Tips på billig och bra dropper post?

Tergorotas

Aktiv medlem
Hej!

Hittar ingen relevant tråd för frågan men jag behöver en 31,6 dropper post på 150-175 mm.

Vad finns det idag som är relativt billigt och bra, har ingen koll på marknaden?

Stort tack, men då har det egentligen inte hänt så mycket nytt de senaste åren. :)
Dryga tusenlappen för en dropper med reglage är galet billigt. Kör Fox Transfer med race face remote på min egen och då får man typ reglaget och vajrar för den pengen.

Stort tack, men då har det egentligen inte hänt så mycket nytt de senaste åren. :)
Dryga tusenlappen för en dropper med reglage är galet billigt. Kör Fox Transfer med race face remote på min egen och då får man typ reglaget och vajrar för den pengen.
Det nya som hänt vad gäller droppers, eller cyklar egentligen, är väl längden på droppers. För ngt år sedan var 170 mm standarden men nu verkar 200 mm vara det nya (cyklar med storlek Large o uppåt).

Funktionellt har det väl inte hänt så mkt mer än de trådlösa.

Skulle personligen vilja ha en dropper med fler förinställda steg. Uppe, nere och sedan ett läge "nästan uppe" för tekniska klättringar, främst för eMTB som man kör lite annorlunda mot vanlig MTB.

Det nya som hänt vad gäller droppers, eller cyklar egentligen, är väl längden på droppers. För ngt år sedan var 170 mm standarden men nu verkar 200 mm vara det nya (cyklar med storlek Large o uppåt).

Funktionellt har det väl inte hänt så mkt mer än de trådlösa.

Skulle personligen vilja ha en dropper med fler förinställda steg. Uppe, nere och sedan ett läge "nästan uppe" för tekniska klättringar, främst för eMTB som man kör lite annorlunda mot vanlig MTB.
Du vill ha en Gravity Dropper med andra ord?

Du vill ha en Gravity Dropper med andra ord?
Jag vet att det ska finnas en dropper med ngn sådan mellan-funktion men jag vet inte exakt hur den fungerar. Kanske det var Gravity Dropper.

Kom på ännu en sak som är "nytt" med droppers. Några märken kan man justera slaglängden på med shims. Vet att ngn Canyon-hoj jag testade nyss hade den funktionen. Var det one-up?

Jag vet att det ska finnas en dropper med ngn sådan mellan-funktion men jag vet inte exakt hur den fungerar. Kanske det var Gravity Dropper.

Kom på ännu en sak som är "nytt" med droppers. Några märken kan man justera slaglängden på med shims. Vet att ngn Canyon-hoj jag testade nyss hade den funktionen. Var det one-up?
One-up har alltid gått är justera "på pappret", bättre på första modellen än på den nya.

Men dom flesta BrandX/tranzX går lika bra det med, fast det är odokumenterat.

One-up har alltid gått är justera "på pappret", bättre på första modellen än på den nya.

Men dom flesta BrandX/tranzX går lika bra det med, fast det är odokumenterat.
Jag har haft båda. Oneup har en betydligt högre premium känsla. BrandX/TranzX känns inte lika välpolerade. Nu pratar vi om bara droppern och inte reglage. Jag kör faktiskt en TranzX plast reglage med one up dropper! :D.

Justeringen på one up är med interna shims. Ganska enkelt även om en del andra idag har extern justering men är verkligen en sak man ändrar 1 gång.

Om man haft Bikeyoke Revive, hur besviken blir man om man köper en billigare, typ Brand X eller One-up? Någon som vet?
Jag har bara gått åt andra hållet och även om det var ett tag sedan är jag fortfarande så sjukt nöjd med Reviven. Lite rädd att det är som gå upp eller ner i lön, man märker mest när man går ner ?.

Om man haft Bikeyoke Revive, hur besviken blir man om man köper en billigare, typ Brand X eller One-up? Någon som vet?
BrandX kommer nog kännas som en rejäl nedgradering. Oneup känns nog betydligt bättre även om den kanske inte är exakt lika bra.

