Tips på bra vinterhoj?

Stuvarn

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Ni som följt min resa i tråden "Hjärtflimmer....." vet att jag efter 3års elände blev friskförklarad från cancern i måndags (på 1-årsdagen från transplantationen)
Så nu är jag jäkligt cykelsugen å vill försöka komma tillbaks till gammal god form. Var ute idag med Duden gick bra överallt där det var snö men gick omkull på cykelbanan där det var is efter skrapning men inte sandat/grusat. Får inte cykla omkull då jag nu går på blodförtunnande medicin så jag sitter å velar hur jag ska göra...så kom med tips?
Vill helst inte dubba Duden då den redan är trögtrampad för mina i dagsläget klena ben. Funderar då på att skaffa en cravel/cross nu i vinter å nöta lite distans på cykelbanor/väg. Men kanske är det lite osäkert med bockstyre å smala dubbdäck när det är isigt å spårigt? Vill helst inte skaffa nån mtb tänker ha fatbiken i skogen!
Tror ni jag tänker rätt så tipsa mig gärna på nån lämplig cross hoj med skivbromsar och som tar lite bredare däck. Har själv tittat lite på Canyons cyklar men där var det leverans först till våren på det mesta jag ville ha.
Vill oxå veta vilka dubbdäck som är vettigast Schwalbe vs Continental (35-40mm bredd)? Har själv bara cyklat på Schwalbe Marathon Winter tidigare å hoppas att Conti kanske var ett lite kuligare alternativ!
Förlåt om jag verkar lite flummig men hoppas få lite tips å råd hur jag ska tänka? :)
IMGP9765.JPG

mb5

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Jag tror att dubbade lågtryckt fatdäck är oslagbara just när det är "isigt å spårigt". 40mm dubbdäck funkar hyfsat bra på en isig asfalt, men är alltför hårda/runda att greppa tryggt på spåriga skogsvägar. Om du siktar främst på att minimera faran att ramla, då skulle jag säga en dubbad fatbike är ju optimal.
Är det verkligen så stort problem att det rullar något långsammare? (Jag tror faktiskt att i snö/mjukt märker man knappt skillnad och på asfalt eller plogade vägar rullar det bra oavsett när man jämför med djup snö. :) ) Och då har man ju också en bra anledning att inte stressa sig med farten "jag cyklar ju en långsam fatbike med dubbar, då är det klart cykeln och inte mig som gör att det går långsamt" typ. :)

Stuvarn

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Tack för svar...hoppas få fler :)
Hade en Canyon med Schwalbe ISP (dom lätta vikbara) för ett antal år sedan å kände mig heltrygg med dom däcken. Men antar det inte finns nån cross/gravel som sväljer dom däcken? Tror dom var typ 57mm breda!
Lutar nu lite åt att skaffa dubbdäck till Duden trots allt....men vilka däck gäller då?
10842075_785487064820018_1925090719066371330_o.jpg

Skogsgubben

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Har inte testat fatbike med dubbdäck, men det låter ju verkligen som det säkraste alternativet.
Annars kanske en helstel mtb om man vill vara säker på att få plats med ISP https://alpkit.com/products/sonder-frontier-sx-eagle-rigid . Men det var det där med leveransdatum 😬
Fatbikedäck kostar väl skjortan, så erolwis idé om ett 29"-hjulset kanske inte är supermycket dyrare?
Inser att mitt inlägg inte tillförde så mycket, men jag sprätter iväg det ändå. :-)

lmoberg

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Skulle killgissa på att ett smalare dubbdäck ger minst lika bra fäste som ett bredare iom att trycket från cykel/cyklist blir högre på en mindre yta däck jämfört med ett bredare däck, kolla hur smala dubbade rallydäck är.
Så en gravel med 40-dubbade däck tror jag du kan vara helt lugn på, om man skaffar bra däck.

Skogling

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Jag har testat smala och breda dubbdäck. Breda är heeelt överlägset när det är is och skit. Och djupsnö.

