Tips på cykel för pendling/träning/semester!

Wokseb

Ny medlem
Hej!

Jag tänkte köpa mig en cykel i prisklassen 10.000, har bara damcyklar sedan innan, så behöver lite tips! :)
Egentligen är det egenskaper från både MBT och CX som jag önskar, men ni kanske kan hjälpa mig att reda ut vad det är jag egentligen behöver?

Det jag kräver är att den ska kunna är följande:

- Pendla till jobb.
- Träningscykla på landsväg, mindre grusvägar samt egentligen gärna stigar och terräng också, ÄLSKAR skogen, fjällen och sådär.
- Kunna ta sig runt en Vätternrunda någorlunda behagligt. ;)
- Möjlighet att ta med packning för längre cykelsemester i väskor. (Läs: Typ cykla till Rom via alperna eller cykelsemester inom Sverige.)

Tacksam för tips på cyklar, märken, modeller! Är tjej och 1.70 lång om det spelar roll.

[Smygreklam] Jag har en Kona Jake 2015 till salu snart... Full alu med Tiagra 2x10, mekaniska skivbromsar, gott om plats för 35mm däck och skärmar och både ramen och gaffeln har hål för pakethållare. Hjulen är körda ca 2000km sen i somras. Har kört Velothon och ett par rundor runt Mälaren med den utan problem.
Även om det inte blir denna så skulle jag rekommendera något liknande, kanske med lite vassare komponenter, typ 105, men har egentligen ingenting emot Tiagra. Med två olika hjulset, en med sommardäck och en med dubbisar för vintern är det en bra all around lösning. Surly gör också några bra cx/touring ramar fast är inte påläst om prisläget.

Skall man döna över alperna med 4 packväskor räcker inte 2 delat om man inte är Pantani.
Kör man racer och visa-kortet behövs bara en klinga.
Titta efter en långfärdscykel om du vill ha det mesta av det du skriver.

milnik sa:
[Smygreklam] Jag har en Kona Jake 2015 till salu snart... Full alu med Tiagra 2x10, mekaniska skivbromsar, gott om plats för 35mm däck och skärmar och både ramen och gaffeln har hål för pakethållare. Hjulen är körda ca 2000km sen i somras. Har kört Velothon och ett par rundor runt Mälaren med den utan problem.
Även om det inte blir denna så skulle jag rekommendera något liknande, kanske med lite vassare komponenter, typ 105, men har egentligen ingenting emot Tiagra. Med två olika hjulset, en med sommardäck och en med dubbisar för vintern är det en bra all around lösning. Surly gör också några bra cx/touring ramar fast är inte påläst om prisläget.
de ligger runt 5-6 tusen kronor. Har en Straggler på väg :)

Konkret sa:
Skall man döna över alperna med 4 packväskor räcker inte 2 delat om man inte är Pantani.
Kör man racer och visa-kortet behövs bara en klinga.
Titta efter en långfärdscykel om du vill ha det mesta av det du skriver.

Varför skulle inte ett kompaktvevparti med 11-32T kassett funka till det? Man tordes vara riktigt ofit om man inte tog sig upp med den utväxlingen. Fast vad vet jag om alper...

Tillbaka
Topp