Jag har inte kört en Revive själv men oneup känns som en bra kompromiss om du ska spara en slant.

Disclaimer: Ägt 1 BrandX och 3 Oneup droppers.

Jag har haft båda. Oneup har en betydligt högre premium känsla. BrandX/TranzX känns inte lika välpolerade. Nu pratar vi om bara droppern och inte reglage. Jag kör faktiskt en TranzX plast reglage med one up dropper! :D.

Justeringen på one up är med interna shims. Ganska enkelt även om en del andra idag har extern justering men är verkligen en sak man ändrar 1 gång.

Nu var det bara höjdjusteringen jag kommenterade, ingenting om premiumkännsla eller ej.

Jag har aldrig använd en Revive, men vad är det som gör den "bra" ?
Dvs vad är det man skulle sakna om man byter bort den?

Nackdelar med "Budget"-droppers:
- Dom blir glappa i sidled efter ett tag. Märks om man står bredvid cykeln och vickar på sadeln, men har aldrig märkt av det under cykling.

- Dom behöver fettas lite typ varje år, och skruvas isär vartannat.

- Vissa modeller behöver fyllas på med luft (1-2 ggr/ år), andra har en sluten kassett som behöver bytas. Vet ej hur länge en sån håller.

OneUp och BrandX är ungefär lika prisvärda båda två.
Oneup känns lite mer premium men lite mer bräcklig, det största man vinner är att den tar lite plats på höjden.

Oneup börjar glappa lite snabbare, men BrandX blir lite mer glapp i längden.

Uppgradera till vad, tänker du på något särskilt reglage? Jag har en grym stolpe men tittar misstänksamt på mitt reglage..
Testade Bontrager på en Brand-X, funkade fint! Shimano o Rockshox har ju en hög oxå samt t ex one-up o andra stolptillverkare. Skulle precis oxå säga Wolftooth som alla rekar, har inte testat den själv dock.

Problemet med just Brand-X (ivarje fall tidigare om åren) var väl just det rackliga reglaget så där blir det nog vinst oavsett vad man byter till.

- Dom blir glappa i sidled efter ett tag. Märks om man står bredvid cykeln och vickar på sadeln, men har aldrig märkt av det under cykling.

- Vissa modeller behöver fyllas på med luft (1-2 ggr/ år), andra har en sluten kassett som behöver bytas. Vet ej hur länge en sån håller.

Oneup känns lite mer premium men lite mer bräcklig, det största man vinner är att den tar lite plats på höjden.

Om du aldrig testat en Revive och inte planerar att köpa en så testa inte är mitt tips ?.
Det är ju fortfarande bara en dropper med samma funktion. Funktionen är dock så otroligt ”smooth ” och för mig har den hittills krävt noll underhåll.

Ang. reglage: för några år sedan var det ju i princip Wolftooth som gjorde riktigt bra reglage. Nu tycker inte jag att det längre finns någon anledning att betala så mkt for ett reglage, Shimano gör nu riktigt bra till en betydligt mindre slant. Även One ups reglage är bra (betydligt bättre än deras stolpar ?).

Ang. reglage: för några år sedan var det ju i princip Wolftooth som gjorde riktigt bra reglage. Nu tycker inte jag att det längre finns någon anledning att betala så mkt for ett reglage, Shimano gör nu riktigt bra till en betydligt mindre slant. Även One ups reglage är bra (betydligt bättre än deras stolpar ?).
Haft denna på 2 cyklar (totalt 3år). Aldrig krånglat. Överlevt allt. Grymt prisvärd för 200kr.

1686557173176.png

Den här tycker jag funkar prima och är snorbillig, dock kan det vara schysst med ett bättre reglage:
Dropper:
Reglage:

Enda fördelen med OneUp är väl att den har sjukt kort instickslängd så man rymmer långa i små ramar, har lufttrycksjustering samt att den går att justera i längd. I kvalité skiljer inte mycket mot t.ex. Brand-X eller ovan budgetdropper.

