tips på förskylnings-bot?

Peter 84

Ny medlem
Jag håller på att bli helt knäckt. Vad har ni för tips? Eller är alla här också förskylda någon månad varje år? Hur gör ni för att snabbt bli friska?

Jag börjar helt enkelt bli trött. Nu har jag varit sjuk sedan kolmårdsbiken och det har inte varit speciellt kul kan jag tala om.

\p

Fick prova denna huskur när jag var ute på ett fartyg i nord Atlanten en vinter och jag blev frisk tvärt :-)

Recept:
1 stort glas mjölk, ingen lätt eller mini sort utan riktig!
1 rågad matsked med honung
malen svartpeppar, så mycket du törs ha i plus lite till

Värm i micron så honungen kan lösas upp rör om värm ytterligare tills det är precis så varmt att du kan dricka det. Drick upp det så fort som möjligt så det inte svalnar, river som tusan men du blir frisk (annars är du tvungen att dricka en till och det vill du nog inte ;-) ).

Bosse, som gett detta till många utan klagomål på resultatet.

Är av type som blir sjuk minst en gång i kvartalet... Tung i skallen, lätt feber och huvudvärk samt irriterad hals. Börjar alltid med att det svider i näsa och ögon samt kliar i halsen, en eller ett par dagar senare kommer huvudvärken och feber.
Börjar bli måttligt trött på det ;-(
Tyvärr är det att faktum; Tränar jag mindre och lägger min tid på "vardagsmotion" blir jag aldrig sjuk. Kör jag runt 10h i veckan så börjar det efter nån månad. Tror även att för mycket arbete och förlite sömn är en stor del av problemet.

Har inte hittat något som hjälper, annat än sömn och vila. Sitter just nu med en lätt förkylning. Har hällt upp en medicin bestående av fyra isbitar, fanta fläder & citrus samt generösa mängder sprit. Hoppas det hjälper ;-)

För lite vila/sömn är nog en stor bidragande orsak. Själv måste jag sova tillräckligt, det är tur att jag har flextid på jobbet... Håller mig frisk rätt bra under hela året, blir väl förkyld högst en gång per år, några veckor, oftast på vintern men inte varje år. Försöker förebygga förkylningar genom att äta vitlökskapslar, en på morgonen och en på kvällen året om. Under de två-tre åren jag använt vitlökskapslar har förkylningstillfällena minskat tycker jag.

Har man haft förkylning länge kan den ju bli kronisk. Då är det inte lätt att bli av med den, du får helt enkelt konsultera en läkare för att komma till bot på eländet.

/Leo

Har precis samma problem som dig jtl. Extremt irriterande och jobbigt. Sjuk i ca 2 veckor var tredje månad. Trodde ett tag att det berodde på att jag åt för lite vitaminer men det har inte blivit någon skillnad sedan jag började med vitamintillskott :-( Mer sömn kanske är lösningen. Synd bara att dygnet har så få timmar...

Jag har en flaska Echinaforce både på jobbet och hemma. Echinaforce är ett naturläkemedel som innehåller extrakt från växten "Röd solhatt". Man tar 30 droppar i lite vatten och sveper detta för det smakar f-n. Direkt när jag känner av några förkylningssymptom tar jag en sån dos en gång varannan timme.Jag har använt detta dom sista tre åren och inte varit sjukskriven en enda dag för förkylning.

//Josef

1) Träning sliter på immunförsvaret
2) För lite sömn sliter på immunförsvaret
3) Dålig kosthållning sliter på immunförsvaret

Jag tror man klarar sig rätt bra om man ser till att bara en källa sliter på immunförsvaret. Tränar man MÅSTE man sova och äta ordentligt, annars blir man sjuk. Så enkelt är det.

Trots att många tror att många tror att Paulun är svaret på alla frågor kommer här Paulun med svaret på en fråga (rörigt?), nämligen hur man äter för ett starkt immunförsvar (hur man sover antar jag ni redan vet):

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=382

Jag fick faktiskt ett tips som löd drick destilerat vatten och i detta ska man tillsätta en till syreatom på nått vänster...Och sen dricka förstås....det ska vara väldigt bra att dricka, det renar och rensar.
Det gick ut på att vattnet drar till sig alla döda celler och celler som inte lever upp till förväntningarna, dock inte cancer-celler. det ända problemet var att om man dricker vattnet regelbundet är man tvungen att tillsätta antioxidanter till födan. Detta hjälper upp immunförsvaret.

Men, det är inte jag som kommit på detta. Det finns någon bok på temat också, någon annan här kanske vet mer?

När jag känner att jag börjar få ont i halsen, som jag brukar få inför en förkylning, så tokdricker jag vatten (vanligt hederligt kranvatten). Det hjälper oftast. Annars är nog bra kost, sömn och vila viktigt men det har ju redan sagts!

Jag brukar köra ett rejält träningspass. Då tycker jag förkylningen går över fortare än om man sitter hemma och häckar. Visst mår man inte så bra direkt efteråt men jag tycker det funkar riktigt bra :)

Att sova ordentligt är viktigt. Har kört med Echinagard och sånt till och från och det känns som att det funkar, men det är ju svårt att bevisa.

Brukar ha svårt att hålla mig från cykeln när förkylningen inte längre innebär feber och halsont, men det har inte ställt till några problem.

Låter som det där jag har glömt namnet på nu. Gick ett program om det på Vetenskapens Värld/Kalla Fakta eller liknande där de sågade det hela rätt rejält - med rätta!

Det gick ut på att ta en atom av en verkande substans och späda den i en kubikmeter vatten, sen tappar man det på flaska och säljer svindyrt. Folk som köper medicin svindyrt tror väldigt mycket på "medicinen" så då gör den ofta verkan. S.k. placebo. Eller så blir de friska ändå den naturliga vägen och då är det givetvis den dyra medicinens förtjänst.

Att dricka destillerat vatten är faktiskt farligt, av samma anledning som det är farligt att dricka saltvatten - fast tvärt om, så att säga.

Blodplättarna i kroppen har en speciell saltbalans och ett membran som bara släpper in eller ut vattenmolekyler. Kroppen strävar efter att ha saltbalansen jämn så vatten "pumpas" in eller ut ur blodplättarna (diffunderar). Dricker man saltvatten åker vattnet ut ur blodplättarna och de kollapsar, resultatet är syrebrist och ond död. Dricker man destillerat vatten sker det motsatta, plättarna sprängs och vi är vod syrebrist igen. Eller om det var tvärt om? Det har gått några år nu...

Det är även det här som gör att folk (bara amerikaner igen?) dör av att dricka för mycket kranvatten också (10 liter dagligen), det lakar ur salterna ur kroppen och saltbalansen går åt skogen.

Tillbaka
Topp