Tips på en "snabb" framdämpare ?

Henrik70

Ny medlem
Var ute och körde en träningsrunda i dag på stigar med hårt packad snö. Kände då verkligen min cykels (Trek Fuel 80) svaga länk, nämligen framgaffeln i form av en Manitou Splice Comp 100. Har under barmarksrundor tyckt att den har fungerat tillfredställande men idag då underlaget var både snabbt och ojämnt hann den inte med.
Är det någon som har tips på framdämpare som är bra på just den här typen av ojämnheter, dvs. små och "snabba" ojämnheter, med andra ord en gaffel som "hinner med" när det går undan.

Mvh.
Henrik

Ställ ner returdämpningen. Räcker inte det får du dra i olja med lägre viskositet.

Eller så tar du det som en anledning att köpa ny gaffel, onödigt men roligt. :)

Jo returdämpningen var nerskruvad ordentligt, men visst kanske inte oljan är den ideala för nuvarande temperatur; helt säkert så. Jag kan dock tänka mig att dämpare (fram som bak) är olika bra på olika saker; vissa är bättre än andra på "pedal bob" medan andra är bra på att hantera "snabba ojämnheter" (Fox?) Så även om det är helt rätt som ni skriver tar jag gärna emot tips på dämpare med olika dämparegenskaper.
/Henrik

Fox Vanilla säger jag. helt underbar, klarar både smått och stort. Inte lättast eller billigast eller med tåligast lack men fungerar hur bra som helst, iaf min. Kolla med iMats, tror han har sin till salu fortfarande om den inte är såld.

Henrik70: Varför ställde du inte den frågan först? Du verkar ju vilja ha en ny gaffel och inte få ordning på din gamla. :)

Tja, Fox (iaf Float) går att ställa snabb så det räcker, Marzocchi MX Comp också. Sätt ett pris och ett användningsområde så går det att rekomendera något kanske. :)

Mårten: Du menar väl inte MX Comp Air eller? En sådan hade jag och inte var den plush precis, min 02 var så oskön att jag köpte en stel istället.

cerro: Jag har kört på en 04 ETA som var riktigt riktigt trevlig! Även jämfört med min hypade Fox. ;)
Och senast idag kännde jag på en som var äckligt snabb, för snabb imho.

Mårten: Du har nästan rätt, jag är rätt sugen på att byta upp mig :-) Du frågade efter pris och användningsområde. Jag kör mest "XC" på stigarna runt Uppsala. Mer snabbt än stökigt. Prislapp? Helst under 4 och inte över 5.
Jag är i nuläget mest ute efter att ta del av andras erfarenheter när det gäller olika dämparegenskaper, såsom Cerro skrev. Cerro: tror du inte MX Comp Air har förbättrats sedan 02?

/H

Tja, jag skulle kunna säga Fox jag med. Men det vore för enkelt och inte sant då jag inte rekommenderar dom efter mina erfarenheter. Jag tycker att man betalar åthelvete förmycket för klistermärken på Fox-gafflar. Iaf på Float. Vet inte om det beror på att min är OEM, men det ska väl inte spela någon roll, Fox har ingen framtida kund i mig iaf.

Min kritik mot Float är att dom är sladdriga oavsett vad alla andra säger. :)

RockShox Reba rosas av många och kan säkert vara värd en kik! Inte själv provat någon men alla som skriver att dom är bra kan inte ha fel... :P

Visst borde MX Comp har uppgraderats. får verkligen hoppas på det men jag fortsätter med mina rekommendationer på Fox (min är också OEM)

http://happymtb.org/annonser/?action=view&GID=7719
länk till en till salu för 3000kr, du borde kunna pruta ner den lite med tanke på hur länge annonsen varit ute. Den går att sänka till 100 eller 80mm om din cykel inte gillar 130mm.

Senast redigerad av en moderator:
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Min kritik mot Float är att dom är sladdriga
> oavsett vad alla andra säger. :)

Hur är din sladdrig? Lite nyfiken. Är det vridning, eller flex fram o bak?

Mårten: Första gången jag läst om att en Fox varit sladdrig eller inte styv. Jag som funderade lite på en Float men får väl bli en Vanilla igen då.

Mårten skrev:
> cerro: Jag har kört på en 04 ETA som var riktigt
> riktigt trevlig! Även jämfört med min hypade Fox.
> ;)
> Och senast idag kännde jag på en som var äckligt
> snabb, för snabb imho.

kan hålla med om att 04-an är fin, har inte prövat 02 men utvecklingen går väl framåt får man hoppas.

cerro skrev:
> länk till en till salu för 3000kr, du borde kunna
> pruta ner den lite med tanke på hur länge annonsen
> varit ute. Den går att sänka till 100 eller 80mm
> om din cykel inte gillar 130mm.

hehe, kanske inte alls går att pruta ner med tanke på att den inte måste säljas. fast någon krona kan jag kanske pruta... ;) hursomhelst går den att sänka till 100 mm men inte 80 mm. väldigt trevlig gaffel, vad än Mårten säger. enda anledningen till att den är till salu är att jag är sugen på en gaffel med möjlighet till 20 mm nav.

tack cerro för hjälpen!

Mårten skrev:
> Ja, jag är nog bara bitter.

Det blir lätt så när man är gammal :D

Det är första gången någonsin som jag hör något negativt om MX Comp. Oerhört mycket gaffel för pengarna, något måste ha varit konstigt med din.

Skummt Cerro att du tyckte MX Comp var kass. Jag har haft både en -03 på förra hojen och en -05 nu och båda känns likadana (i.e utvecklingen har stannat av?). Du måste haft otur med din och fått en defekt?

Henrink70, MX Comp Air är tillräckligt snabb för mig i alla fall. Visserligen inte testad under -10 men knögglig vinterstig klarar den galant. Och för 1.500kr på Bike Discount är det väl värt att chansa? =)

Lycka till i jakten på Dämparen.

plumse: 1500 på Bike Discount? Var hittar du den? Har letat på deras sida nu på morgonen utan att hitta den. Har du en länk?
/H.

Mårten: Air och ETA gafflarna har inte riktigt samma innehåll heller.

alla: Jag kanske är den enda som inte gillade MX Comp men alla tycker olika så. Men visst är den helt klart bättre än en Ballistic eller Suntour.

Cerro, visst är det skönt att få känslan av att vara unik och stå ut från mängden, men du kunde väl välja ett lämpligare sätt? Att dissa en MX Comp är lite VÄL mycket provocerande! ;-)

[edit]: Henrik70, billigt eller hur! Värt att chansa kanske? Glöm inte gaffelpump bara, ifall du inte redan har en förstås.

Det snabbaste dämpsystemet jag provat är Marzocchis HSCV. Sitter i de dyrare(dyraste) gafflarna från 2005, såna kan du få till bra pris nu.

Titta på en Marathon XC, Marathon Race eller Marathon SL från 05.

plumse: jag dissade inte den helt, finns ju en hel del sämre gafflar och jag har inte jättemånga erfarenheter så. Sen är detta första gången jag skriver om det på happy. vet inget bättre förslag i den prisklassen heller så.

Helt klart en HSCV gaffel. Dessutom så har dom öppna dämpkassetter, så mycket olja cirkulerar, och smörjer bussningarna och det, för en trevlig, smooth åktur!

Och du kan enkelt justera progressiviteten genom att öka/minska oljemängden.

Jag har en Marathon med HSCV på 105 mm, den är superskön. Fast jag testade den på min Fuel och där passade den inte alls. Så jag tycker att det skall vara en 80 mm om det skall vara en marzocchi på Fuelen.

Det där är verkligen en nackdel med HSCV. Innanmätet är ihoppressat, så det är svårt att sänka slaglängden...

Jag kör också en HSCV-dämpad gaffel på en av cyklarna och gillar snabb retur. Returjusteringen på den gaffeln påverkar verkligen returen märkbart dessutom. När den var trasig i somras körde jag på Cals Shermangaffel i nån vecka eller två och den var för långsam även när justeringen var ställd på snabbast möjliga retur.

Jag har dock inga egna långtgående erfarenheter av hur SSVF eller andra typer av Marzocchi-dämpning fungerar.

Det går väl fint att sänka ändå med lite längre negativ fjäder och kortare kompressionsfjädrar bara?

Z1_3.jpg

Jag instämmer i justeringsmöjligheterna på HSCV, inställningarna gör verkligen skillnad. Dessutom kan man också få tillräckligt snabb retur för sådana underlag.

Finns inte Marathon i någon 80mm variant, eller om SL-varianten går att höja/sänka med TAS eller liknande?

HSCV är riktigt trevligt dämparsystem, har det på båda mina Marzocchi Z1:or(2003 Z1 130mm och 2005 Z1 Fr1 150mm). Den gamla 130:an sitter på vintercykeln och är underbart mjuk och snabb hur kallt det än är ute, kört med den i runt -15C denna vintern utan problem. Med 7.5WT olja.

High Speed Compression Valve som det egentligen heter är just kompressionsdämpning, som HSCV sköter själv beroende på vilken typ(snabba, långsamma, mjuka eller hårda) av rörelse det utsätts för. Gaffeln tål hårda smällar utan att bottna, samtidigt som den är känslig för mindre och snabba ojämnheter på stigen. HSCV är alltså inte inställbar själv utan det fixar gaffeln automagiskt. Returen däremot är inställbar manuellt.

SSV och SSVF som finns i MX Comp och andra billiagare modeller är inte riktigt lika känslig för mindre och snabba ojämnheter som HSCV, men det är ändå bra dämpning för rimliga pengar.

Läs allt och lite till på Marzocchis hemsida, här direktlänk till "Glossary" med HSCV och SSV/SSVF:
http://www.marzocchi.it/template/listSPAFAQ.asp?IDFolder=159&IDCat=2793&LN=UK&Sito=mtb

/Leo

Tillbaka
Topp