Tips på heldämpad cykel för (riktigt) lång cyklist

JiPe

Ny medlem
Hej!
Jag är 200 cm lång och har ett grenmått på 97 cm och jag letar efter en kul heldämpad cykel för stockholmsskogarna, dvs mer bök och stök än släta breda skogsvägar. Jag tror att det bör vara en "all mountain"- eller en trail-cykel. Har inget emot att köpa en internetcykel.
YT Jeffsy är för liten för mig enligt YT-själva :(

Budget ca 30".

Har någon här koll på vad för modeller som skulle kunna passa mig?

Tack på förhand
//Jonas

Hej!
Och välkommen till Happyride. Jag är 193 och har 95 i grenmått, jag sitter på cirka 84 centimeters höjd mätt från vevpartiets centrum till ovankant sadel. Jag sitter bra på Nukeproof Mega, som dessutom är ganska lång.

Jag är ynka 189 lång, kör ibis ripmo i xl.
En sak att komma ihåg bara. Ramar med väldigt brant sadelrörsvinkel, Ripmon är en, Bird AM9 är en annan, så sitter du långt från KOPS, knä på pedalaxel så att säga, på platt mark. Meningen är att du ska ha det uppför, då lutar ju allt bakåt.

Resultatet för mig är att min gamla ibis mojo, med reach på 425, cirka i XL, mot ripmon i xl som har reach 493, har samma avstånd sadel till styre. Nu är styrstammen med också, 70 på gamla, 40 på nya. Kvar i skillnad finns då 38 mm, som trollas bort av den branta seattube vinkeln, jag hade gärna haft ännu mera reach, den känns kort i sittställningen, men inte kort i hjulbas, den gamla var brutalt kort, kändes som man kunde "ramla" över den ganska lätt.

Kom också ihåg, att är du så lång, har du sadeln högt, så kan du hamna alldeles för långt bak i de fall där sadelröret inte går rakt från vevhylsan, då kommer du ha angiven sadelrörsvinkel på en höjd endast, brantare under den, slackare över den. Det brukar vara på "stack" höjden som de anger vinkeln.

Hamnar du för långt bak, då sabbar du hojjens uppträdande, för mycket vikt bak, roligt ibland, men ställer till det för bakfjädringen så att det blir som att sitta längs ut på en gungbräda typ.

En pole i XL ser mer rätt ut, tycker jag, men svårt att få in på 30k tyvärr.

Happy hunting.

Senast ändrad:
Polen har lite längre kedjestag, bakhjulet kommer längre bak, då får inte lika lätt "gunbgrädeeffekten" jag skrev om ovan, när du hamnar lite längre bak, för att du är så lång.

Helt korrekta observationer där. redan jag som är kortare men har långa ben kan råka ut för sadlar som hamnar för långt bak i förhållande till vevpartiet. Sittställningen med lång reach och brant sadelrör känns väldigt annorlunda i början också. Det tog en stund för mig att trimma in den eftersom det var svårt att känna vad som bara var annorlunda och vad som var fel.

Ripmon är nästan 4 cm kortare än Birden så det borde rimligtvis få plats en skapligt lång cyklist på den senare även med det branta sadelrörets.

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Helt korrekta observationer där. redan jag som är kortare men har långa ben kan råka ut för sadlar som hamnar för långt bak i förhållande till vevpartiet. Sittställningen med lång reach och brant sadelrör känns väldigt annorlunda i början också. Det tog en stund för mig att trimma in den eftersom det var svårt att känna vad som bara var annorlunda och vad som var fel.

Ripmon är nästan 4 cm kortare än Birden så det borde rimligtvis få plats en skapligt lång cyklist på den senare även med det branta sadelrörets.

Jo, men jag tänkte att jag med min ynka längd, inte kan ha sadeln längst bak på ripmon, då blir det gungbräda, måste fram cirka 1.5 cm innan det upphör. Jag hade gärna haft 20-30 mm mer reach faktiskt. Vår långe TS, kommer att hamna ännu längre bak än jag, och för att du undvika gungbrädegrejen, så kanske han ska ha lite längre kedjestag än vad ripmon och birden har?

Därför jag tänkte POLE, geomässigt, den går ju inte in prismässigt.

Vad tros? Sen kanske man inte ska överanala det här. Det kommer ju att fungera med en Bird som du säger.

Det finns direksäljmärken med lång reach, brant sadelrör, men finns det med lite längre kedjestag också? Jag har inte koll.

Nu hänger jag med på hur du tänker.

Jag är uppenbarligen inte lång nog att uppleva just det fenomenet så har inte reflekterat så mycket över det. Inte mer än att eventuella tendenser jag tidigare haft att få bakvikt helt har försvunnit i takt med att jag blivit bättre på att cykla.

