Tips på hållbar året-runt-pendlingscykel

Albatross

Medlem
Hej!
Jag har sökt runt lite här på forumet utan att hitta det jag söker så nu ställer jag min fråga här: jag pendlar året om, ca 4 dagar i veckan, 4 mil tur och retur/dag = 60-70 mil i månaden. Det blir turer i solsken, regn, snö och is (jag bor i Göteborg), framförallt på asfalt men också grus. Vilken cykel skulle ni rekommendera utifrån dessa premisser? Både bockstyre och rakt styre går bra. Budget: upp till 20.000 kr.

Tack på förhand
?
!

Det låter som min nuvarande pendling.
Jag slår ett slag för två olika cyklar, det ger variation samt underlättar om den ena cykeln strular av någon anledning.
Jag kör en vanlig gubbcykel, Skeppshult Stil 7-vxl. Den är utrustad med packväska, skärmar och navdynamo. Perfekt att ta de dagar jag ska handla på vägen hem eller stanna till i stan för olika ärenden. Perfekt också de dagar jag behöver ha med mer prylar till/från jobbet.
Pris: 8.000kr

Cykel nummer två är en budgetracer.
Även den cyklas det året runt med trots smala däck och avsaknaden av skärmar. Snabbare, roligare men också blötare och mindre bekvämt. Men trots det är det den jag väljer flest dagar.
Pris 9.000kr

Dessa cyklar är hållbara om du tar hand om dom på rätt sätt. Det gäller alla cyklar....

Du cyklar relativt långt varje dag, jag skulle kolla på en gravel med bockstyre som rymmer relativt breda däck och skärmar. Bockstyre för att kunna krypa ihop i motvinden och kunna få fler positioner på din relativt långa sträcka. Två olika hjulpar kan vara en grej för perioden då man kanske vill ha dubb ibland.

Jag har en Canyon Grizl av enklaste modellen som får plats i din budget, slitdelarna är relativt billiga på 10-delat.

Som vanligt får man tänka lite på hur man kan parkera cykeln vid jobbet (och hemma). En cykel i 20k-klassen bör man inte parkera på stan om man vill att den ska stå kvar när man kommer tillbaka.

Håller med @DanielS om mycket. Bockstyre är anatomiskt bättre, bortsett från bättre variationsmöjlighet. 35 mm däcksbredd tycker jag räcker för nästan all pendlingscykling. Skärmar är mycket viktigt och det kan vara jobbigt att hitta lösningar för fastsättning om cykeln inte är förberedd för skärmar. Det kan tala emot CX som annars är ett bra alternativ. En variant är att ha ett extra framhjul istället för ett hjulpar. Fram är mest kritiskt och går mycket snabbare att skifta.

Hej!
Jag har sökt runt lite här på forumet utan att hitta det jag söker så nu ställer jag min fråga här: jag pendlar året om, ca 4 dagar i veckan, 4 mil tur och retur/dag = 60-70 mil i månaden. Det blir turer i solsken, regn, snö och is (jag bor i Göteborg), framförallt på asfalt men också grus. Vilken cykel skulle ni rekommendera utifrån dessa premisser? Både bockstyre och rakt styre går bra. Budget: upp till 20.000 kr.

Tack på förhand
?
!

Vill återigen slå ett slag för en remdriven hoj med navväxel för pendling. Körde själv 2X15 km om dagen året runt i Malmö (- är numera pensionär och kompenserar pendlingen med ett ligga läääänge i sängen varje morgon) med ett härke från Scott. Underhållet är nästintill obefintligt även vintertid och med de däck en modern hybrid kan skos med är lättare grus inte heller något problem. Cube lär ha något åt det hållet. Enda nackdelen jag har erfarit är att det är krångligt att byta hjul i bägge änderna om man snabbt vill ha dubb. Men fram räcker en bra bit det med.
Och jo, jag har andra cyklar för nöjeschykling.

Tillbaka
Topp