Tips på bromsar önskas.

Rutbritt

Aktiv medlem
Tips på bromsar önskas.
Köpte en ny hoj i somras som kom levererad med sram guide r bromsar med 180skiva fram och 160 bak. Har tidigare enbart kört med shimano slx och xt samt avid code r.
Körde ett par vändor på hojen och lät bromsarna jobba ordentligt för att bli inkörda och tyckte nog de var ok. 4e gången på cykeln blev det en 2.5h runda med en del utför i gbg-terräng.
Det gick knappt gå stopp på hojen (När man ville alltså) med en 90 kilos gubbe på sadeln. Blev less och köpte nya skivor och belägg och visst blev det bättre men nöjd e jag inte. Testade hojen lätt idag efter 3 månaders skada och hade inte fått bättre bromskraft av att vila. kom på att man kan ju köpa nya bromsar!
Nu är frågan alltså vilka???

Önskemål: distinkt bett. Max 2500:-
Gärna snygga och med förmågan att stoppa en 90-kilos pappakropp från att gå sönder ännu mer genom onödiga krascher!
Tack på förhand!

Tips på bromsar önskas.
Det länkades ett test i en annan tråd där magura 7 nåt låg bra till för pengarna.
Shimano 520 var inte med tyvärr, det ska vara en billig 4kolvs variant.
Sen kanske du kan sätta större skivor fram

Tips på bromsar önskas.
Låter lite märkligt, inget som läcker? Båda oken samtidigt är kanske inte sannolikt.

Själv hade jag köpt nya slx-bromsar och xt-skivor istället.

Vad är det för skivor?

Tips på bromsar önskas.
jonte987 sa:
Det länkades ett test i en annan tråd där magura 7 nåt låg bra till för pengarna.

Bytte till större skivor och visst blev det lite bättre men verkligen inte i närheten av vad jag är van vid!

Tips på bromsar önskas.
Rutbritt sa:
jonte987 sa:

Bytte till större skivor och visst blev det lite bättre men verkligen inte i närheten av vad jag är van vid!

Var du nöjd med shimano så är det väl bara att ta samma igen? Jag hade testat 4kolv fram. Kan ju inte skada?

Tips på bromsar önskas.
Tack för tips. Lutar åt shimano igen eller Cura. Kul med något man ej prövat och Cura är även i mina ögon fina att se på! Xt eller slx känns dock tryggt.
Några tankar om hope någon? De är snygga tycker jag men biter dom?

Tips på bromsar önskas.
Hope biter helt klart tycker jag.
Inte lika aggressivt som shimano, utan mer modulerat.
Gillar handtagen och deras inställningsmöjligheter. Gillar lite mindre att de kör dot vätska.

Körde zee/xt innan. Zee 4kolvs ok med xt handtag. Nu tech3 e4. Skulle jag välja igen, så blir de hopen. Känns rejälare.

Tips på bromsar önskas.
Hope är väl bra men inget speciellt imho. De fick nog sitt fina rykte tidigt när sram var skräp och shimano inte riktigt hängde med.

Jag köper hellre shimano idag.

Tips på bromsar önskas.
Raggamuffin sa:
Hope är väl bra men inget speciellt imho. De fick nog sitt fina rykte tidigt när sram var skräp och shimano inte riktigt hängde med.

Så olika det är :)
Vi har båda kört både och men föredrar det andra :p

Tips på bromsar önskas.
Sram och Hope måste komma in på banan igen och erbjuda alternativ som har mineralolja istället för Dot-vätska som är avsevärt giftigare.

Tips på bromsar önskas.
marr sa:
Raggamuffin sa:

Mycket är smak klart.

I princip alla bromsar är bra idag. Det borde gå att få rätt på dina guide r med.

Fick inte svar på vad det var för skivor du körde med. Och belägg för den delen.

Senast ändrad:
Tips på bromsar önskas.
Raggamuffin sa:
marr sa:
Raggamuffin sa:

Mycket är smak klart.

I princip alla bromsar är bra idag. Det borde gå att få rätt på dina guide r med.

Fick inte svar på vad det var för skivor du körde med. Och belägg för den delen.

Klämde på centerlineskivor. 203 och 180. Bytte till nya metallbelägg. Luftade båda. Kan trycka i bott utan att låsa när man har lite fart....

Tips på bromsar önskas.
Rutbritt sa:
Raggamuffin sa:
marr sa:
Raggamuffin sa:

Mycket är smak klart.

Klämde på centerlineskivor. 203 och 180. Bytte till nya metallbelägg. Luftade båda. Kan trycka i bott utan att låsa när man har lite fart....

Då är dom inte rätt luftade....

Tips på bromsar önskas.
marr sa:
Hope biter helt klart tycker jag.
Inte lika aggressivt som shimano, utan mer modulerat.
Gillar handtagen och deras inställningsmöjligheter. Gillar lite mindre att de kör dot vätska.

Körde zee/xt innan. Zee 4kolvs ok med xt handtag. Nu tech3 e4. Skulle jag välja igen, så blir de hopen. Känns rejälare.
+1 Har kört slx, xt, saint, guide men föredrar helt klart Hope..

Tips på bromsar önskas.
Plush sa:
Rutbritt sa:
Raggamuffin sa:
marr sa:
Raggamuffin sa:

Mycket är smak klart.

Låter som boven.
För vanlig cykling hade jag även bytt till resin istället för metall.

Tips på bromsar önskas.
Har kört shimano sista åren och testade nu Cura, mycket nöjd med dem. Finns ju som 4 kolvs nu också.
Less på shimanos vandrande bromspunkt.

Tips på bromsar önskas.
Plush sa:
Rutbritt sa:
Raggamuffin sa:
marr sa:
Raggamuffin sa:

Mycket är smak klart.

De börjar ta på det ställe jag vill de skall ta. De känns ej svampiga och har ingen vandrande bromspunkt. De nyper bara inte! Det är som att bromsa med ett par billiga mekaniska som kommer på t.ex. vissa hybridcyklar. Det är som om de helt enkelt inte får kraft nog.

Tips på bromsar önskas.
Har aldrig testat annat än xt o slx men visst måste det vara nåt fel om de inte nyper alls. Jag menade att jag vill kunna låsa med mindre pekfingerkraft ....nog fan stannar cykeln.

Tillbaka
Topp