Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fri rakt från wiggle.Te5tman sa:...och så frakt på det...
Te5tman sa:...och så frakt på det...
Te5tman sa:Har 10K som tak...har kikat runt men inte hittat nån som söker samma dom jag ?
Örjan Lax sa:Te5tman sa:Har 10K som tak...har kikat runt men inte hittat nån som söker samma dom jag ?
Med 10K som absolut tak så kan du få en sån här https://www.canyon.com/sv-se/mtb/grand-canyon/2019/grand-canyon-al-5-0.html för 8599 SEK plus ca 500 SEK i frakt, hemkörd och levererad till dörren av UPS.
jonte987 sa:Örjan Lax sa:Te5tman sa:Har 10K som tak...har kikat runt men inte hittat nån som söker samma dom jag ?
Med 10K som absolut tak så kan du få en sån här https://www.canyon.com/sv-se/mtb/grand-canyon/2019/grand-canyon-al-5-0.html för 8599 SEK plus ca 500 SEK i frakt, hemkörd och levererad till dörren av UPS.
Eller en cykel för 9999 på en site som tar 0 i frakt för dyrare beställningar? 9999 + 0 ger en liten slant över?
Örjan Lax sa:Te5tman sa:Har 10K som tak...har kikat runt men inte hittat nån som söker samma dom jag ?
Bromsarna är okej för prisklassen, och växlarna med genomgående SLX är mycket bra. Fälgarna har modern innerbredd på 25 mm, men med enklare/omodernare snabbkopplingar till hjulen (QR) fram och bak. Vilket gott och väl duger bra för en glad motionär. :-) (Men snart kommer säkert Sixten Fors och totalsågar cykeln pga just detta...)Te5tman sa:Örjan Lax sa:Te5tman sa:Har 10K som tak...har kikat runt men inte hittat nån som söker samma dom jag ?
Den ser intressant ut..vilken storlek tror du på är 189cm men har korta ben och lång rygg. Är det bra bromsar/växlar?
Örjan Lax sa:Bromsarna är okej för prisklassen, och växlarna med genomgående SLX är mycket bra. Fälgarna har modern innerbredd på 25 mm, men med enklare/omodernare snabbkopplingar till hjulen (QR) fram och bak. Vilket gott och väl duger bra för en glad motionär. :-) (Men snart kommer säkert Sixten Fors och totalsågar cykeln pga just detta...)Te5tman sa:Örjan Lax sa:Te5tman sa:Har 10K som tak...har kikat runt men inte hittat nån som söker samma dom jag ?
Den ser intressant ut..vilken storlek tror du på är 189cm men har korta ben och lång rygg. Är det bra bromsar/växlar?
Denna Grand Canyon-ram är i alla fall helt ny för 2019 med modernare geometri, dvs den är några cm längre och har inte lika brant gaffelvinkel (även om det felaktigt står 70 grader på båda) som den gamla här https://www.canyon.com/sv-se/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-4-0.html och den nya 2019 har även invändig vajerdragning och framväxel med "direct mount" alltså skruvad direkt i ramen (istället för gammaldags rörklämma) vilket bra.
Gällande storlek ligger du ju ungefär i gränsen mellan L och XL, men jag hade nog valt en XL med din längd om det mest är mellan hem och jobb och lite enklare fritidscykling. Skulle det vara för mer avancerade övningar i skogen på svårare stigar så kanske en L skulle kännas smidigare att hantera.
Te5tman sa:Ett par sista funderingar bara, vad är negativt med snabbkopplingar mer än att däcken blir lättare att stäla? Dubbade vinterdäck rymms väl, eller är det inget som behövs? Någon som har koll på hur lång tid det tar att få hem cykeln?
SocialGimp sa:Har QR själv och upplever 2 jobbiga saker med detta. Antingen är jag en klåpare med tummen mitt i näven eller oxå beror dessa 2 saker på dess inneboende egenskaper.
1. Jag drog inte åt tillräckligt hårt på framhjulet första gången vilket resulterade i en krökt bromsskiva när jag bromsade hårt.
