Tips på cykelresa!

Fundby

Medlem
Tips på cykelresa!
Hej!
Jag behöver lite tips på cykelresa till våren.
Jag och sambon kommer att åka någonstans i maj och önskar ett bra ställe för xc/am cykling , hyfsat varmt samt önskvärt vore tillgång till guide på stället.

Kappadokien är just nu det hetaste alternativet (för hett?) , men jag hittar bara en specifik resa med guide dit just nu.

Hit me up!

Tips på cykelresa!
jofahjalm sa:
Man kan ju för fan inte semestra i Turkiet...

BITTER!
Det känns som att detta forum börjar övergå i bittra kommentarer och dryga svar istället för att bara svara på frågor eller hjälpa till.
Jävla lipsillar som är missnöjda över något i livet men låter det gå ut över andra.
Det börjar gå över styr.

För övrigt , vilket kasst jävla svar till hjälp .

Tips på cykelresa!
Jag är inte speciellt missnöjd i livet, men tycker man är helt jävla dum i huvudet om man reser till Turkiet för att semestra.

Syftet med posten var inte att hjälpa dig att hitta din dröm-xc-resa.

Tips på cykelresa!
jofahjalm sa:
Jag är inte speciellt missnöjd i livet, men tycker man är helt jävla dum i huvudet om man reser till Turkiet för att semestra.

Har du någonsin reflekterat över hur du uppfattas av andra människor? Vilket oerhört ointelligent och ogenomtänkt svar.
Det enda jag kan se som en anledning till ditt minst sagt barnsliga och irrelevanta svar är att du antingen är överförfriskad eller fortfarande bitter över att ditt liv inte blev som du tänkte dig.
Det sorgliga är att det inte är mitt problem. Mitt problem är att jag behöver tips om en MTB resa, inte en åsikt av en medelålders man med mindervärdeskomplex.

Tips på cykelresa!
Fundby sa:
jofahjalm sa:

Har du någonsin reflekterat över hur du uppfattas av andra människor? Vilket oerhört ointelligent och ogenomtänkt svar.
Det enda jag kan se som en anledning till ditt minst sagt barnsliga och irrelevanta svar är att du antingen är överförfriskad eller fortfarande bitter över att ditt liv inte blev som du tänkte dig.
Det sorgliga är att det inte är mitt problem. Mitt problem är att jag behöver tips om en MTB resa, inte en åsikt av en medelålders man med mindervärdeskomplex.

Har du någonsin reflekterat över hur du uppfattas av andra människor? Vilket oerhört ointelligent och ogenomtänkt svar. Lycka till i övrigt! :)

Tips på cykelresa!
TS sätter fingret på happyandan. Ett gäng nördar som ryggdunkar varandra. Säg att du gillar Canyon och långlopp och du blir sågad vid fotknölarna. Happy är en samling idoter.

Tips på cykelresa!
inte särskilt gammal själv här på happy, men tvärsäkra uttalanden om hur saker och ting förhåller sig typ som jofahjälm härovan är inte typiskt för happy. utom möjligen på fredagar.

ej heller att som ts blixtsnabbt gå förbi sakfrågan, och istället ägna sig åt att beskriva eller recensera själva meningsmotståndaren.

gå in på mtbr om du vill se sånt. eller läs vad vår vän waki skiver på pinkbike:)

för övrigt får jag dels via en vän snart reda på hur det är i kappadokien, dels tycker jag att det finns hur mycket bra cykling som helst hemma i sverige. träffade en gång ett par som flugit hit från mallorca för att cykla.

Tips på cykelresa!
jofahjalm sa:

Varför är man dum i huvudet för att cykla i Turkiet? Politiska läget eller kass cykling?

Tips på cykelresa!
eller också bidrar man till en bättre utveckling och stödjer vanligt folk i turkiet genom att åka dit. två sidor av samma mynt.

skulle bry mig om säkerhetsläget mer än det politiska läget när jag väljer resmål.

Tips på cykelresa!
Fundby sa:
Hej!
Jag och sambon kommer att åka någonstans i maj och önskar ett bra ställe för xc/am cykling , hyfsat varmt samt önskvärt vore tillgång till guide på stället.

Kappadokien är just nu det hetaste alternativet (för hett?) , men jag hittar bara en specifik resa med guide dit just nu.

Hit me up!

USA:s västkust är ett tips. Mycket att se och uppleva, både från cykelsadeln och till fots. https://sacredrides.com/blog/mtb-california

Tips på cykelresa!
Fundby sa:
Utbudet av organiserade AM/XC-resor är kanske inte gigantiskt än så länge. Är ni mest sugna på all-inclusive-upplägg eller kan tänka er att resa själva och sen köra med lokal guide på plats? I så fall ökar ju utbudet enormt.

Senast ändrad:
Tips på cykelresa!
I länken jag gav i mitt svar ovan finns f.ö. två RR:er från Kappadokien.

Då jag själv är lvg-råtta har jag inte så mkt att bidra med i sak. Dock tror jag att man generellt vid cykelresor kan öka utbudet ganska ordentligt om man kan tänka sig att fixa resa och boende själv och anlita något lokalt företag för cyklingsbiten. Antalet företag som kör större paket med boende (och ev. även resa) utöver cykling är som jag upplever det betydligt lägre än de som bara inriktar sig på cyklingsbiten.

