Tips på cykling i Dolomiterna

consa

Medlem
Vi ska åka till Dolomiterna i sommar och vill cykla både MTB och landsväg. Planen är att bo någonstans i närheten av Trento/Bolzano då vi flyger till Venedig och tänkte ta tåget upp. MTB-cyklingen ska vara lätt när det gäller underlag (inte höjd) dvs inga snåriga trailleder. Vi tänker hyra cyklarna så någon ort med bra cykeluthyrning och inte är för liten då vi tänkte stanna på samma ställe. Om det finns en 25-meters pool i närheten är det ett bonus!!!

Finns absolut en del länkar på den ovan länkade länksidan, främst under Italien men även något under "Flera olika länder i Europa"-rubriken. Finns också några relevanta länkar i systertråden https://happyride.se/forum/read.php/1/3146323 som handlar om lopp utomlands.

Har tyvärr dålig koll på cykeluthyrning då jag alltid haft med min egen cykel. Vill du ha de riktigt typiska Dolomitbergen och häftiga vyer skulle jag snarare satsa på Bolzano än Trento. Därmed inte sagt att Trento inte bjuder på möjligheter till fina turer. Att tänka på om du åker ner på sommaren är att det kan vara rätt varmt nere i dalen. Har ett antal år varit med om temperaturer på upp mot och lite över 35 grader i skuggan på eftermiddagarna nere i Bolzano när jag varit nere (månadsskiftet juli/augusti). Kommer man upp på höjd lite så sjunker dock temperaturen.

Vad gäller MTB vågar jag inte uttala mig då jag är lvg-råtta.

Liten reklam för Alta Badia.
En typiskt bild: Passo Pordoi, del av Sellaronda som är en av den finaste lvg tur i världen. Bilden tagit från grus/mtb väg:
dsc_1647.jpg

Grusväg leder till ett bergkam med stig:
dsc_1642.jpg

Och man kan ser Marmolada glaciären:
dsc_1640.jpg

Senast ändrad:
Jag var i Wolkenstein för ett antal år sedan och där tror jag det bjuds på vad du eftertraktar.
Leder som inte är snåriga finns, men det är ganska brant på sina ställen.
Någon bassäng såg jag inte till, men letade heller inte efter en.

Wolkenstein är samma trakten som Corvara. Basäng finns i La villa i Badia. Passo Valparola är också otroligt vackert (massor av bil reklam bilder har tagits där). Vi hade bil och kunde köra till närliggande dalarna var det finns ännu mer fina mtb tur, men det finns tillräckligt många för en vecka mtb (och lvg) i Val Badia.

Dolomiterna är bra för "lätt" mtb cykling för att det finns många gamla stig från första världskriget (otroligt och trist historia) var man har dragits upp kanon med häst. Vi har också kört två vackra mtb tur från Cortina d'Ampezzo. Från där kan man också cykla lvg eller mtb till Tre cime di Lavaredo (som GoranS nämnde). Cortina skulle också funka bra, men är en mondaine skidort. Alta Badia är mysigare, tycker jag. Bilder från tur från Cortina med retur på en gammal järnväg:

dsc_1711.jpg

dsc_1720.jpg

Halloj!

Vet inte om det går att skaka nå liv i denna tråd genom att bara skriva såhär men ger det ett försök. Jag har planerat att åka till Dolomiterna i sommar och hade ett par frågor som jag tänkte ni erfarna kanske kunde svara på. Tycker Alta Badia verkar väldigt intressant och fint likaså Bolzano som ni rekomenderar men min fundering är hur man tar sig dit om man har med sig en lvg cykel. Går det bussar och får man in cykeln i nåt lastutrymme på en sån?
Även möjligheterna till simning? Sysslar med triathlon och hade gärna fått in lite simträning också om möjligt.

Allt gott,
Alfred

Tillbaka
Topp