insex- eller torx-nyckel. Men det är inte det som är poängen.
En QR-axel sitter i ett u-format uttag i ramen och kan trilla ur om den börjar lossna. En TH-axel (Through-axis) går genom ett hål i var sida av svingen/gaffeln och sitter därmed stadigare. Den kan inte heller hamna snett vid montering.

Kneecap

Aktiv medlem
Tips på 29” MTB
Tjena!

Inga problem med QR om man gör rätt. Men bara för att det kommit en annan standard (som till mångt och mycket är bättre ja) så blir många livrädda för den gamla lösningen. Hittar du en hoj där tycker att allt är rätt i övrigt men som har QR så så låt inte det stoppa dig.

SocialGimp

Aktiv medlem
Tips på 29” MTB
Har QR själv och upplever 2 jobbiga saker med detta. Antingen är jag en klåpare med tummen mitt i näven eller oxå beror dessa 2 saker på dess inneboende egenskaper.

1. Jag drog inte åt tillräckligt hårt på framhjulet första gången vilket resulterade i en krökt bromsskiva när jag bromsade hårt.
2. Ibland när jag måste ta av bakhjulet hamnar inte hjulet exakt där det var förut vilket här resulterar i att jag måste justera om växlarna.

Jag kan väl leva med detta med tanke på att min cykel kostade 550 € (Vitus Nucleus 29). På min nästa cykel är genomgående ett absolut krav men då har jag även en högre budget.

På plussidan kan jag väl tillägga att QR håller för ganska stökig körning trots allt. Axeln lär inte kröka sig i första taget om det är något du är orolig för.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Tips på 29” MTB
SocialGimp sa:
Har QR själv och upplever 2 jobbiga saker med detta. Antingen är jag en klåpare med tummen mitt i näven eller oxå beror dessa 2 saker på dess inneboende egenskaper.

1. Jag drog inte åt tillräckligt hårt på framhjulet första gången vilket resulterade i en krökt bromsskiva när jag bromsade hårt.
2. Ibland när jag måste ta av bakhjulet hamnar inte hjulet exakt där det var förut vilket här resulterar i att jag måste justera om växlarna.

Jag kan väl leva med detta med tanke på att min cykel kostade 550 € (Vitus Nucleus 29). På min nästa cykel är genomgående ett absolut krav men då har jag även en högre budget.

På plussidan kan jag väl tillägga att QR håller för ganska stökig körning trots allt. Axeln lär inte kröka sig i första taget om det är något du är orolig för.
Nej, jag hade inga problem med qr. Problemet med att köpa en cykel utanför modern standard är att det blir segt när man vill börja uppgradera. Hellre en billig HT ram med standard hjul. Riktig qr är väl ok om det är billigt som fan. Udda nav är för jävligt. 141qr +110

Te5tman

Medlem
Tips på 29” MTB
Har qr på min sommarcykel och har inget problem med handhavandet..har stoppat i 7år utan problem..ska nog utforska möjligheten att byta till en torx då det krävs lite mer vilja om man vill tjyva ett hjul

jonte987

Aktiv medlem
Tips på 29” MTB
Te5tman sa:
Har qr på min sommarcykel och har inget problem med handhavandet..har stoppat i 7år utan problem..ska nog utforska möjligheten att byta till en torx då det krävs lite mer vilja om man vill tjyva ett hjul
jag tror inte hjultjuvning har supermycket med saken att göra. För de flesta.

jonte987

Aktiv medlem
Tips på 29” MTB
Kneecap sa:
jonte987 sa:
Udda nav är för jävligt. 141qr +110
Tjena!

141 är ju inte så udda längre, ganska många tillverkare som har det.
Jag bryr mig inte om vad de sätter på cyklarna men jag retar mig när de inte skriver ut det tydligt.
High end: 148 - 110 Boost
Mid end: Boost! (.....men bara fram visar det sig om du kan läsa tyska i liten still)

//Jonas

OlofSx

Medlem
Tips på 29” MTB
Örjan Lax sa:
Te5tman sa:
Örjan Lax sa:
Te5tman sa:

Om du klurar på Canyon Grand Canyon AL 5.0 2019 så är det intressant att jämföra med förra årets 4.0 som fortfarande finns att köpa med en aning nedsatt pris: https://www.canyon.com/sv-se/tools/bike-comparison/#biketype=2&bike1=4572&bike2=4291

Förra årets modell må ha en ram som inte är lika inne vad gäller geometri, men låt oss se till helheten, och då tycker jag förra årets cykel är bättre vad gäller främst totalvikt och framgaffel (RockShox Recon RL > Suntour XCR32 Air) och samtidigt uppfyller trådstartarens krav.