Tips på cykelresa!
I maj är väl vintern på väg i Sydafrika. Förvisso inte svenskt klimat om man t.ex. tänker sig västra Kap men jag skulle nog välja annan årstid om jag skulle åka dit.

Senast ändrad:
Tips på cykelresa!
Hockeysnubbens kommentar är väl rimlig. Turkiet är, för tillfället, ett skitland som man inte ska åka till.

Sedan är det väl också rätt efterbblivet att flyga för att cykla mtb. Speciellt i maj. Finns massa bra ställen i Sverige.

Tips på cykelresa!
Fundby sa:
jofahjalm sa:
Man kan ju för fan inte semestra i Turkiet...

BITTER!
Det känns som att detta forum börjar övergå i bittra kommentarer och dryga svar istället för att bara svara på frågor eller hjälpa till.
Jävla lipsillar som är missnöjda över något i livet men låter det gå ut över andra.
Det börjar gå över styr.

För övrigt , vilket kasst jävla svar till hjälp .

Grymt bra skrivet!!!

Tips på cykelresa!
Fundby sa:
jofahjalm sa:

Du verkar vara en oerhört självisk människa.

Tips på cykelresa!
Henrik_E sa:
Fundby sa:
jofahjalm sa:

Du verkar vara en oerhört självisk människa.
Och otacksam, efter alla tips i tråden.

Tips på cykelresa!
Om nån vill åka till ett land som det finns goda skäl att bojkotta så är det relevant för diskussionen. Vet i fan vad det är för fel på folk. Nyligen hittat Internet bortom Facebook antar jag.

Tips på cykelresa!
Man behöver ju inte äns motivera att skippa Turkiet av det politska läget genom att försöka vara en anständig människa eller liknande. Med tanke på hur instabilt det är kan det mycket väl bli så att UD börjar avråda från alla resor till landet och Apollo inte får leverera några resor.

Tips på cykelresa!
GoranS sa:
I maj är väl vintern på väg i Sydafrika. Förvisso inte svenskt klimat om man t.ex. tänker sig västra Kap men jag skulle nog välja annan årstid om jag skulle åka dit.
Jaha, 20-25 grader är ju rätt trevligt om man cyklar. Det finns pingviner som trivs där.
Peter Stigsson arrangerar turer och troligtvis även hotell för de som känner för den sortens resor.

Tips på cykelresa!
Inte för att jag riktigt förstår hur pingvinernas trivsel kopplar till lämpligheten som cykelresmål, men ...

Om man tittar på statistik är medel taget över högsta dagstemperatur i maj 20 grader, https://en.wikipedia.org/wiki/Cape_Town Vidare är dygnsmedeltemperaturen 14 grader vilket innebär risk för lite kyliga morgnar. Så, visst kan det vara 25 grader (och mer), men statistiken indikerar inte direkt att det är något normalvärde (=medelvärde) i maj. Vidare är det i medel 11 regndagar och 69 mm nederbörd.

Min kommentar var dock främst inte menad som en diss av Sydafrika i maj om man jämför med andra maj-resmål utan mer att om jag skulle åka dit för att cykla skulle jag välja en annan månad. Om man t.ex. tittar på november, då det dessutom med stor sannolikhet är skitväder hemma, så är medel för högsta temperatur 23 grader, dygnsmedeltemperatur 18 grader, 5 regndagar och 14 mm nederbörd, d.v.s. bättre än i maj. Dessutom är det i snitt 50% fler soltimmar än i maj. Sen beror det ju på hur man förhåller sig till värme. Jag gillar det. Hatar man det men är intresserad av blommor är kanske slutet juli eller augusti snarare perioden att satsa på om man ska till Kap.

Senast ändrad:
Tips på cykelresa!
Sen är maj en månad jag själv gärna skulle åka till en hel del platser i Medelhavsområdet och cykla. Börjar bli tillräckligt varmt, solen har inte hunnit bränna sönder landskapet så som sker i vissa delar under sommaren så det är typiskt ett grönare landskap. Där beror det ju dock lite på när i maj man tänker sig att ge sig iväg och vart. I början av maj och på lite höjd är det inte alls säkert med grönska. Sen är det ganska stor skillnad i min värld att flyga 3-4 timmar till Medelhavsresmål och att flyga 12+ timmar (+troligen mellanlandning). Det som är bra att det inte är någon tidsskillnad och man kan typiskt flyga på natten vilket, givet att man lyckas sova på flyget, sparar tid.

Tips på cykelresa!
För att bromsa den globala uppvärmningen rekommenderas resa med elektriskt tåg eller segelskuta istället för flyg. Fast många cyklister verkar gilla värme.

Tips på cykelresa!
Jag tyckte Kappadokkien med Apollo var en perfekt vårresa för en långhelg.
3 dagars cykling räcker, det var grym mat och ett otroligt häftigt landskap.
Resan är en helhetsupplevelse snarare än "bästa cykelresan". Cyklingen är på en nivå så det passar de allra flesta och den är rolig men inte direkt tekniskt superutmanande. Det är ingen huckfestresa liksom. Jag kommer inte åka tillbaka men tycker det var en riktigt bra resa.

Lite apollo reklamfilm från när vi var där i våras

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp