Tips på gruscykel till pendling

tuxied

Ny medlem
Hej,
Finns det några bra gruscyklar kvar på rean?
Eller är jag försent ute, när brukar nästa cykel rea vara?

Har läst igenom denna tråden som gav mycket inspiration
https://happyride.se/forum/read.php/1/3486560/page=1

Jag är 1,89m lång
inne ben mått 85 cm
81 kg.

Jag var på XXL och provcyklade GX LTD Apex 19 för 13000:- (första gången jag provar bokstyre)gillade den, bokstyre, mer fart.
sett att den reas ibland för 10 000:- (det såg ut som det inte fanns så mycket plats för större däck + skärm men jag kan ha sett fel)

provade även mountainbiken XC 290 Pro 19. (gillade gruscyklen ovanför mer, det var något speciellt med bokstyre och hur man satt på den)

Kollat planet-x, london road, chicken m.m (man blir alltid sugen, de hade 15% rea då jag kollade)
men efter att ha läst https://uk.trustpilot.com/review/planet-x-bikes.co.uk
så känns det ju inte som en bra butik.
Sökt i detta forumet och hittat två som har beställt cyklar och verka nöjda men hittar också 2 som säger att de aldrig mer ska beställa från planet-x.

Var först inne på singel klinga för det var nytt och populärt.
men tror min krav bild ser ut så här idag.

hydraliska bromsar (bor i luleå, vill ha bra bromsar på vintern)
2x11 (känner att desto mer jag cyklar desto mer intresserad blir jag, skulle kunna bli vätternrundan i framtiden)
bokstyre (mer vart, roligare känsla, cykeln svarade mer)
plats för dubbvinterdäck.

9.5 km enkel väg till jobbet. Finns tillgång till dusch. är asfalt 90% av vägen

Ett sidospår skulle kunna vara att beställa dessa pedalerna och hittar några skor.
https://www.bikester.se/shimano-pd-eh500-pedal-med-sm-sh56-gra-826215.html
och använder till min befintliga cykel medans jag letar(men idag var det 0 gradit så snart kanske man ändå kör med kängor)

Gruscyklarna idag vad har de för problem, om man väntar 1-2 år är det något stor problem som troligen kommer vara löst?
När jag kollar cyklar på nätet har jag jätte svårt för att se ifall det rymmer skärm/större hjul eller inte.

Tänker mig en pendlingscykel för vår, sommar, höst. Vintern är ganska tuff här. mina kollegor har alla MTB men de har 3-5km enkel till jobbet.
och två av dem byter till fatbike på vintern.

Så jag tar bil/buss eller få ha en annan cykel då.

Angående reviews på Planet-X så skall man vara medveten om att de säljer mycket i UK och får då sin beskärda del av negativa betyg. Även här har man läst tveksamma kommentarer men många kommentarer är gamla. De är också rätt usla på att speca vissa av sina produkter.

Jag beställde först ett ramkit + mer till en London Road SL, sen har jag beställt mer efter det. Min upplevelse var helt smärtfri. Korrekta leveranser, snabbt svar på frågor och inga problem alls. Kanske har de skärpt sig eller så hade jag tur :)

Slår ett slag för mitt eget val; Kona Sutra LTD. Väldigt allround. Tar enorma däck.
Dock är den dyrare än det exempel du ger.

Tycker nog du kan köra 1x då ”skulle kunna... Vättern ” ger dig mer pryttlar som inte kommer vara till någon nytta när du pendlar.

Kommer du till det läget är det bättre att sätta en lite större klinga fram då den dagen kommer.

moros sa:
Angående reviews på Planet-X så skall man vara medveten om att de säljer mycket i UK och får då sin beskärda del av negativa betyg. Även här har man läst tveksamma kommentarer men många kommentarer är gamla. De är också rätt usla på att speca vissa av sina produkter.

Jag beställde först ett ramkit + mer till en London Road SL, sen har jag beställt mer efter det. Min upplevelse var helt smärtfri. Korrekta leveranser, snabbt svar på frågor och inga problem alls. Kanske har de skärpt sig eller så hade jag tur :)

Instämmer! Har handlat två ramar och en massa annat genom åren och det har aldrig varit några problem!

