Tips på bra däck för gata till Cannondale Habit FS MTB

Potata

Aktiv medlem
Hej!

Cyklar mest landsväg och vill ha ett par vassa däck för detta ändamål mest för att öka farten och som är mer lämpat till just väg. Kikat lite på Continental Race King 29” 2.20 och har för tillfället några Rekon 29” 2.4. Finns det fler alternativ eller är Race King det jag ska gå för? Och nej jag tänker inte byta cykel till någon annan vill ha den jag har, om inte ett bra byte kommer så att säga.

Alla graveldäck passar ju på hjulen så ett lättrullat, lite bredare graveldäck kan ju vara tipset.

.

Senast redigerad av en moderator:
Om du byter till landsvägsdäck lär du väl behöva byta till större framdrev oxå eftersom det rullar lättare….

Bredden på däcket. Det du postade så var ju rekommenderad däcksbredd från 28mm och du kan gå lite bredare än så. Men 70mm+ är ju bara fånigt på asfalt.

Borde inte 2.20 vara optimalt ?
Inte på asfalt.

Vill du ha ett mtb däck för väg är det ju typ Vittoria Peyote eller Maxxis Aspen ST (Race King/Dubnital är kanske lite grovt) du ska satsa på men om du verkligen bara kör på asfalt är det rent av onödigt. Vill du behålla lite bredd hade jag gått på något semi-slick eller slick graveldäck i typ 45 mm, men det bästa hade ju varit ett rent landsvägsdäck i lite bredare format (34-40mm ish).

Edit: Raderat, det var tydligen fel däcktyp.

Senast redigerad av en moderator:
Vill inte gå ifrån stigarna helt. Men fokus väg och lite lek på stigen mellanåt
Dom funkar vad jag hört väldigt bra på aggresiv gravel/snällare stig. Men det är nog inget däck jag hade velat använda om det är stenigt, rötter osv. Det är ett "beach racing" däck så greppet är nog bättre än vad man förväntar sig.

Tillbaka
Topp