När det är kallt, vitt och massa snö/is när jag skall till jobbet brukar jag köra FS. Utan dubb. :)

weldion

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Ni som följt min resa i tråden "Hjärtflimmer....." vet att jag efter 3års elände blev friskförklarad från cancern i måndags (på 1-årsdagen från transplantationen)
Så nu är jag jäkligt cykelsugen å vill försöka komma tillbaks till gammal god form. Var ute idag med Duden gick bra överallt där det var snö men gick omkull på cykelbanan där det var is efter skrapning men inte sandat/grusat. Får inte cykla omkull då jag nu går på blodförtunnande medicin så jag sitter å velar hur jag ska göra...så kom med tips?
Vill helst inte dubba Duden då den redan är trögtrampad för mina i dagsläget klena ben. Funderar då på att skaffa en cravel/cross nu i vinter å nöta lite distans på cykelbanor/väg. Men kanske är det lite osäkert med bockstyre å smala dubbdäck när det är isigt å spårigt? Vill helst inte skaffa nån mtb tänker ha fatbiken i skogen!
Tror ni jag tänker rätt så tipsa mig gärna på nån lämplig cross hoj med skivbromsar och som tar lite bredare däck. Har själv tittat lite på Canyons cyklar men där var det leverans först till våren på det mesta jag ville ha.
Vill oxå veta vilka dubbdäck som är vettigast Schwalbe vs Continental (35-40mm bredd)? Har själv bara cyklat på Schwalbe Marathon Winter tidigare å hoppas att Conti kanske var ett lite kuligare alternativ!
Förlåt om jag verkar lite flummig men hoppas få lite tips å råd hur jag ska tänka? :)Visa bilaga 526338
Köp ett dubbdäck med 4 rader med dubb som framdäck i alla fall. Då är det större chans att däcket klarar spårig is.
Kör på Continental där det bara är 2 rader med dubb och det är kass när det börjar att bli spårigt.

BFS

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Eftersom jag är gammal och fortfarande kan ha kul med 26" är jag diskvalificerad från att ge cykeltips (har jag förstått). Däremot har jag input vad gäller däck. Har numera två 28" vintercyklar (så kan det bli ibland...). Den gamla är skodd med Nokias fyrkantiga (eller åttakantiga) W240. Ganska smala. 38 mm, för att rymmas i skärmarna. Ganska glest mellan dobbarna. Suveränt grepp. Trögtrampade. Rejält trögtrampade. Till den nya köpte jag ett par Schwalbe maraton. Runda däck. Säkert lika många dubb, men tätare mönster på dobbarna. Bredare. 50-nånting. De rullar! Men greppar inte alls på samma sätt. Fick senast kast på små snökanter som jag inte ens noterade. På mina W240 hade jag inte märkt de snökanterna. De börjar sladda först på rejält spårig is. Bra med grepp. Man blir inte snabbast, men (bra att kunna skylla på däcken).

Fint med friskförklaringen. :)

salle

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Bra med friskförklaringen!
Brett är ju bäst imho när det kommer till dubb, iaf när det är snö, slask och spårigt. Jag kör en enkel hybrid som tar 26" hjul och 2,25" dubbdäck när det är riktigt grisväder ute. Men den är ju inte så kul att träna på.
De flesta moderna gravelcyklar tar ju breda 650b hjul och däck. Men då är problemet att det inte verkar finnas så mkt olika dubbdäck.

jolov

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Skulle de inte öppna fördämningarna för nybeställningar?
Ja, jag vill ha en!!!!

Jag tänkte beställa en av dem som skulle komma i början av sommaren, men dom dök aldrig upp. Det lät som att han hoppas dom dyker upp i vinter.

Den nya swiften blev försenad också, den hoppas han ska dyka upp våren 2023 istället.
Trist, det är fina cyklar

NickPick

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Skulle killgissa på att ett smalare dubbdäck ger minst lika bra fäste som ett bredare iom att trycket från cykel/cyklist blir högre på en mindre yta däck jämfört med ett bredare däck, kolla hur smala dubbade rallydäck är.
Så en gravel med 40-dubbade däck tror jag du kan vara helt lugn på, om man skaffar bra däck.
De som cyklar fatbike med dubb brukar säga att tex oce spiker pro är säkrare på is. Du är helt rätt ute.