Tack för svaren hittills. Måste googla upp alla roliga begrepp och mått :) Skall även kolla märkena ni pratar om.
Har ingen erfarenhet av heldämpat, men att cykla omkring på en gungbräda låter ju sådär. Har hittills bara kört framdämpat, men tänkte ta och testa på något nytt.
Budgeten kan justeras om jag får en mer anpassad hoj till min längd.

Kan nämnas att jag inte är jättetung (83kg) och har en armlängd på ca 74 cm.

Trek fuel ex finns i strl xxl/23 tum?

Nukeproof Mega 290 i xl är rejäl om man vill ha en kraftigare cykel?

Hej!
Jag är i ungefär samma sits som [riktigt] lång cyklist, men har nog ännu mindre att välja mellan pga min längd (206cm och grenmått på 99cm). Funderar på att köpa en heldämpad för max 30k (gärna mindre), eftersom jag aldrig cyklat mtb tidigare. Har en racer från Canyon XXXL (65) med 90cm från centrum vevparti till toppen av sadeln. Den sitter jag bra på. Kommer inte cykla enduro, utan mest allround. Kanske är svårt att svara på, men hur fel blir följande cyklar som går att hitta beggade på Blocket: Scott Spark XL, Specialized Stumpjumper FSR 29 XL, Trek Fuel EX 8 XL (21,5), Canyon Spectral 8,0 29 XL.

Tacksam för synpunkter!
/Daniel

daniel.stromberg98@gmail.com sa:
Hej!
Jag är i ungefär samma sits som [riktigt] lång cyklist, men har nog ännu mindre att välja mellan pga min längd (206cm och grenmått på 99cm). Funderar på att köpa en heldämpad för max 30k (gärna mindre), eftersom jag aldrig cyklat mtb tidigare. Har en racer från Canyon XXXL (65) med 90cm från centrum vevparti till toppen av sadeln. Den sitter jag bra på. Kommer inte cykla enduro, utan mest allround. Kanske är svårt att svara på, men hur fel blir följande cyklar som går att hitta beggade på Blocket: Scott Spark XL, Specialized Stumpjumper FSR 29 XL, Trek Fuel EX 8 XL (21,5), Canyon Spectral 8,0 29 XL.

Tacksam för synpunkter!
/Daniel

Helt fel. Cyklarna har växt 1-2 storlekar i längd för varje storlek. L är numera XL-XXL. Som resten av tråden; 500-550mm reach för 2m-cyklister.

Verkar som att alla missat den som skapade hysterin om långa cyklar. Mondraker.

Senast ändrad:
Om man har långa ben på riktigt så är det inte cyklars längd, utan höjd som gör det svårt att hitta en cykel.

Känns inte som ett riktigt problem numera med 200mm långa hisspinnar. En 2m lång person skulle klara att glida runt på en ram med 430mm sadelrör om man verkligen bara måste. När man närmar sig XL så brukar sadelrören ändå vara runt 480-500mm långa vilket skulle resultera i ca 5-15cm utstick med 15-20cm hisspinne.

För låg stack kan bli jobbigt dock. Nog för att det finns riserstyren men det finns en gräns

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
För låg stack kan bli jobbigt dock. Nog för att det finns riserstyren men det finns en gräns

+4711

Nästan så att xl ripmon för mig med 189 cm, är för låg. Tror det är den lite saknade reachen som luras kanske, men det är nära.

Hej alla!
Supertack för alla svar här i tråden. Nu har jag letat runt lite och har hittat följande tre cyklar som jag hoppas kan passa mig (tillverkaren menar i alla fall att cykeln passar):
- Trail Pistol från Guerrilla Gravity https://ridegg.com/trailpistol-ride-1
- Evolink 140 från Pole https://polebicycles.com/evolink/evolink-140/
- Aeris AM9 från Bird https://www.bird.bike/aeris-am9/

Enligt arket som SalkinL länkade till https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ByMVDtz6T8EawBQh1gcRDPqN8oJC3tCy-kdNzjuRI8M/htmlview# så är Trail Pistolen störst.
Det verkar vara svårt att hamna runt 30" då dessa cyklar lutar mer åt någonstans mellan 30"-40"... nåja...

Finns det någon här som har erfarenhet av dessa cyklar?
Man kan köra med 140 mm dämp på Trail Pistolen. Det som ändras då är "This will slack out the head angle by .4 degrees and increase the bottom bracket by 3mm.". Är det någon nackdel om man är lång, eller skall man hålla sig till standarddämpen på 130 mm?

Några andra synpunkter?
Något speciellt man skall tänka på i själva konfigurationen av cykeln?

Senast ändrad:
Vevarmslängd kan vara lite känsligt på cyklar med lågt vevparti. Nu är jag inte jätte lång på något sätt (184 med 86 gren) men upplever inga nackdel med korta 165mm vevar.

Nicolai gör ordentligt stora cyklar också, men där får ni nog satsa på begagnat om priset skal passa. Dock så är de nog så skottsäkra vilket inte är så dumt.

Tillbaka
Topp