Tips på Dropper post

Mafv

Aktiv medlem
Tips på Dropper post
Hej,

Söker tips på bra dropper posts.

Har en äldre Ks dropper, som har börjat glappa precis under sadeln.

Har kollat videos på olika droppers men genomgående verkar vara att dom glappar precis som min gör antingen direkt eller efter ett tag.

Är det mer eller mindre standard att dom börjar glappa eller vad är erfarenheten hos folk?

/M

Tips på Dropper post
Var glappar den?
Om den glappar i stången så är det normalt till en viss gräns.

Generellt är mellansegmentet meningslöst, köp billigaste eller revive / axs.

Tips på Dropper post
Den glappar där sadelstolpen möter sadelfästet.

Hm okej, vad kör du med om man får fråga?

Jag kör med KS och BikeYoke.

Låter som ett annat glapp än det vanliga, film?

Alltså där sadeln skruvas fast i stolpen?

Någon som kör en "billigare" dropper som inte glappar som jag beskriver?

KS, Pro, Crankbrothers tex. Alla har lite glapp i stolpen men ska inte ha mot sadeln.

Tips på Dropper post
Jag kör med KS och BikeYoke.

Låter som ett annat glapp än det vanliga, film?

Alltså där sadeln skruvas fast i stolpen?

KS, Pro, Crankbrothers tex. Alla har lite glapp i stolpen men ska inte ha mot sadeln.

Jag tror jag har en äldre KS Rage-i,
Min glappar där sadelstolpen möter undre delen av sadelfästet, man ser på bilden att det är två delar.

1771225176314.webp

Kollar jag på BikeYoke Revive är det en del, vilket kanske förklarar varför det inte glappar.

1771225288142.webp

Tips på Dropper post
Aldrig varit med om glapp i den skarven och hade jag upptäckt det så skulle jag slutat använda den.
Om stolpen sitter monterad i cykeln och du vrider sadeln fram och tillbaka i sidled så kommer det att glappa på alla stolpar, mer eller mindre beroende på fabrikat.
Det glappet är innerröret som glappar i ytterröret. Väldigt svårt att få glappfritt med bibehållen låg friktion upp och ner.

Tips på Dropper post
Se blå markering, här upplever jag att det glappar i sidled, det glappar inte upp/ner eller bak/fram.

Men som flera har skrivit är det antagligen innerröret som glappar i ytterröret, och något som är normalt på dom flesta "billigare" droppers.

1771225176314.webp

Tips på Dropper post
Se blå markering, här upplever jag att det glappar i sidled, det glappar inte upp/ner eller bak/fram.

Men som flera har skrivit är det antagligen innerröret som glappar i ytterröret, och något som är normalt på dom flesta "billigare" droppers.

Visa bilaga 816145

Jag förstår inte riktigt vad du menar. På en sänkstolpe kan hela överdelen av stolpen rotera några grader i underdelen. Det är helt normalt och inte bara på billiga stolpen, även om de kan rotera lite mer. Men den sker inte vid blå markeringen.

Tips på Dropper post
Rekommendationen brukar väll vara en OneUp, bäst för pengarna, eller en BikeYoke om man vill ha det bästa, möjligen möjligen en Reverb om man hatar kablar :)
Jag har nu mera Bikeyoke på alla cyklar med dropper, för att jag ska slippa meka med dem, de verkar hålla länge, och om/när de börjar strula är det möjligt att renovera dem. Även OneUp verkar helt ok att renovera, med tillgång till reservdelar.
Tror man får räkna med att droppers inte håller för evig, slit och släng eller köp nått som går att serva, de lever ett ganska hårt liv, konstant utsatta för smuts från bakhjulet, rörelser up och ner och rätt kraftiga belastningar.

Jag har haft en E13 dropper med samma symptom som du, men den hade i alla fall en skruv man kunde dra åt. Och eller i kombination med loctete grön, cylindrisk fastsättning, kansek det går att att fästa huvudet igen.

Tips på Dropper post
Tittade en sväng till efter era kommentarer och ni hade rätt det glappar inte där jag först trodde utan det glappar mellan inner- och ytterröret, se blå markering:

1771398468253.webp

Tips på Dropper post
Ja, där är det normalt och till viss del ofrånkomligt att det glappar. Hur mycket beror lite på vilken modell man har och hur slitna mässingspinnarna är som håller stolpen på plats. Har du servat och bytt mot fräscha?

Tips på Dropper post
Ja, där är det normalt och till viss del ofrånkomligt att det glappar. Hur mycket beror lite på vilken modell man har och hur slitna mässingspinnarna är som håller stolpen på plats. Har du servat och bytt mot fräscha?

Inte servat, försökte ladda upp en video men det gick inte, glappet är några få mm, så jag tror inte det är så slitet utan snarare normalt glapp.

Har tänkt byta mot en lite längre dropper så denna kommer säljas.

Tips på Dropper post
Funderar på att ersätta min KS 170mm dropper mot en KS Lev Integra 200mm.
BikeYoke blir för dyrt.

Har en Ripmo AF v1 i Large, räknar jag rätt ska det funka.

Vad har ni för erfarenhet av olika dropper remotes?

KS egna verkar inte rekommenderas av så många..

Tips på Dropper post
Det finns xlc och dxc som man kan titta på. En av dem går att shimsa. Båda har oklar spec vad gäller stack och max insert.
totallängden är ganska lång i alla fall. För lång i mitt falll

Tips på Dropper post
Trans-X och samma under andra namn är standard tips. Billigare än KS och bättre. Det kan dock vara svårt att hitta vad som är samma stolpe.

Jag tror att den här är sån, men jag är inte helt säkert:
Ja den är lik. Det är svårt att veta vilka som går att pumpa och vilka som går att shimsa.
480mm jämfört m one up 400mm, måste gissa att det är inkl mekanism på den första

Tillbaka
Topp