Yonna

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Min första vinter i Sverige var på fatdubbdäck. Först några veckor pendlingsträning till jobbet (14km) plus tungpackningsträning till byn (40 km för att handla mat). Och då hoppade jag stark och glad på fatbiken med tält/sovsäck och överlevnadsgrejer på en långvintertur. Allt gick bra, körde hel Dalarna, Värmland och Västmanland runt utan problem.
När jag Den Odödliga Dubbdäckproffsen kom hem igen hoppade jag nästa dag på Suomi Extreme 2.1 dubbdäck för att hälsa på min granne (4km) och jo, det gick mycket fortare. Det gick så fort att jag flög över asfalten, landade på vänstersidan, studsade som en flipperpinball mot ett stenblock och slutade i diket. Stukad handled, ont i knä, höft, skulder och stora skavsår. Kunde inte cykla några veckor och fick köpa nya byxor, handskar och hjälm. Men det kunde ha slutit värre för det var på håret att en bil körde på mig.
Så ja, det går fortare på icke-fatdubbdäck men bara för några sekunder. Lättare går det aldrig eftersom breda fatdäck kör lätt över allt de möter medan man på smalare däck får akta sig hela tiden, framförallt i mörkret.
Alltså min erfarenhet :)

Lutar nu lite åt att skaffa dubbdäck till Duden trots allt....men vilka däck gäller då?
Jag kör Dillinger bak (240 dubb) och Wrathlorde fram (300 dubb). Dillinger rullar lättare men Wrathlorde har mer grepp. Finns också t.ex Wrathchild (också 45Nrth) men den rullar tyngre och har mindre dubb (tror bara 225) så den vill jag själv iaf inte ha.
Du får provköra ett par Dillinger 5 om du vill, men tror du bor långt bort, typ sydsverige?

Stuvarn

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Oj vad skoj jag haft idag på Duden i fm innan ovädret vällde in. Saknade inte dubbdäck.....det var inte så isigt längre på cykelbanorna har väl oxå vant mig lite å kör lite mjukare å mer avslappnat!
Tack för erbjudandet Yonna men tror jag bor långt från dig (Partille/GBG) Kollade upp Dillinger 5 dom såg både bra men jäkligt dyra ut men såklart händer det nån olycka så är det väl värda pengar!
Tror man måste ha 4-5 cyklar för att vara helt nöjd å fixa alla lägen!
Har ju oxå en Spec. Turbo Levo (elmtb) som jag kunde slänga dubbdäck på men då missar jag ju helt poängen med träningen.
Ja ja får väl fortsätta vela eller köpa minst 2 hojar till :)
IMGP9804.JPG

Stuvarn

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Jo har tänkt tanken men vi har mkt backar här i Partille så tror jag vill ha dubbat även bak!
Har varit inne å kollat på just Dillinger 5 men det är både olika breddar å dubbutförande så jag tar gärna emot lite hjälp innan jag klickar hem något....blir ofta lite fel när jag klickar hem :)

PS Idag har jag JJ 26 x 4.8"

cerro

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Specialized Diverge Evo eller Marin DSX kanske? grushojar med rakt styre, bättre kontroll på dåligt underlag. Jag älskar min Diverge Evo för vinterbruk :)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Min monstercross tar upp till 3", har ett par Ice Spiker Pro 2.6" och använder just nu Marathon Winter 40mm. Se bild. Men har beställt ett par Marathon Winter 2".
Det är en kompromiss där, cyklar man på vägar och det är spårigt och hemskt känns det som smalare kan vara bättre. Igår när jag cyklade hem från Partille så var det inte plogat någonstans! Halvjobbigt, men ganska lätt bara man kom vid sidan där det inte var gamla bilspår. Bara att nöta på. Blev lite stig också, då vill man ju helst ha bredare däck. Smala däck i skogen är aldrig någonsin att föredra oavsett årstid :)

IMG_20211201_185509.jpg

Stuvarn

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
En uppsättning 29"-hjul med lite grövre 2,6"-3" dubbdäck till Duden för isracing-dagarna kanske skulle vara ett alternativ? Lite billigare än en helt ny cykel, lite dyrare än en uppsättning Dillinger 5:or.