Hej, bara en rekommendation m a a att du vill få plats med både dubbdäck och skärm, vilket jag då antar att du menar en fast monterad som sitter nära däcket. Jag bor också i Luleå och vintercyklar med dubbdäck. Tänk på att riktig kramsnö fastnar rejält i dubbdäckens grova mönster och då bygger det på så att det inte kommer funka med tätt sittande skärmar. Speciellt bak blir detta ett problem så jag kör med en skärm som sitter på sadelstolpen. Ang val av cykel så har jag inte så mycket att komma med. White verkar funka och kan köpas på stan. Vill du beställa finns ju hur mycket som helst att välja bland. Själv funderar jag på nya GT Grade eller kanske en Vitus: https://www.wiggle.se/cykling/adventure-cyklar/?ea=4294789715,4294554591

Jag är svag för stål.. hojar jag funderar på är:
Fairlight Secan (dock dyr, och lång leveranstid)
Fairlight Faran (ny modell på gång, troligen innan nyår. vet inte vad priset kan tänkas bli).
Brother Kepler Disc (man blir ju liksom bara glad av deras fade-lack)
och Kona Sutra Ltd som nämnts.
Så sitter någon inne på tips var man hittar en liten Sutra Ltd till bra pris tipsa gärna. Ram eller komplett, fast nog helst ram.

desmo sa:
Fairlight Faran (ny modell på gång, troligen innan nyår. vet inte vad priset kan tänkas bli).
Så sitter någon inne på tips var man hittar en liten Sutra Ltd till bra pris tipsa gärna. Ram eller komplett, fast nog helst ram.

Årets lila på Kona Rove St är lockande

desmo sa:

UBW har en Kepler Disc inne för att klämma och provcykla på om det är rätt strl.

unsuspected sa:
desmo sa:

UBW har en Kepler Disc inne för att klämma och provcykla på om det är rätt strl.

Kul! Måste jag besöka.
UBW = Urban Bike Wear antar jag?

Jag var inne hos grannarna 116 och testade deras TGAC också. Kanske inget att rekommendera för stunden då deras batch var så gott som slut (tror det fanns två S och en L kvar förra veckan).

grondahl sa:
desmo sa:

Årets lila på Kona Rove St är lockande

Inte för att jag läst så noga. Men är inte Rove St väldigt lik Sutra Ltd? Har inte riktigt förstått skillnaden.

fasanen sa:
moros sa:

Instämmer! Har handlat två ramar och en massa annat genom åren och det har aldrig varit några problem!
Jag har inte heller haft några problem med PlanetX, trots inköp av både ramar, hjul och annat. En gång saknades delar till ett hjulpar, men ett mail löste det och de skickade det som fattades. Iofs tog det några dagar att få svar, men är man ingen hetspelle är det inget problem.

desmo sa:
unsuspected sa:
desmo sa:

Kul! Måste jag besöka.
UBW = Urban Bike Wear antar jag?

Jag var inne hos grannarna 116 och testade deras TGAC också. Kanske inget att rekommendera för stunden då deras batch var så gott som slut (tror det fanns två S och en L kvar förra veckan).
Stämmer.
Hann inte till 116.

Kristoffer R sa:
Slår ett slag för mitt eget val; Kona Sutra LTD. Väldigt allround. Tar enorma däck.
Dock är den dyrare än det exempel du ger.

Tycker nog du kan köra 1x då ”skulle kunna... Vättern ” ger dig mer pryttlar som inte kommer vara till någon nytta när du pendlar.

Kommer du till det läget är det bättre att sätta en lite större klinga fram då den dagen kommer.

Bra input. 1x är good enought. Jag är ju rätt ny.

Jackbike sa:
Hej, bara en rekommendation m a a att du vill få plats med både dubbdäck och skärm, vilket jag då antar att du menar en fast monterad som sitter nära däcket. Jag bor också i Luleå och vintercyklar med dubbdäck. Tänk på att riktig kramsnö fastnar rejält i dubbdäckens grova mönster och då bygger det på så att det inte kommer funka med tätt sittande skärmar. Speciellt bak blir detta ett problem så jag kör med en skärm som sitter på sadelstolpen. Ang val av cykel så har jag inte så mycket att komma med. White verkar funka och kan köpas på stan. Vill du beställa finns ju hur mycket som helst att välja bland. Själv funderar jag på nya GT Grade eller kanske en Vitus: https://www.wiggle.se/cykling/adventure-cyklar/?ea=4294789715,4294554591

Hej, "kramsnö fastnar rejält" bra input, hade glömt bort det där. men visst så var det förra året nu när jag tänker efter.
Vad kör du med för cykeln nu/idag?

Skönt att höra att planet-x ändå verka ok. Har förstått det som att de har reor väldigt ofta så man ska sitta och vänta på sådana när man väl hittat en cykel.

Happy är verkligen ett trevligt och bra forum!

Jag är 188 cm lång och har cyklat på en Planet X London Road i L storlek det senaste året, skulle jag köpa idag så skulle det bli XL ramstorlek.
Att köpa av Planet X tyckte jag att gick smärtfritt, om man bortser från den imponerande mängden spam man får i mailboxen.

Tillbaka
Topp