Tips på bra (lätt) lås till räcer

turbo100

Medlem
Hej,
Jag cyklar mycket hit och dit med mina gamla renoverade cyklar och är inte så noga med att låsa men börjar bli sugen att ta min nya räcer oftare och bland annat till jobbet.
Vi har haft en del stölder i vårt "garage" så jag vill gärna låsa den, cykeln är inget speciellt och kostar bara strax under 20 men känner ändå att den är värd att låsas.. ja lite affektion oxå :)
Någon som har bra tips på lås typ wire av tunnare/lättare modell (att ta i ryggan)?

turbo100 sa:
Hej,
Jag cyklar mycket hit och dit med mina gamla renoverade cyklar och är inte så noga med att låsa men börjar bli sugen att ta min nya räcer oftare och bland annat till jobbet.
Vi har haft en del stölder i vårt "garage" så jag vill gärna låsa den, cykeln är inget speciellt och kostar bara strax under 20 men känner ändå att den är värd att låsas.. ja lite affektion oxå :)
Någon som har bra tips på lås typ wire av tunnare/lättare modell (att ta i ryggan)?

Kan du inte ha ett lås modell kraftigare på jobbet?

GustafH sa:
Jag har en ABUS Extreme Granit Plus 59-kedja som sitter i cykelstället på jobbet. Bra skit!

Typ så hade jag gjort om jag hade behövt låsa på jobbet.

Nu har jag ibland med mig ett Abus 100/60 web https://m.bikester.se/abus-1200-60-web-cykellas-svart-338150.html för snabbstopp typ fika, handla, mm. Men det är egentligen inget jag rekommenderar. Går ej att byta koden, samt skulle kunna vara något mer flexibelt när man behöver knöla ner i en sadelväska el dyl. Förutom att det är alldeles för klent för att lämna obevakat nån längre stund förstås.

Tack för tipsen GustafH & frause :) -
ska köpa ett ABUS Extreme Granit Plus 59-kedja och låta vara kvar på jobbet - tänkte inte på den möjligheten!
Då får jag ju inmutad "parkeringsplats" oxå :) - hoppas inte Magdalena vill ha betalt för den... hrm..
Abus 100/60 kan man ha vid "utflykter" som du säger!
:)

Lås på jobbet är big no-no om det någonsin är ont om plats när du kommer. Kan lätt bli dålig stämning, lite som när tüskarna slänger handdukar på solstolarna innan frukost...
Ett bra alternativ är ett vikbart lås, typ Abus Bordo, som enkelt fästs i ramen i stället för ena flaskstället...

Pqz sa:
Lås på jobbet är big no-no om det någonsin är ont om plats när du kommer. Kan lätt bli dålig stämning, lite som när tüskarna slänger handdukar på solstolarna innan frukost...
Ett bra alternativ är ett vikbart lås, typ Abus Bordo, som enkelt fästs i ramen i stället för ena flaskstället...

Om man parkerar låset nånstans där det inte blockerar nån annan från att låsa fast sin cykel är det väl ingen som bryr sig?

Pqz sa:
frause sa:
Om man parkerar låset nånstans där det inte blockerar nån annan från att låsa fast sin cykel är det väl ingen som bryr sig?

Nej, naturligtvis inte.
Risk att det händer mig.. i vårt kära land..

Jag har jobbat i olika länder på gott och ont - nu i Sverige... att någon kollega bryr sig att jag 'bokar' en slott i ställ med lås så är det här i Sverige..

Tillbaka
Topp