Tips på bra pendlingscykel (3 mil/ dag)....

volpe

Ny medlem
Skall inhandla en ny cykel till våren som fram för allt är tänkt att användas till att cykelpendla till arbetet. Jag har 1,5 mil enkel sträcka (3 tim/ dag), cyklar i stadsmiljö och där det ofta är mycket blåsigt. Vad skall jag tänka på inför planering av cykelinköp? Är det en hybridcykel jag skall köpa? Racer? Kan tänka mig att betala högst 10000 kr.

Är lite smaksak skulle jag säga. Jag gillar inte hybrider alls, men många verkar tycka att det är jättebra.
Själv kör jag en cyclocross från Rose. Den löser uppgiften bra. Har drygt 3mil per dag.

Finräcer på sommaren och crossen/MTB på vintern tycker jag vore det optimala.

Men som sagt, det finns nog inget svar som passa alla

Cyclocross tycker jag som året-runt-pendlat med hybrid tre hela år innan. Kört CX sommar som vinter sedan hösten 2015 och saknar inte rakt styre m.m. för fem öre. Jag har 17 km enkel till jobbet.

Mycket blåsigt låter jobbigt i kombination mes singlespeed, så vill man härdas blir det nog bra!

är rätt så rookie på cx och hybrider, men för min del känns det som att skillnaden är typ om man vill köra med bockstyre eller inte. nackdelen med bockstyre är att det är dyrare att byta reglage och sånt.

min önskelista på en pendlare allround cykel:
stänkskärmar
pakethållare (död åt ryggsäck vid pending!)
plats för rejäla däck, helst typ 45mm
skivbromsar

+ i kanten om det är hydrauliska bromsar

Salsa kom med denna för några dagar sedan:
https://salsacycles.com/bikes/journeyman/journeyman_sora_650

finns både med 650b och 700c samt en version med bock och en med flat

Måste säga att jag är väldigt glad över mina nexus-växlar på finpendlarcykeln, grymt skönt i snö och slask, samt att kunna växla stillastående.

Kanske kan en Cube Hyde pro med nexus 8 för 6.5kkr vara något? Verkar rymma skärmar trots 2.35" däck och därmed vilka vinterdäck du vill. Hydraliska bromsar, har dock platt styre och saknas navdynamo.

https://www.hellorider.se/cube-hyde...MIgIrIqrn_2QIVy4KyCh3vjAtiEAQYAiABEgInBPD_BwE

För några år sen var GT grade the shit.
Men Rose o Canyon har också praktiska cx/gravel/pendlare.
På min Cube cross race får jag plats med 37 mm däck och skärmar bak. Dock inga pakethållarfästen.
Salsas cyklar ser läckra ut, med fästen "överallt" men de väger förmodligen en del, det kan vara kul med en lätt cykel de gånger man inte behöver cykla nedlastad...

Jag är på jakt efter något snarlikt, och har snöat in på remdrift. T.ex. Trek Zektor B(elt). Frvånansvärt många som aldrig verkar provat det utan bara ska uttala sig säger att det kan väl inte vara bättre, men det verkar generellt sett funka riktigt bra. Cykeln blir ju lite tyngre dock eftersom dom nästan alltid kombineras med Nexus- eller Alfinenav.

EDIT: kan tillägga att jag i nuläget kör en typ tio år gammal Scott sportster som bara går och går, den står ute hela året och plågas hela året dessutom. Men jag tycker det är rätt trist att byta kedja, kassett, bromsklossar... Det sitter Deore XT på den som trots omständigheterna inte behövt justeras öht på tio år, så det får vara min rekommendation att kolla efter på en pendarcykel.

Senast ändrad:
lleberg sa:
Måste säga att jag är väldigt glad över mina nexus-växlar på finpendlarcykeln, grymt skönt i snö och slask
Hade massor med problem med frysta växlar när jag körde nexus i snö och slask. Inga sådana problem med crossarna.

GoranS sa:
Mycket blåsigt låter jobbigt i kombination mes singlespeed, så vill man härdas blir det nog bra!

Äsch nej, kör den setupen själv just nu (42x16) och visserligen var det lite segt när nordostan låg på med kuling, men inte värre än att man kan hålla sig mellan 15 och 40 km/h genom att justera kadensen.

Dessutom funkar det ju lika bra/dåligt i snö som med utanpåliggande växlar.

IMG_20180302_222150_607.jpg

Der Kaiser sa:
För några år sen var GT grade the shit.
Men Rose o Canyon har också praktiska cx/gravel/pendlare.
På min Cube cross race får jag plats med 37 mm däck och skärmar bak. Dock inga pakethållarfästen.
Salsas cyklar ser läckra ut, med fästen "överallt" men de väger förmodligen en del, det kan vara kul med en lätt cykel de gånger man inte behöver cykla nedlastad...

Wiggle har nån sorts rea på GT Grade, en alu- modell går att få för under tio laxar. De sväljar iaf 35 mm däck och funkar ju fint som all-cykel för pendling, LVG och lite grus.
För en liknande pendling är jag oerhörd nöjd med min Scott Sub10 med rem och navväxel. Kostar dock någon tusing mer än 10.

Vi köpte en GT grade alu för runt 10 papp till tjejen. Den verkade så trevlig så jag slog till på en Grade carbon 105 till mig själv när den var på rea.

Jag har 17km enkel väg till jobbet där de största hindren är en puckel jag ska över (Dalby) och den skånska vinden. Graden funkar perfekt till det. Just nu sitter det 35 mm marathon winter och 42 mm sks bluemels-skärmar på (vilket är precis vad som får plats i gaffeln och i baktriangeln och det är precis att det funkar med 35mm dubbdäck. Grövre vinterdäck än så skulle jag inte vilja ha. Jag har testat att pendla med mtb med ice spiker pro och man vill ju skjuta sig själv i huvudet efter ett par kilometer, så dåligt rullar det. Med Marathon winter är det uthärdligt, den dagen det inte blåste, t o m helt ok. Bockstyre är ett krav för mig för att kunna ducka lite vind. Hann köra någon vända med originaldäcken som kom med cykeln och då kändes den snabb. Tror att jag skulle kunna få likvärdiga tider som med racern till jobbet, nästan i alla fall.

Jag vinterpendlar 42 km/dag några ggr/vecka och tycker cx med skärmar och skivbromsar funkar riktigt bra. Var först helt inne på hybrid för vinterpendlingen men ändrade mig, som tur var. Uppförsbackar är nästan kul med bockstyre. Sommarpendlar med racer.

Tack för alla hjälpsamma svar. Måste dock tillstår att min kunskap om cyklar och alla dess olika utföranden är begränsad så allt är inte glasklart om man säger så.... Har gjort lite egen efterforskning och ha fastnat på Specialized Sirrus Elite (dam) ca 9000 kr. Någon som har erfarenhet av denna? Finns ju även i kolfiber för 15000 kr, men för en vardagsmotionär spelar det kanske inte större roll...eller?
Cykeln är framförallt tänkt att användas sommarhalvåret.

Cykelcross alla dagar, har väldigt svårt att tänka mig att cykla med rakt styre. Otroligt skönt att kunna variera hand positionen och krypa ner när motvinden hugger tag i en. Att de skulle va dyrare att byta reglage ser jag som en ickefråga, i de flesta fall överlever reglagen cykeln.

volpe sa:
Tack för alla hjälpsamma svar. Måste dock tillstår att min kunskap om cyklar och alla dess olika utföranden är begränsad så allt är inte glasklart om man säger så.... Har gjort lite egen efterforskning och ha fastnat på Specialized Sirrus Elite (dam) ca 9000 kr. Någon som har erfarenhet av denna? Finns ju även i kolfiber för 15000 kr, men för en vardagsmotionär spelar det kanske inte större roll...eller?
Cykeln är framförallt tänkt att användas sommarhalvåret.

Har gjort resan, började med hybrid med rakt styre, men ångrade mig ganska snabbt. I Gbg med konstant byig motvind är bockstyre riktigt skönt. Sålde min Nishiki-hybrid och hittade en beg. GT Grade Al 105 för 5000:-, riktigt lyft.

Tillbaka
Topp