Tips på BRA FS?

Tips på BRA FS?
Är på jakt efter en fulldämpare som funkar bra för skogarna kring Gbg, fjällturer och cykellopp så som t.ex. Cykelvasan (för många önskningar redan där?). Lever efter devisen buy expensive cry only once, så det måste alltså vara en cykel med bra komponenter o som är någorlunda lätt (helst under 11kg).

De cyklar jag spanat på hittills är (utan inbördes ordning):

Rose Jabba Wood 9
Canyon Nerve XC 9.0 SL
Scott Spark 20
Focus FSL 4.0

Vilken cykel ger mest för pengarna? Finns där några andra hojar i motsvarande segment som jag missat helt? Kanske tom lite billigare, för dessa ligger alla kring 30k?
.

Tips på BRA FS?
Jag testade en del och kikade runt mycket innan jag köpte min Giant Anthem x 29er 2. Väldigt nöjd men för din budget skulle du kunna köpa x 1 eller x 0 och därmed få bättre komponenter och lite lättare hoj. Min personliga åsikt är åtminstone att 29 tums FS är oslagbart i omväxlande skogsterräng. Däremot kommer man sällan under 11kg med 29 " FS men min erfarenhet är att geometri och komponenter gör mer än ett halvkilo hit eller dit.

Är du mer ute efter en cykel för Cykelvasan har jag nog fått för mig att du skulle få bättre fart med en HT då det är mycket skogsvägar & grus.

Canyon Nerve XC 9.0 SL har fått bra betyg på olika tester men kika även på Ghost's FS i 30k-klassen som har fått väldigt bra betyg i bl.a. MTB-Rider och Terrängsykkel.

Tips på BRA FS?
Fjällturer OCH cykelvasan, skapliga kontraster...

Skippa cykelvasan och köp en http://www.specialized.com/se/en/bikes/mountain/stumpjumperfsr/stumpjumperfsrcompevo

Fick 10 av 10 i senaste MBR (Engelska tidningen Mountainbike Rider).

large.jpg

Fast nog tar man sig runt vasan på en sån, lättrullande däck bara...men varför..? :-)

Tips på BRA FS?
Kaffekask skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller med NH, det där är också en kanonhoj
> men du får mer ut av den på lopp som Lida Loop
> eller liknande.

Eller Ceres Challenge :-D
Har kört i Järvsö Bikepark med den också, ingen DH-rigg såklart men inga som helst problem.
Otroligt nöjd!

Senast ändrad:
Tips på BRA FS?
Kaffekask skrev:
> Jag testade en del och kikade runt mycket innan
> jag köpte min Giant Anthem x 29er 2. Väldigt
> nöjd men för din budget skulle du kunna köpa x
> 1 eller x 0 och därmed få bättre komponenter
> och lite lättare hoj. Min personliga åsikt är
> åtminstone att 29 tums FS är oslagbart i
> omväxlande skogsterräng. Däremot kommer man
> sällan under 11kg med 29 " FS men min erfarenhet
> är att geometri och komponenter gör mer än ett
> halvkilo hit eller dit.

Jag är rätt liten (168cm 65kg) och har fått för mig att en 29er (har inte testat) blir lite för klumpig för mig?

>
> Är du mer ute efter en cykel för Cykelvasan har
> jag nog fått för mig att du skulle få bättre
> fart med en HT då det är mycket skogsvägar &
> grus.

Kör inte en del av de allra främsta på FS? Förmodligen kostar dessa en mindre förmögenhet?:)

>
> Canyon Nerve XC 9.0 SL har fått bra betyg på
> olika tester men kika även på Ghost's FS i
> 30k-klassen som har fått väldigt bra betyg i
> bl.a. MTB-Rider och Terrängsykkel.

Tack för tipset. Ska kika!!

Tips på BRA FS?
ivan: Jag är inte särskilt stor på jorden heller (174cm) men tycker inte att 29" är något problem i det hänseendet. Bäst är om du kan låna/hyra eller testa i butik för att känna på hur det känns. Jag tycker att den är som en maskin över ojämnheter på stigarna.

Överlag skulle jag säga att 29 eller 26 beror på vilken slaglängd du vill ha. Många 29 FS har runt 100mm medan det fortfarande är mest 26" på >120mm dämpning. De större hjulen/däcken gör att 100mm på en 29" känns annorlunda (för min del tillräckligt) än 100mm på 26".

Tips på BRA FS?
NH skrev:
> Fjällturer OCH cykelvasan, skapliga
> kontraster...
>
> Skippa cykelvasan och köp en
> http://www.specialized.com/se/en/bikes/mountain/st
> umpjumperfsr/stumpjumperfsrcompevo
>
> Fick 10 av 10 i senaste MBR (Engelska tidningen
> Mountainbike Rider).
>
>
>
>
> Fast nog tar man sig runt vasan på en sån,
> lättrullande däck bara...men varför..? :-)

Pris på en sådan tingest?

Tips på BRA FS?
fredrick skrev:
> Pris på en sådan tingest?

Kring 27000 kr i Sverige, hos http://www.evaldsmtb.se/specialized-cykel-stumpjumper-fsr-comp-evo-blacksilvercharchoal-2012-p-25121-c-1348.aspx tex

NNNN

Tillbaka
Topp