Tips på cykelresa i Thailand

Tengil84

Medlem
Hej!

Jag sitter i en lite udda situation. Jag skulle åka till Thailand i 16 dagar på en kärlekssemester med min sambo i januari. Men i fredags kom hon hem och talade om att hon hittat en ny man. Så här står jag med en biljett till Bangkok (och en inrikes till koh samui)som inte går att namn ändra eller byta mot någon annan resa.

Så jag tänkte att va fan då åker jag väl till Thailand och cyklar MTB istället och gör något som jag gillar. Så tips på företag som organiserar mtb guidningar och turer mottages mycket tacksamt.

Jag och några kompisar skall till norra Thailand i januari för att cykla landsväg. Vi gjorde samma sak förra vintern och stötte på några mtb-cyklister så det finns iaf.

Jag tror det är mer populärt med cykling i norr och dessutom är trafiken väldigt mycket lugnare där. Försök byta biljetten till Chiang Mai om det är cykling du är ute efter är mitt tips.

Tråkigt! Men vilken härlig möjlighet att cykla i Thailand.

Jag har cyklat lite i Thailand, främst Phuket, och det kan vara väldigt kuperat emellanåt. Min värsta backe hittills var 32 % lutning - asfalt. Då gick t o m jag ner på lilla fram ;-)

Om du inte varit i Thailand tidigare, rekommenderas starkt att få kontakt med företag eller någon som kan visa dig runt. Thailändare i allmänhet förstår sig inte på kartor, och om du frågar om vägen kommer de visa dig åt ett håll även om de inte har en aning. De vill helt enkelt inte säga att de inte vet.

Jag cyklade lvg på Phuket i vintras. Fick ta med cykeln gratis med Aeroflot. Det var väldigt kuperat och fin asfalt där jag var och man såg en hel del lokala cykelgäng. Men jag har ingen erfarenhet av MTB i Bangkok, tyvärr.

Chiang Mai är bra, finns iaf två mtb-turanordnare i stan som hållt på ett tag. Chiang Mai Mountainbiking är den snällare av de två - men har några riktigt fina turer åt det episka hållet. Väldigt trevliga guider också, särskilt Lek. Jag reste till Chiang Mai 16 gånger med mitt förra jobb, och försökte alltid hinna med en tur med dem om jag var där över en helg.

X biking var det andra stora, de verkade rikta in sig mer på enbart utför och lite mer macho stil. Verkar dock också vara omtyckta, men jag har inte testat. Dyrare, men med bättre hyrcyklar på pappret.

Var dock beredd på att standarden på cyklar kanske är lite lägre än vad du är van vid - ta med egen om du vill vara säker på att bli nöjd.

.A. skrev:
-------------------------------------------------------
> Tråkigt! Men vilken härlig möjlighet att cykla
> i Thailand.
>
> Jag har cyklat lite i Thailand, främst Phuket,
> och det kan vara väldigt kuperat emellanåt. Min
> värsta backe hittills var 32 % lutning - asfalt.
> Då gick t o m jag ner på lilla fram ;-)
>
> Om du inte varit i Thailand tidigare,
> rekommenderas starkt att få kontakt med företag
> eller någon som kan visa dig runt. Thailändare i
> allmänhet förstår sig inte på kartor, och om
> du frågar om vägen kommer de visa dig åt ett
> håll även om de inte har en aning. De vill helt
> enkelt inte säga att de inte vet.

Jag kan läsa kartor.

Tengil84 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Jag sitter i en lite udda situation. Jag skulle
> åka till Thailand i 16 dagar på en
> kärlekssemester med min sambo i januari. Men i
> fredags kom hon hem och talade om att hon hittat
> en ny man. Så här står jag med en biljett till
> Bangkok (och en inrikes till koh samui)som inte
> går att namn ändra eller byta mot någon annan
> resa.
>
> Så jag tänkte att va fan då åker jag väl till
> Thailand och cyklar MTB istället och gör något
> som jag gillar. Så tips på företag som
> organiserar mtb guidningar och turer mottages
> mycket tacksamt.

Surt att sambon droppar den bajsbollen, beklagar!

Googlade på Mountainbike i Koh Samui och hittade bla dessa:
http://www.samuibicycletours.com/
http://www.samuireservation.com/mountainbike.htm

Lycka till och hoppas det löser sig till det bättre.

Har cyklat en del i Phuket, har utgått från Nai Yang (där flygplatsen ligger), och kört både väst och östkusten. Det finns många fina vägar i en tänkt triangel mellan Nai Yang, Bang Tao/Surin och mot piren Bang Rong.
Man plockar lätt ihop en fem-mila tur på vägar med lite trafik med undantag för nån kortare transport efter större väg. Men då finns alltid en bred vägren för tvåhjulingar.
Naturligtvis ska man vara försiktig i trafiken där men jag påstår att bilisterna efter de mindre vägarna visar mer hänsyn vid omkörning där i Thailand än vad bilisterna här i Hälsingland gör. Detta gäller inte den stora vägen där det är otroligt tät trafik.
Nånting som starkt rekommenderas är gps i telefonen då det vimlar av småvägar och där många är återvändsgränder.

En särskilt fin sträcka är efter västkusten från Nai Yang och förbi Nai Thon, det är tre backar i rad på 10-12% lutning, jag har själv aldrig orkat cykla alla tre utan fått kliva av. Men så är jag ju lite klen oxå. En mycket trevlig och vacker sträcka.
Tar man den svängen kan man ta ett stopp på Banana Beach, en fin strand efter vägen. Inga skyltar men det brukar stå en massa scooters där efter vägen och det går en brant stig ner.

Hyrcyklar finns om du googlar lite.

Nu är det väl förmodligen så att du bor en bit söderut? Och då är väl kanske inte det här området aktuellt.

Tillbaka
Topp