Tips på Gravelbike (Nybörjare)

jaymie4

Medlem
Hejsan,
Jag behöver goda råd och tips kring framtida köp av en ny cykel där jag har landat i att en Gravelbike vore det bästa för mig. Jag har läst lite här i forumet och kollat runt lite och jämfört mot någon form av hybrid men kommit fram att hybriden inte riktigt passar mig just nu.

Jag tränar på gym 2-4 gånger per vecka och planerar att ta upp löpning också någon gång i veckan högst och sedan cykling någon gång i veckan plus när tid finns. Jag kommer att cykla en del vanlig landsväg/asfalt och även stigar/skogsvägar med mera, både kortare och lite längre sträckor. Bockstyre verkar vara det jag skulle vilja ha, kanske får testa först så att det verkligen känns bra då jag aldrig haft det tidigare.

Min budget är något snäv och jag skulle vilja ha en cykel där man inte behöver göra allt för mycket utan lite vanlig service/underhåll ska räcka långt. Prisklass mellan 8-12k i nuläget då jag inte tänkt att cykla flera gånger i veckan som det ser ut nu, men ändå kunna ha möjligheten till det längre fram om intresset ökar ännu mer. När på året är det bäst att köpa en ny cykel? Eller bör jag satsa på en begagnad istället? Vet inte om jag tänkt cykla så mycket på vintern men kanske... Bör det finnas möjlighet för bakskärm typ? Vad för övrig utrustning är bra att ha? Ni får gärna namnge och länka bra modeller som passar en nybörjare och min nuvarande budget, båda nya och begagnade.

Stort tack på förhand, all hjälp uppskattas!

Mvh
Jaymie

Tillbaka
Topp