Tips på bakdämpare som går att låsa helt…

Healons

Aktiv medlem
Hej
Har en Öhlins STX22 nu på min Stumpjumper.
I styvaste läget med mest lsc tycker jag ändå den är väl svampig. Nyservad så inte det… Orginal så satt det nån FOX Float CTD som kändes typ samma

Grabbens nya Genius är mkt fastare i låsta läget…

Har någon nåt tips på bakdämpare som blir i princip helt stel när man låser den. Skönt när det är uppför och vanlig grusväg tex

Svaret heter Hardtail.

Grundläggande kunskaper om ett hydrauliskt system ger att försöker du att spärra oljans möjlighet att röra sig så kommer systemet att till slut gå sönder när den yttre påverkande kraften blir tillräckligt hög. Oljan kommer att leta sig ut någonstans = trasig dämpare.
En bakdämpare Ska inte kunna låsas helt. Den går till slut sönder om den har den funktionen.

Däremot kan man tuna shimsstacken (low speed compression) så den blir extremt seg. Det är en helt annan sak och förmodligen lösningen på ditt "bekymmer".

Eller.. Köp en HT.

Svaret heter Hardtail.

Grundläggande kunskaper om ett hydrauliskt system ger att försöker du att spärra oljans möjlighet att röra sig så kommer systemet att till slut gå sönder när den yttre påverkande kraften blir tillräckligt hög. Oljan kommer att leta sig ut någonstans = trasig dämpare.
En bakdämpare Ska inte kunna låsas helt. Den går till slut sönder om den har den funktionen.

Däremot kan man tuna shimsstacken (low speed compression) så den blir extremt seg. Det är en helt annan sak och förmodligen lösningen på ditt "bekymmer".

Eller.. Köp en HT.
Bara så förvånad över att grabbens Scott Genius känns så märkbart stelare än min…

Men hardtail har jag flera älskar dom också!

Framgafflar känns ju generellt som att dom går att låsa ”mer”. Dom är ju oxå byggda på samma sätt… fast iofs inte samma tryck på dom som en dämpare

Bara så förvånad över att grabbens Scott Genius känns så märkbart stelare än min…

Men hardtail har jag flera älskar dom också!

Framgafflar känns ju generellt som att dom går att låsa ”mer”. Dom är ju oxå byggda på samma sätt… fast iofs inte samma tryck på dom som en dämpare
En Genius vs Stumpjumper.. Det skiljer en hel del i utväxling mot dämparen på de två typerna av ram (om inte Geniusen är av årsmodell 2016 och äldre) .
Vilka årsmodeller på cyklarna är det?

Framgafflar blir heller aldrig helt stumma, blir kraften tillräckligt hög där så släpper systemet till slut förbi oljan och du får en rörelse.

En Genius vs Stumpjumper.. Det skiljer en hel del i utväxling mot dämparen på de två typerna av ram (om inte Geniusen är av årsmodell 2016 och äldre) .
Vilka årsmodeller på cyklarna är det?

Framgafflar blir heller aldrig helt stumma, blir kraften tillräckligt hög där så släpper systemet till slut förbi oljan och du får en rörelse.
Aha. Aldrig reflekterat över detta. Så du menar att det är ramens design som påverkar hur mkt bakdämparen ”kan” låsas?

Stumpen är äldre 2017 och Genius 2020

Aha. Aldrig reflekterat över detta. Så du menar att det är ramens design som påverkar hur mkt bakdämparen ”kan” låsas?

Stumpen är äldre 2017 och Genius 2020
Nja.. inte hur mycket den kan låsas.
Däremot vilken hävstång ramen har mot dämparen skiljer ju rätt ordentligt mellan de två typerna av ramar.
Och hävstänger kan ju förstärka/försvaga en upplevd känsla av hur dämparen funkar.
Din egen kroppsstorlek påverkar ju dessutom hävstängerna.

Ingen av cyklarna är ju egentligen tänkta att va sådär supertrampvänliga egentligen... så är det mycket uppför/grusväg så kanske det blir kompromisser.

Hursom... Ingen dämpare ska låsa fullt ut. Systemen är helt enkelt inte byggda för det.
Ingen vill ju åka runt med 7kg bakdämp bara för att man har ett system som låser helt och sen är dimensionerat för att tåla den belastning man (inom rimlighetens gräns) kan räkna med att det utsätts för pga av låsningen.