Jag tycker personligen också bättre om KMC-kedjor än Shimano p.g.a. kedjelåset på KMC, misstänker att sadeln är bättre på 2018 års modell, och däcken verkar också mycket bättre på 2018:an (Schwalbe Performance >> Schwalbe Active).

Bromsarna är väl likvärdiga och typ ok, hjulen är väl rätt crap på båda och 19 mm vs 25 mm fälgbredd kommer inte spela någon roll för trådstartarens planerade typ av cykling, och inte heller 2x10 eller 2x11 kommer göra någon skillnad, annat än att 2x11 är dyrare att byta slitdelar.

Te5tman

Medlem
Tips på 29” MTB
Fick hem cykeln idag och det vart en grusvägssväng direkt efter monteringen, sjukt nöjd ✌

En fundering bara, hur långt ska man trycka in bromshandtaget innan bromsen börjar ta? Går detta att justera?

jonte987

Aktiv medlem
Tips på 29” MTB
Te5tman sa:
Fick hem cykeln idag och det vart en grusvägssväng direkt efter monteringen, sjukt nöjd ✌

En fundering bara, hur långt ska man trycka in bromshandtaget innan bromsen börjar ta? Går detta att justera?
Det bör gå. Kolla manualen. På slx o xt finns det en skruv du kan justera med fingrarna. Vet inte hur det är på andra

Örjan Lax

Aktiv medlem
Tips på 29” MTB
Trist! 🙁

En ny Grand Canyon kanske? 😛

Te5tman

Medlem
Tips på 29” MTB
Trist! 🙁

En ny Grand Canyon kanske? 😛

Sjukt nöjd med den jag hade, kanske byter färg 🙂
Om det inte kommer nått mer bra förslag här

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Tips på 29” MTB
Svårt att komma med andra förslag om du var så nöjd med den.
Var det något du ville ha annorlunda på den gamla?

Te5tman

Medlem
Tips på 29” MTB
Svårt att komma med andra förslag om du var så nöjd med den.
Var det något du ville ha annorlunda på den gamla?
Tänker om det finns bättre kvalitet till typ samma pris...inget hann gå sönder men då har den ju bara använts i ca 7månader..lite svårt att vetA när man bara haft en båge och inget att jämföra med...en Saab är inte lika grym när man kört Volvo 🙂

yonsson

Aktiv medlem
Tips på 29” MTB
Du har ju nyligen gått igenom samma process. Har du inte läst några guider under tiden? Nej, det är inte bra på en Mtb. Det blir väldigt tungt och har inga fördelar i skogen, finns i princip inga vettiga moderna mtber som har det. Billiga fjädergafflar gör inget vettigt.

Körde du någon skog med hojen du blev av med eller bara asfalt? Om du ska köra skog så köp en med luftgaffel och 1x11 eller 1x12. Kommer du bara köra asfalt så är det ju bättre att köpa en hoj som är anpassad för just det.

Te5tman

Medlem
Tips på 29” MTB
Jag körde i stort sett ingen asfalt, lite stigar och mycket snö/is/slask..
Har läst att fjädrar är lite tyngre men är ”skönare” enligt vissa kräver mindre service och kan inte läcka...

yonsson

Aktiv medlem
Tips på 29” MTB
Jag körde i stort sett ingen asfalt, lite stigar och mycket snö/is/slask..
Har läst att fjädrar är lite tyngre men är ”skönare” enligt vissa kräver mindre service och kan inte läcka...
I så fall har du läst om fjädergafflar som kostar 5-7000kr lösa. De fjädergafflar som kommer på billiga cyklar är ingen höjdare. Då kan man lika gärna köpa en cykel med stel framgaffel.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer