Tips på bra landsvägsrundor i Stockholm?

ghostface

Medlem
Hejsan alla - som rubriken skvallrar är jag på jakt efter bra landsvägsrundor i Stockholm, gärna i södra delen (cyklar själv utifrån Hammarby Sjöstad).

Har sökt på forumet men inte hittat någon detaljerad information (liknande Stigoteket för MTB) som passar. Skönt att få ta del av Happys erfarenhet när det gäller vilka vägar som är bra/mindre bra, bra/mindre bra rundor o dyl. Har ni även tips på bra fikastopp på rundan är det ju guldstjärna direkt ;-)

MVH / Calle

Hur långa rundor vill du ta? Det kommer ju ganska många gpx-plottar i olika RR:s. Nu senast kördes ju Skärgårdsturen som går Nacka-Värmdö-Rindö-Vaxholm-Täby-Stockholm-Nacka vilket blir lite under 10 mil, tror jag. Annars är ju vägarna ner till Ösmo och vidare mot Södertälje över Mörkö populära.

Googla Årsta havsbad, Haninge, Tungelsta, Sorunda, Rosenhill (är det en riktigt plats, inte bara cafe?), Nynäshamn, Mörkö som nämts, Dalarö (mkt trafik), Pålamalm, lida. Sen kan du ta godtycklig väg mellan platserna, utom 73:an. Det är det som kallas södertörn och där håller de flesta till mellan varven.

Svårare än så är det ej.

Från Hammarby sjöstad skulle jag spontant ta mig ut via Sickla, Hellas, Älta, Tyresö, Handen....och sen dit du orkar, hem kommer du via Huddinge tex och sen Årsta....

God tur!

Hur ser det ut norrut? Är norrort för tätbefolkad för att det ska finnas bra ställen att köra på? Ekerö finns som ett alternativ västerut, dock är det en bit dit innan man slipper alla trafikljus.

Bor i Sickla så min "default-runda" är Drevviken runt (eller Drevan runt för infödda). Den går ut från Sickla och så vidare Hellas, Älta, Tyresö, precis före Haninge tar du höger vid Lidl, sedan höger igen vid Vegagrillen. På hemvägen passeras Länna, Trångsund, Farsta, Sköndal, Skarpnäck Hammarbyhöjden (om man inte fortsätter rakt fram och åker hem via Älta). Sedan går det ju att utöka den efter aptit.

Ett alternativ om man gillar backar är Tyresö Brevik. Väl där kan man svänga höger och få några kilomenter med riktigt branta backar (om än ganska korta).

God tur
B.

Norrut är jobbigt om man bor på södra sidan. Pendeltåg är ju visserligen ett alternativ: Från Lapplandsväsby är det väldigt nära till fina roslagsvägar.

Gamla 73:an är dock helt OK att cykla från Fors och söderut. Inte mycket trafik nu med nya motorvägen. T.ex. kan man åka söderut till Segersängs-avtaget och sedan västerut bort till Grödby och antingen svänga av norrut eller fortsätta ner söderut.

Från Södermalm och Hammarby sjöstad kan du ta Ingarörundan (som jag kallar den). Rakt österut till Nacka - Orminge (typ) - Björknäs (gamla Värmdövägen) - Gustavsberg - Ingarö (runt ön) och tillbaka. ca 75 km. Kan varieras på flera sätt.

Annars gillar jag Brevik (som tipsas om ovan) Fantastiskt fint vid vattnet och flera branta backar.

Om det gäller helgturer och pendeln känns acceptabel skulle jag antingen åka till Västerhaninge eller Tullinge och fortsätta söderut per cykel. Då har du i stort sett direkt fina cykelvägar och det är inte så fasligt lång tågresa. På Bålsta-linjen är det minst Kungsängen som gäller och för Märsta-linjen Upplands-Väsby.

I medeltal är Södertörn lite mer kuperat än Roslagen. Det är dock tyvärr ont om bra stigningar generellt runt Stockholm, i alla fall om man vill ha litet längre backar.

AxelSthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Googla Årsta havsbad, Haninge, Tungelsta,
> Sorunda, Rosenhill (är det en riktigt plats, inte
> bara cafe?), Nynäshamn, Mörkö som nämts,
> Dalarö (mkt trafik), Pålamalm, lida. Sen kan du
> ta godtycklig väg mellan platserna, utom 73:an.
> Det är det som kallas södertörn och där
> håller de flesta till mellan varven.
Rosenhill är en plats.
http://kartor.eniro.se/m/pRy0Z
Dalarö skulle jag undvikaom man inte gillar att bli omkörd av 3 bilar per sekund..

Gpx-filer brukar man kunna ladda upp till valfri Garmin enhet för att sedan slå på "följa spåret" funktionen.
Jag lägger mina i GPX-katalogen så blir de valbara direkt på Spår-menyn.
Funkar säkert med budget appar till ios och/eller android med.

Tillbaka
Topp