Ingen dämpare ska låsa fullt ut.
Det finns det definitivt gafflar och dämpare som gör, eller åtminstone är väldigt nära. Sen om det är en bra idé är ju en annan sak, vet iallafall att tidigare scott twinlock lockouts (inklusive på genius) låst dämparna väldigt stumt

SIDlux blir stel t ex men har väl inte på en Stumpjumper att göra kanske.
Du upplever den som stel men upplevelsen är subjektiv då alla RockShox har nåt som heter LockOut Force. Oftast ett värde som är 380 eller 430.
Det innebär att blir kraften på dämparen/gaffeln tillräckligt stor så öppnar den och funkar som vanligt för att undvika skador på dämpenheten.
Även SidLuxe har detta.

Dvs ingen gaffel eller dämpare går att låsa så att dom är helt stumma.

om det främst är för grusväg så lär det väl gå med en lägre lockout force (eller andra märkens motsvarighet). från fox så har fit4 dämparna rätt styv låsning, men har dålig koll på om dem finns som bakdämp också

Den som sitter på min cykel blir helt stel när man låser den. Sen är det självklart att denmåate vara hel och inställning av vajer är rätt för låsning…

FOX Float DPS Factory remote 190x37.5

Det finns det definitivt gafflar och dämpare som gör, eller åtminstone är väldigt nära. Sen om det är en bra idé är ju en annan sak, vet iallafall att tidigare scott twinlock lockouts (inklusive på genius) låst dämparna väldigt stumt
Ja jag blev lite sugen på en Genius själv faktiskt…

Utöver tidigare argument emot låsbara dämpare så bör man känna till att en sådan alltid blir en rejäl prestandakompromiss. Man måste konstruera dämperiet för låsbarhet och det blir aldrig lika bra som en icke låsbar dämpare.

Däremot finns det dämpare med ett reglage som bara styvar upp dämpningen genom att oftast strypa den på samma sätt som om man ökat dämpningen med övriga inställningar. Risken med det är att man glömmer den i styvt läge och cyklar omkring med skitprestanda då och då (gissa varför jag vet det).

Sen skulle jag säga att om man känner behov av att låsa dämpningen på grusväg så borde man i första hand öva på att inte gunga med hela kroppen när man trampar. ? Visst, en del cyklar har så svampigt länkage med noll antisquat att det alltid kommer gunga lite, men spelar det egentligen nån roll när vi talar om transportcykling?

Tackar för utförliga och fina svar ?
Trampar vidare med min hoj i vetskap om att gräset inte är grönare på andra sidan… får uppdatera min heldämpade cykel när den gjort sitt. God fortsättning! ?

Den blir helt stel. I vaje fall för nomatl användande av normalviktig person. Allt går ju att få ett flexa eller gå sönder med tillräckligt stor kraft,
Undrar om det måste vara factory eller om performance beter sig samma…

Min Fox Float CTD är absolut inte låst i låsta läget. Kanske DPS är styvare i låst…? ?

Undrar om det måste vara factory eller om performance beter sig samma…

Min Fox Float CTD är absolut inte låst i låsta läget. Kanske DPS är styvare i låst…? ?

Om det nu är flex i min så är det försummbart i jämförelse med hur myckjet däcken sviktar, Det är ju inte så att däcktrycket ökar närman låser dämparen. Känner man att svikt i dämparen är ett problem så är förmodligen däcken på tok för hårt pumpade.

Om det nu är flex i min så är det försummbart i jämförelse med hur myckjet däcken sviktar, Det är ju inte så att däcktrycket ökar närman låser dämparen. Känner man att svikt i dämparen är ett problem så är förmodligen däcken på tok för hårt pumpade.

Läs Plush tidigare inlägg igen. Sen kan den som sagt upplevas som i princip helt stum pga. länkage osv. Men det går inte att säga att dämpare x y z blir helt låst då det skiljer sig i olika ramar beroende på konstruktion.

När vi ändå pratar om olika grader av stumhet så tycker jag nog att min Jade X blir stummare än min Topaz i låst läge. Testat på samma hoj.

Ja rent spontant så tänker jag att olika dämpare låser olika mycket i låst läge pga konstruktion m.m. Och det var en sådan dämpare jag var på jakt efter. Fox Float DPS vore kul att testa. Ska se om nån vill byta mot en Öhlins kanske…

Yes nu har jag monterat på en DPS. Rea på Bikester så det var inte så farligt, och resultatet?…*trumvirvel*= en JÄVLA skillnad på låst läge. Som natt och dag om man jämför med CTD eller STX22. Så jag är svinnöjd ?
Tack @pero02 för tips!

Kul att du blev nöjd. Jag bytte hoj från en med CTD till en med Sidlux och det var också en JÄVLA skillnad ? gillar det skarpt faktiskt. Iaf på bakdämparen.
Det var lite samma med framgaffeln. Men den nedgraderade jag så blev det en perfekt hoj (för mig)

Tillbaka
Topp