2. Ibland när jag måste ta av bakhjulet hamnar inte hjulet exakt där det var förut vilket här resulterar i att jag måste justera om växlarna.
Jag kan väl leva med detta med tanke på att min cykel kostade 550 € (Vitus Nucleus 29). På min nästa cykel är genomgående ett absolut krav men då har jag även en högre budget.
På plussidan kan jag väl tillägga att QR håller för ganska stökig körning trots allt. Axeln lär inte kröka sig i första taget om det är något du är orolig för.
Te5tman sa:Har qr på min sommarcykel och har inget problem med handhavandet..har stoppat i 7år utan problem..ska nog utforska möjligheten att byta till en torx då det krävs lite mer vilja om man vill tjyva ett hjul
jonte987 sa:Udda nav är för jävligt. 141qr +110
Kneecap sa:jonte987 sa:Udda nav är för jävligt. 141qr +110
Tjena!
141 är ju inte så udda längre, ganska många tillverkare som har det.
Örjan Lax sa:Bromsarna är okej för prisklassen, och växlarna med genomgående SLX är mycket bra. Fälgarna har modern innerbredd på 25 mm, men med enklare/omodernare snabbkopplingar till hjulen (QR) fram och bak. Vilket gott och väl duger bra för en glad motionär. :-) (Men snart kommer säkert Sixten Fors och totalsågar cykeln pga just detta...)Te5tman sa:Örjan Lax sa:Te5tman sa:Har 10K som tak...har kikat runt men inte hittat nån som söker samma dom jag ?
Denna Grand Canyon-ram är i alla fall helt ny för 2019 med modernare geometri, dvs den är några cm längre och har inte lika brant gaffelvinkel (även om det felaktigt står 70 grader på båda) som den gamla här https://www.canyon.com/sv-se/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-4-0.html och den nya 2019 har även invändig vajerdragning och framväxel med "direct mount" alltså skruvad direkt i ramen (istället för gammaldags rörklämma) vilket bra.
Gällande storlek ligger du ju ungefär i gränsen mellan L och XL, men jag hade nog valt en XL med din längd om det mest är mellan hem och jobb och lite enklare fritidscykling. Skulle det vara för mer avancerade övningar i skogen på svårare stigar så kanske en L skulle kännas smidigare att hantera.
Te5tman sa:Fick hem cykeln idag och det vart en grusvägssväng direkt efter monteringen, sjukt nöjd
En fundering bara, hur långt ska man trycka in bromshandtaget innan bromsen börjar ta? Går detta att justera?
Trist! ?
En ny Grand Canyon kanske? ?
![]()
Grand Canyon AL SL 7.0
Den här cykeln för samman en högkvalitativ aluminiumram, bekväm slaglängd på 120 mm, breda fälgar, däck och en lättanvänd 1x drivlina. Oavsett om du laddar för nästa oförglömliga äventyr eller bara vill ge dig ut på de lokala stigarna så är det bara att ge sig ut och åka!www.canyon.com
Tänker om det finns bättre kvalitet till typ samma pris...inget hann gå sönder men då har den ju bara använts i ca 7månader..lite svårt att vetA när man bara haft en båge och inget att jämföra med...en Saab är inte lika grym när man kört Volvo ?Svårt att komma med andra förslag om du var så nöjd med den.
Var det något du ville ha annorlunda på den gamla?
2x9 och fjäderdämpare...hur står sig denna? Vore kul att få handla lokalt!
Med det menar du att det inte är bra?2x9 och fjäderdämpare...
I så fall har du läst om fjädergafflar som kostar 5-7000kr lösa. De fjädergafflar som kommer på billiga cyklar är ingen höjdare. Då kan man lika gärna köpa en cykel med stel framgaffel.Jag körde i stort sett ingen asfalt, lite stigar och mycket snö/is/slask..
Har läst att fjädrar är lite tyngre men är ”skönare” enligt vissa kräver mindre service och kan inte läcka...
Finns det några bra stela cyklar?I så fall har du läst om fjädergafflar som kostar 5-7000kr lösa. De fjädergafflar som kommer på billiga cyklar är ingen höjdare. Då kan man lika gärna köpa en cykel med stel framgaffel.