Tips på däck

Alissa

Medlem
Tips på däck
Hej!
Lite info om min kunskap innan jag kommer till saken.
Jag har försökt att söka runt så gott jag kan. Men eftersom jag inte vet vad jag ska söka efter, så är det inte heller så lätt att hitta information om det heller. Ber om ursäkt på förhand över min okunskap :)

Jag har en Monark, modell Vera. Bor i Malmö och cyklar mer eller mindre bara i stan, fram och tillbaka till jobbet är under 3 km. Nu är mitt bakdäck paj och jag vill byta till det "bästa för billigaste pris" (både däck och slang behöver bytas). Jag har kollat på Clas Ohlson, biltema och Bikester. Antar att de 2 förstnämnda kör på sina egna märken och på Bikester har jag kollat på Continental Ride Tour.
Alla dessa däck ligger runt 130 kr, vill gärna hålla mig där, men finns det bättre för en tjuga till så berätta gärna. Vill veta både pros and cons!
Slang har jag inte kollat så noga, men vet ni något bra så tipsa gärna. Pris bör ligga under 100 kr (det lilla jag har sett är punkteringsfria för ca 60 kr)
Förstår att många här statsar på delar med mer kvalitet, men här kanske är någon som har testat eller någon som har en i familjen som kör på såna däck?

Tack på förhand!

Tips på däck
Senast redigerad av en moderator:
Tips på däck
Alissa sa:
Slang har jag inte kollat så noga, men vet ni något bra så tipsa gärna.
Här https://www.bikester.se/continental-tour-cykelslang-28-svart-6781.html är bra kvalitetsslang av samma märke.
OBS: Välj din typ av ventil i listan ovanför "Lägg i varukorg".

Gissningsvis har du ventiltypen i mitten nedanför på bilden, en s.k. standard (Dunlop) -ventil som förkortas DV hos Bikester och många andra handlare. Men har du t.ex. den längst till höger är det en s.k. bilventil (Schrader) som förkortas AV. Skulle det vara den till vänster är det en SV-ventil (Presta/racer).

4455.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Tips på däck
Jag körde bara Biltemas punkteringsfria på min pendlare men jag pendlade inte så långt, max ca 5 kom åt gången. De höll ungefär ett år på ett bakdäck, två på framdäcket, så ungefär 100 mil resp 200 mil. Med tanke på pris och tillgänglighet så såg jag ingen anledning att köra på nåt annat.

Tips på däck
Örjan Lax sa:
Alissa sa:
Jag har en Monark, modell Vera.
- - -
...och på Bikester har jag kollat på Continental Ride Tour.

Javisst, Continental Ride Tour med reflexränder https://www.bikester.se/continental-ride-tour-daeck-28-kanttrad-reflex-svart-506187.html i dimension 42-622 blir kanonbra till din Monark Vera, som original har dim. 40-44 mm enligt Google.

Tack för dina tips! Det med dunlop lyckades jag lista ut när jag såg att jag var tvungen att välja när jag la en slag i kundvagnen :)
Skulle du säga att av dom 3 alternativen så är Continental bäst? Har både läst ris och ros om Biltema och Clas Ohlson, att bara hitta bra betyg om Continental ride tour gör mig lite misstänksam, dumt nog. Haha

Tips på däck
Jag har inga bra erfarenheter av däck från Biltema; tunga och plastiga. Clas Ohlson har jag inte testat men spanat på några modeller och tycker det verkar vara lite liknande Biltema.
Tror Ride tour är ett bättre däck genomgående.

Tips på däck
GustafH sa:
Jag körde bara Biltemas punkteringsfria på min pendlare men jag pendlade inte så långt, max ca 5 kom åt gången. De höll ungefär ett år på ett bakdäck, två på framdäcket, så ungefär 100 mil resp 200 mil. Med tanke på pris och tillgänglighet så såg jag ingen anledning att köra på nåt annat.

100 resp 200 mil är rätt så lite, jag skulle behöva byta en gång i månaden. Ett bättre lite dyrare däck håller minst 1000 mil och ger dig antagligen en bekvämare färd.

Tips på däck
Nu har mina däck kommit. Såg på någon video att man ska tänka på så däcken sitter i rätt riktning, men hittar ingen markering. Tänkte först att det smala i mönstret ska peka fram/ner, men blir lite osäker. Någon här som vill hjälpa mig? :)

Bilagor

• 20180810_193806.jpg
    20180810_193806.jpg
    328.4 KB · Besök: 105
Tillbaka
Topp