Tips på billig/bra dämpad framgaffel?

Sloppy

Ny medlem
Hej!

Funderar på att sätta på en dämpad gaffel på min simpla Crescent Balder. Finns det ngt vettigt i prisklassen < 1500:- eller är det bättre att byta hoj?

Förresten, har Baldern gängat styrlager/styrrör eller aheadset? Om den har gängat tillkommer att köpa nytt styrlager och styrstam, då börjar det bli lite väl dyrt kanske.

JTExploder Skrev:
-------------------------------------------------------
> Har ingen erfarenhet av den själv, men denna
> verkar rätt hygglig för sitt pris:
> http://www.chainreactioncycles.com/viewproduct.asp
> ?category=Forks&ModelID=3513

Utmärkt förslag. Ingen slår Marzocchi i den prisklassen. Men tänk på att få rätt fjädrar, är de rätt dämpar gaffeln skönare än de flesta Rockshock o Mantiou gafflar. Men väger man 60 kg ska man inte ha fjädrar avsedda för någon som väger 90 kg. Kolla detta med CRC.

Per

Tack för svaren! Har faktiskt ingen koll på styrlagren, får kolla med ngn Crescent-handlare och se hur det ligger till.

Om det är gängat är styrstammen nedstucken i gaffelröret genom en stor låsmutter ovanpå styrlagret som låser fast gaffeln (som är gängad upptill) och pressar ihop styrlagret. Styrstammen ser ut något i den här stilen:
al-6013a.jpg

Om det är aheadset så finns det ingen mutter ovanpå styrlagret utan gaffelröret som inte är gängat sticker upp ovanför styrlagret. Styrstammen sitter sedan klämd runt gaffelröret och ser ut ungefär så här:
as-6026.jpg

OK, har kollat med handlare och det är gängat! Enligt honom så kostade prylarna, dvs lager styrpinne och distanser runt 300 pix och det är ju inte så farligt. Han tipsade om att se till att gaffeln är komplett och innehåller även den delen som går upp i styrkronan, en del säljs tydligen utan....

Är det någon som shoppat från den länkade sajten? Leveranstider m.m?

Om den har gängat lager finns det inte då risken att han behöver en 1" gaffel istället för en 1 1/8" gaffel? Rätta mig gärna om jag har fel!

Alltså Sloppy du får mäta den gaffel du har nu så att du köper en gaffel av rätt storlek.

-Åke

Min handlare bekräftade att det var 1 1/8" som var det jag skulle ha. För säkerhets skull så ska jag mäta som du föreslår. Tack för tipset, trist om det kommer fel prylar efter en vecka...

Jag har shoppat från CRC ett par gånger. De är verkligen blixtsnabba, har haft grejerna 1-2 dagar efter beställning. Då har det varit lite mindre saker som skickats med vanlig post. Dämparen går som paket tror jag och kanske tar någon dag extra.

Jag skulle byta till ett aheadset styrlager och styrstam, inte hålla på och fiffla med gängat. Gaffeln finns förresten inte med gängad styrrör heller.

Sloppy Skrev:
> Han tipsade om att se till att
> gaffeln är komplett och innehåller även den delen
> som går upp i styrkronan, en del säljs tydligen
> utan....

— hmmm, den delen kallas "steerer" o normalt kommer de med gaffeln o tas aldrig lös från den, garantin brukar då upphöra att gälla, vore det en verkligt fin gammal ram du har, typ en Ibis Ti Silk, skulle det nog vara värt strulet med adaptrar etc. Slå gärna en signal till Crescent, de har en "mått-mästare," o ha alla uppgifter om din hoj till hands, o be om att få de exakta specifikationerna. Kolla gärna upp även med Marzocchi, när du har de uppgifterna. Det finns viss risk för kompabilitetsproblem.

En annan variant, som jag nog skulle välja, är att överväga, att satsa på en ny hoj, häromdagen fanns köptips på en bra hoj som inte kostar skjortan.

Per

Per Skrev:

> — hmmm, den delen kallas "steerer" o normalt
> kommer de med gaffeln o tas aldrig lös från den,
> garantin brukar då upphöra att gälla, vore det en
> verkligt fin gammal ram du har, typ en Ibis Ti
> Silk, skulle det nog vara värt strulet med
> adaptrar etc.

Men, varför ska man egentligen strula med ett gammalt gängat styrlager när man ändå ska byta gaffel? Är väl mycket smidigare att byta till aheadset (speciellt när de flesta gafflar bara finns för aheadset).

>
> En annan variant, som jag nog skulle välja, är att
> överväga, att satsa på en ny hoj, häromdagen fanns
> köptips på en bra hoj som inte kostar skjortan.
>
> Per
>
>
Jo, kan vara värt att spara pengarna istället till en ny hoj. Baldern blir nog rätt tung med dämpare.

JTExploder Skrev:
> Jo, kan vara värt att spara pengarna istället till
> en ny hoj. Baldern blir nog rätt tung med
> dämpare.
>
Jag har mailat CRC och bett om en tot på gaffel + konvertering till aheadset. Får se vad priset blir. Kanske blir ny hoj istället om det drar iväg i pengar...

JTExploder Skrev:
> Men, varför ska man egentligen strula med ett
> gammalt gängat styrlager när man ändå ska byta
> gaffel? Är väl mycket smidigare att byta till
> aheadset (speciellt när de flesta gafflar bara
> finns för aheadset).

Måste erkänna att jag rör mig lite utanför saker jag kan bra, så rätta mig om jag har fel, men såvitt jag förstår går det inte at få på ett aheadset eftersom ramen är från tiden innan dessa hade hunnit bli helt dominerande.

Per

Jag tror att Baldern är från 97 eller senare. Då hade Crescent gängat styrlager på de enklare modellerna, men jag är tämligen 100 på att det är samma storlek på röret. Då är det ju bara att slå ut det gängade lagret (kan nog sitta nog så hårt i en stålram i och för sig) och sätta i ett lager för aheadset.

JTExploder Skrev:
> Då är det ju bara att slå
> ut det gängade lagret (kan nog sitta nog så hårt i
> en stålram i och för sig) och sätta i ett lager
> för aheadset.

Jag skulle i varje fall kolla det noga med Crescent. De har någon som håller rätt på alla specifikationer.

Per

Kollade i mina gamla Crescentkataloger... Lagret som sitter på Balder är av fabrikat VP och beskrivs som "MTB oversize", modell VP-H94W (1997/1998), VP-H98W (1999/2000).

Tillbaka
Topp