Japp det verkar vara det vettigast antar det inte är några problem på höjden med typ ISP 29 x 2.25"?
Hade varit perfekt ha två såna hjul färdigdubbade. Antar man måste köpa skivor plus kassett till dom hjulen oxå?
Då går det snabbt skifta hjul om det skulle bli blankis!
Har cyklat med Duden 4dar i rad och dom sista 3 dagarna har det gått perfekt utan dubbdäck (mkt snö men ingen is)
PS Några bilder idag från mitt paddelvatten Kåsjön!
262867411_607061940597899_673940191446337413_n.jpg
263304983_3071190426467876_1315318737282138596_n.jpg
IMGP9769.JPG

Senast ändrad:

Pepperazzi

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Jag har provat (sommartid) 29x2,6 och 29x3 på min Taiga, och tyckte 2,6:orna gjorde att den blev lite väl låg, mycket bättre känsla och färre pedaler i backen med 3". Men den rullar normalt med 5,05", så en dude med 29x2,6 ISP kan säkert funka.

Jag flyttar kassetten vid hjulbyte, mest pga snål, men har skivor monterat på båda hjulparen. Kanske haft tur, men behöver inte justera bromsarna något mellan hjulbyten.

CCS

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Japp det verkar vara det vettigast antar det inte är några problem på höjden med typ ISP 29 x 2.25"?
Frågan var inte ställd till mig, men jag smyger in här och svarar på funderingarna. 🙂

Ett extra hjulpar med 29"-dubbdäck låter som en utmärkt idé, som jag även själv funderat på till min Salsa Mukluk-fatbike. Men 29x2.25" blir i mitt tycke aningen för smalt och även lite väl lågt, dvs mindre yttre omkrets och diameter än dina nuvarande 26x4.8". Däremot 29x2.8" motsvarar ganska lika på höjden.

Det fina i kråksången är att Suomi Tyres ganska nyligen (något år sedan?) kommit med ett helt nytt dubbdäck som finns i bl.a just storlek 29x2.8".

Piikkisika heter modellen.

Men då krävs ju helst hjul med en invändig fälgbredd på ca 40-45mm för att dom ska komma till sin rätt. Fast är det snabbare hjul du vill ha så är ju säkert ISP 29x2.25" både lättare och har något bättre rull, om du då kan acceptera att cykeln och framför allt vevpartiet hamnar typ ett par cm närmare marken.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Om du själv tycker ett till hjulpar verkar som en bra idé så tycker jag nog du ska satsa på det :)
Sommartid kan du ju kanske använda samma hjulpar med lite smalare däck för annan cykling, alltid bra med ett till hjulpar.

Men få se nu. Det blir bäst med 29+ då va? Soumi har 29x2.8" (eller 2.6"), dessa:
https://www.suomityres.fi/se/produkter/piikkisika-tlr

Var själv väldigt sugen på ett par sådana, men snålade och köpte ett par billigare/smalare annat märke istället.

Sedan några i40 (?) fälgar på det, fatbike-nav. Också skiva och kassett. Det är fiffigt att ha en kassett på andra hjulparet klart, går smidigare att byta och sedan om den kassett du använder råkar pajja har du ju alltid en i reserv på andra hjulparet :)

Stuvarn

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
En liten uppdatering.....
Cykling i snön för 6.e dagen i rad med Duden å nu vill jag inte ha dubbdäck längre :)
I detta väglag funkar det ju jättebra att trötta ut sig å få bra träning på bara typ 10km cykling. Kollade oxå upp lite priser fann att fixa 2 st 29" hjul med fatbikesnav.skivor ,dubbdäck å kassett skulle kosta mig lika mkt som en billigare mtb med dubbdäck!
Har en fråga bara...hur lågt däckstryck kan man ha i JJ 4.8" däck (kör med slang) i vinterväglag?
IMGP9764.JPG

