tips på bra skoöverdrag om man kör flats? (mtb)

johan12345

Aktiv medlem
Har kört med ett par gamla skoöverdrag i neopren dom senaste vintrarna och det har väl funkat hyfsat. Håller ute den värst kylan och all lera och väta hamnar på skoöverdragen så det är bara att spola av när man kommer hem. Under kör jag med mina vanliga five ten för plattisar.

MEN. Dessa skoöverdrag är ju egentligen för spd-skor (köpte dom när jag fortfarande cykelpendlade) så dom blir ju rejält slitna undertill av piggarna på pedalerna samt dessutom sitter dom inte på så bra över tårna (åker av där ibland). Och det är alltså till stigcykling under vinterhalvåret jag behöver dom, ej till pendling eller cykling på grusvägar och dyl.

Nån som har bra tips på skoöverdrag man kan ha till plattisar och som man får plats med icke-spd-dojjor under? Gärna neopren så det håller värmen lite på vintern. (Vet att det finns plattis-skor för vinterbruk men satan vad dom blir skitiga av leran på höst/vinter/vår. Vill helst slippa det.)

Endura hade en modell som hette mt500 för flats, men de verkar ha utgått, se om du kan hitta en par begagnat? De behöver vare storlek större än siffrorna säger.

Jag har ett par sådana Endura som funkar helt okej, men passformen är lite sådär och inte helt enkla att ta av/på skorna. Jag har gått över till vinterskor istället.

Endura mt500 plus 2 heter de jag har, slut i vettiga storlekar på Bike24, men den första versionen mt500 plus (utan 2) verkar finnas några kvar i nästa största, vilket borde vara lagom för stl ca 41-44 med lite tur...

Bästa lösningen är sealskinz strumpor och blåsa av skorna med vatten. Visst hjälper överdragen på ett annat sätt men efter man dragit en fot i lerhålet så är man skitig, blöt och kall. Med sealskinz är du bara skitig och blöt.

Bästa lösningen är sealskinz strumpor och blåsa av skorna med vatten. Visst hjälper överdragen på ett annat sätt men efter man dragit en fot i lerhålet så är man skitig, blöt och kall. Med sealskinz är du bara skitig och blöt.

Nja, jag föredrar Enduras överdrag alla dagar före Sealskinz. Dels blir jag svettig i dem, och då kall, dels börjar de rätt snart läcka vatten, och väl blöta inuti värmer de sämre än dito bra yllestrumpor.
Jag har kört Enduras flats överdrag rätt många år nu och tycker de funkar riktigt bra. Efter turen brukar jag också spola av dem med slang, och när de åker av är skorna under rena och relativt torra.
Nackdelen är att de är sjukt tighta att få på och de bygger en hel del åt sidan så eventuellt vev / kedjestagsskavande förstärks rätt mycket.

Endura mt500 plus 2 heter de jag har, slut i vettiga storlekar på Bike24, men den första versionen mt500 plus (utan 2) verkar finnas några kvar i nästa största, vilket borde vara lagom för stl ca 41-44 med lite tur...
Dom där Endura MT500 plus 2 verkar ju vara ett av dom få överdragen som är specifikt för flats. Borde ju egentligen vara klockrent men dessvärre ser det ut som att dom är slut överallt. Surt. Läser man recensioner skriver ju många också att man bör gå upp ordentligt i storlek om dom inte ska bli för trånga (risk för att sabba blixtlåset bla). Har stl 44 på mina five ten flats så jag måste nog gå på den allra största storleken om det ska funka (xxl).

Jag kör Enduras skoöverdrag sedan ett antal år och är också väldigt nöjd, men skostorlek och -modell är nog avgörande. För mig har det blivit perfekt passform och då funkar de kanon. De blir också lättare att ta på med tiden. Storlek L-XL funkar perfekt för mig som har storlek 42 (Fiveten freerider pro, och Ride concepts hellion elite).

Kan förresten tipsa om att de fanns för halva priset på Sportson i Kålltorp (Göteborg) häromveckan. Köpte två par till så nu räknar jag med torra varma fötter många vintrar framöver.

Senast ändrad:
Jag kör Enduras skoöverdrag sedan ett antal år och är också väldigt nöjd, men skostorlek och -modell är nog avgörande. För mig har det blivit perfekt passform och då funkar de kanon. De blir också lättare att ta på med tiden. Storlek L-XL funkar perfekt för mig som har storlek 42 (Fiveten freerider pro, och Ride concepts hellion elite).

Kan förresten tipsa om att de fanns för halva priset på Sportson i Göteborg häromveckan. Köpte två par till så nu räknar jag med torra varma fötter många vintrar framöver.
Nu bor jag dessvärre i Sthlm men vilken av Sportson butikerna i Gbg var det? Ev skulle jag väl kunna ringa dit och höra om det finns några kvar.

Nu bor jag dessvärre i Sthlm men vilken av Sportson butikerna i Gbg var det? Ev skulle jag väl kunna ringa dit och höra om det finns några kvar.
Hej! Jag skrev nog bara Kålltorp först, sen skulle jag lägga till Göteborg eftersom det kanske inte är självklart för alla, men då tog jag uppenbarligen bort Kålltorp.

Det är alltså Sportson i Kålltorp (Wingårdsgatan)!

dra förbi närmsta myrornas och köp ett par galoscher:)

annars är det väl inget fel på vilka membranförsedda kängor som helst. köp några som går ned bak.

tål avspolning, men jag tycker skorensning invändigt och utvändigt är en bra ursäkt att skaffa tryckluft, eller varför inte en 18v blåsrengörare.

dra förbi närmsta myrornas och köp ett par galoscher:)

annars är det väl inget fel på vilka membranförsedda kängor som helst. köp några som går ned bak.

tål avspolning, men jag tycker skorensning invändigt och utvändigt är en bra ursäkt att skaffa tryckluft, eller varför inte en 18v blåsrengörare.
Man gör som man vill, men jag tycker det är ganska mycket fel på kängor som cykelskor, om man jämför dem med riktiga cykelskor.

Man gör som man vill, men jag tycker det är ganska mycket fel på kängor som cykelskor, om man jämför dem med riktiga cykelskor.
det är alltsomoftast ganska mycket fel även på 'cykelskor'.

men i det grövre gardet har jag två par shimano mt90, vattentäta, och bra både för vandring och att cykla med. valfritt med spd eller iskruvad sula. aldrig blivit våt i dessa.

har tyvärr inte koll vad efterföljarna till dessa heter.

Tillbaka
Topp