Senast ändrad:
Ethirteen hade fyra fasta lägen på den dropper jag hade på en 2018 Jeffsy. Förutom topp och botten så fanns två lägen där emellan. Den höłl inte länge och jag ersatte den med en Brand-x. Ser bara att de har en modell idag och om den har sån funktion vet jag inte.

Haft denna på 2 cyklar (totalt 3år). Aldrig krånglat. Överlevt allt. Grymt prisvärd för 200kr.

Visa bilaga 631748

Det där är det reglage som ingår till en brand-x. Har också haft det men jag skulle helt klart mkt hellre köra:
https://www.bike-discount.de/en/shimano-sl-mt500-i-spec-ev-lever-for-dropper-post
eller
https://www.bike-discount.de/en/shimano-sl-mt500-lever-for-dropper-post (samma fast med klamma)

Jag har haft Revive sen 2018 och provat diverse annat.

Min slutsats är att man kan köpa billigt dvs BrandX m fl eller så köper man Revive. Det där emellan är ingen större vits. Varken avseende känsla eller hur de håller.

Den håller i längden och går att serva till 100% enkelt hemma. Samt är lätt och uppenbart byggd för att hållas efter. Dessutom är känslan är oförändrat bra år efter år. Min är på sin sjätte säsong och känns fortfarande helt solid. Har fått en helservice under den tiden och så liten service som mest är göra rent och fetta in regelbundet. Att ta av den från cykeln tar nästan längre tid än den lilla servicen.

Revive-funktionen är också guld värd för oss som ofta släpar runt cykeln långt bort från all verkstadsverksamhet. Den blir aldrig helt kass utan i värsta fall får man göra Revive oftare men kan ändå cykla vidare.

Det är en premiumprodukt helt enkelt.

Får kanske testa en sån på flickans då. Man får ju med en med Brand-x och den funkar för mig. Flickan är redan så glad för droppern så kanske blir ännu gladare med lite "Light operation effort by bearing"

Får kanske testa en sån på flickans då. Man får ju med en med Brand-x och den funkar för mig. Flickan är redan så glad för droppern så kanske blir ännu gladare med lite "Light operation effort by bearing"
Det är väl viktigt med ett hyfsat långt reglage så att det inte kräver lika mycket kraft i tumtrycket. Wolftooth har haft en version de kallar light men det kanske finns kopior/derivat. Det blir kanske en avvägning om hon inte har skogshuggarhänder.

Jag vet inte vad som gör den "bra", jag har bara haft Reviven. Det är andra som säger att den är bland de bästa. Jag tycker att den varit bra, har funkat helt ok i 3 år helt utan underhåll och ytterligare 1 efter två omgångar underhåll/service innan den gav upp. Lite sidledsglapp har det varit hela tiden 3-4mm kanske, men den har gått silkeslent och snabbt upp.

Jag tänker att jag nog vill ha den nivån, inte mycket sämre. Jag tycker väl att det som skrivits under dagen här i tråden gör att jag nog klarar mig med en One-up el liknande.

Thomas

Crankbrothers Highline 3 är jag nöjd med, precis bytt ut min som gav upp efter att ha tjänstgjort på sin tredje cykel och antagligen minst 600mil. Jag har 34,9mm och gav ca 1600:- för en 170mm inkl vajer och hölje.

Crankbrothers Highline 3 är jag nöjd med, precis bytt ut min som gav upp efter att ha tjänstgjort på sin tredje cykel och antagligen minst 600mil. Jag har 34,9mm och gav ca 1600:- för en 170mm inkl vajer och hölje.
Säljs för precis under 1600 på Bike-discount i den diameter jag behöver. Men om den på Bike24 är en Tranz-x så hade man ju sparat några hundralappar, reglage lär jag vilja byta hur som helst.

Tillbaka
Topp