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
dubbdäck kommer ju in snarare när det slaskat och sedan återfrusit? och i det läget är de riktigt kul! eftersom du kör med slang är det ju rimligt lätt att byta med existerande fälgar. annars är jag ivrig påhejare av extra hjulpar.

angående trycket; sänk tills det wobblar och självstyr för mycket?

tryckmätare är ofta opålitliga i de aktuella tryckintervallen, men tydligt under 0,8 bar borde vara ett utgångsläge.

tänker sedan på fatbikens mantra: 'when in doubt, let some air out'...

Stuvarn

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
dubbdäck kommer ju in snarare när det slaskat och sedan återfrusit? och i det läget är de riktigt kul! eftersom du kör med slang är det ju rimligt lätt att byta med existerande fälgar. annars är jag ivrig påhejare av extra hjulpar.

angående trycket; sänk tills det wobblar och självstyr för mycket?

tryckmätare är ofta opålitliga i de aktuella tryckintervallen, men tydligt under 0,8 bar borde vara ett utgångsläge.

tänker sedan på fatbikens mantra: 'when in doubt, let some air out'...

Ja förstår att när det blir riktigt isigt ska jag ha skaffat en gravel eller mtb som sväljer ISP 29 x 2,25 el. 27,5 x 2,60 men nu har jag jäkligt roligt med Duden i snön!
Har sänkt däckstrycket till typ 0,8 bak lite lägre fram tycker det funkar bra.
En sista fråga bara har lite problem klicka i mina spd pedal pgr av snö is å funderar för 1:a ggr i mitt liv skaffa plattformspedaler! Tar tacksamt emot nått tips där! Hittade i mitt flöde ett par Shimano PD-GR500 tror jag klickar hem ett par såna om ingen ger mig tips på nått vettigare? :)
Shimano PD-GR500.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Skaffa isåfall kompositpedaler. Typ Chester, se länk nedan. Inte lika stor frysrisk med plast och de håller rätt bra ändå. Något liknande som de du hittat fast i komposit.

Stuvarn

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Tror jag velat färdigt nu å kommit fram till att jag vill ha en mtb igen som sväljer ISP dubbdäck på vintern å som kan va lite piggare än Duden i skogen på sommarn! Har oxå kommit fram till att rakt styre troligtvis är bättre på vintern.
Väljer mellan Canyon Exceed CF 7 (31.499:-) vs Exceed CF 6 (25.999:-) vilken ska jag ta? Är CF 7 värd den extra slanten?

PS CF 7 har RockShox SID SL Select Remote å CF 6 har Fox 32 Rhythm Remote (säger inte mig så mkt) så därför hoppas jag verkligen få råd...snabbt vill klicka hem på direkten :)

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Tar inte exceed ganska smala däck har jag fått för mig?
Köp den som är snyggast för båda är ju "bra". Personligen föredrar jag rockshox när dom håller...

Kollat på Cannondale fsi 2022, specialized Epic ht 2020-->, allebike HT?

Stuvarn

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
Tar inte exceed ganska smala däck har jag fått för mig?
Köp den som är snyggast för båda är ju "bra". Personligen föredrar jag rockshox när dom håller...

Kollat på Cannondale fsi 2022, specialized Epic ht 2020-->, allebike HT?

Tack för svar å du hade rätt!

Kollade med Canyon och Exceed sväljer max 2.25" så dom avrådde köra med ISP 2.25"
PS Fast lite konstigt för såg nu att CF 7 kommer med 2.35" däck!!

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Tips på bra vinterhoj?
närmast exklusivt i dagens 2,6-läge att bara kunna svälja 2,25?

isp mår dessutom bra av bredare fälg. bättre rull, bättre grepp, lägre tryck, bättre komfort. och då jäser de ut lite extra.

här 2,25or på 40i-fälg:)
09981CB9-C720-4D9A-A48D-B4259816F9F8.jpeg36F586E6-C9ED-4472-A616-E21BB096BDB4.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer