Tips på flak/ front rack

Principia

Aktiv medlem
Tips på flak/ front rack
Funderar på att sätta ett litet flak eller front rack på min Marin DSX 1. Den har gängat hål i gaffelkronan och gängade hål 28 cm ned på gaffelbenen. Tanken är minsta möjliga som duger att hålla en bärbar dator i påse typ. Tips? Vet ej om det är något för mig så inte sugen på något för dyrt. Har aldrig köpt ngt liknande så tycker det är svårt att fatta vad som passar.

Bilagor

• 91B5B29D-DADB-4002-84E1-1189FF87D9C0.jpeg
    91B5B29D-DADB-4002-84E1-1189FF87D9C0.jpeg
    582.4 KB · Besök: 90
  • BB591B01-411C-4792-9D0D-29567CC73BB1.jpeg
    BB591B01-411C-4792-9D0D-29567CC73BB1.jpeg
    731.2 KB · Besök: 74
Tips på flak/ front rack
Funderar på att sätta ett litet flak eller front rack på min Marin DSX 1. Den har gängat hål i gaffelkronan och gängade hål 28 cm ned på gaffelbenen. Tanken är minsta möjliga som duger att hålla en bärbar dator i påse typ. Tips? Vet ej om det är något för mig så inte sugen på något för dyrt. Har aldrig köpt ngt liknande så tycker det är svårt att fatta vad som passar.

Standardsvaret är väl Specialized Pizza Rack. Lite osäker på om den fixar så långt avstånd till hålen på gaffelbenen dock, men det borde vara lätt att hitta på nätet. Hojta annars så kan jag mäta på en bekants cykel.

Tips på flak/ front rack
Tänk på att ifall du bara ska ha en laptop i en påse liggandes på ett rack så blir det ganska mycket vibrationer och små smällar som går rakt in till datorn.

Det är väl inte säkert att det blir problem. Menjag är tillräckligt ängslig för att inte ha kameran direkt på racket utan antingen väska på ryggen eller en frihängande styrväska. För att bli av med lite vibrationer

Tips på flak/ front rack
Sedan försvinner väl 300g eller så för hårdvara också? Ska jag ha med mig tält på våren så lyckas jag inte: 1kg tält, 370g för liggunderlag och 700g för sovsäck, plus 300g hårdvara.

Tips på flak/ front rack
Jag kör med Pelagos rack och Rack Bag.

Tips på flak/ front rack
Det är ju i princip den skakigaste platsen på en cykel så jag skulle vara lite försiktig med att lägga laptopen där.
Har ett stort pizzaflak själv men det används mest för handling av matvaror och ibland när det är varmt så får ryggsäcken åka där fram sista biten mot mål för att lufta ryggen.

Tips på flak/ front rack
Tack för tipsen. Gick förbi Specialized och plockade upp deras nya Fjällräven-rack. Kilopriset var högt. Lockad av enkelheten men vi får se om det funkar.

Bilagor

• 59E2BDAA-0B4C-4498-B496-3B89DF86D215.jpeg
    59E2BDAA-0B4C-4498-B496-3B89DF86D215.jpeg
    439.8 KB · Besök: 131
Tips på flak/ front rack
Väntar på min Jack the Rack, ska bli väldigt spännande att testa.

Tips på flak/ front rack

Hoppas på utförlig recension och foton efter!

Tips på flak/ front rack
En sån skulle man ju ha.

Tips på flak/ front rack
Samma här, snart så! Med lite tur blir det test innan snön kommer.

Tills dess kör jag med 7 Roads bags rack, straight outta Ukraine! Inte jättedyrt, fästen för flaskhållare på undersidan, inbyggd kapsylöppnare och hyfsat fäste för framlampa.

10.png

Tips på flak/ front rack
Samma här, snart så! Med lite tur blir det test innan snön kommer.

Tills dess kör jag med 7 Roads bags rack, straight outta Ukraine! Inte jättedyrt, fästen för flaskhållare på undersidan, inbyggd kapsylöppnare och hyfsat fäste för framlampa.

10.png
Det där var ju rätt intressant. Gillar lösningen med två extra platser för flaskställ och ser ut att vara lagom stort. Jack såg jag på kickstarter, det ser också trevligt ut.

Jag skulle själv vilja ha ett lite mindre rack, som fäster i gaffelkronan (centrum eller sidorna) samt mitt på gaffelbenen, som inte väger bly och inte kostar en förmögenhet. (kanske inte en förmögenhet men 150-200€ för Surly 8-pack eller e.x Allygn är rätt mycket pengar anser jag). BLB har ju nått randorack men i de fal man kunnat köpa det så har det bara varit i krom vilket går bort

Det är svårt att hitta den typen av rack i lägre prisklasser tycker jag. Kollar man på massproducenterna som finns hos alla stora webbutiker så har de många schyssta "traditionella" pakethållare och varianter fram för runt femhundringen, men oftast för smala, fäster vid dropoutsen eller runt axeln eller är fel på andra sätt.

Tips på flak/ front rack
En lösning är att köpa något billigt och modifiera. Ex. Kortare stag från bygghandeln etc. Byggt några flak så och brukar bli bäst. Tyvärr inga bilder på mobilen.

Tillbaka
Topp