tips på heldämpat runt 20 000:-

Daniel410

Ny medlem
Hejsan..Jag e rätt färsk vad gäller mountainbike, och undrar om man kan få lite tips på en bra heldämpad cykel med skivbromsar.
Jag cyklar mest "grova" stigar, så jag vill inte ha nån tung downhillhoj.
priset borde inte överstiga 20 papp..
Tack för svar

Finns oerhört mycket info om just det här ämnet sök runt litegrann så garanterar jag att du kommer hitta mycket info. Ett tips är att kolla in http://www.canyon.com. Verkar vara extremt prisvärda hojar, eller så kan du kolla in Specialized Enduro, visserligen lite dyrare än din budget men ack så fina ;) kolla in min tråd -> http://happymtb.org/forum/read.php/1/438816

Senast redigerad av en moderator:
Om du är ganska färsk på MTB tycker jag ärligt att du skall vänta till nästa år med fullgung för du får mycket bättre teknik av att köra på en HT och den tekniken har du STOR nytta av även med FS. Men om du prompt måste ha en FS så finns det hur mycket som helst att välja på under 20 papp och omöjligt att rekommendera en. När det gäller FS funkar allt för de stigar du pratar om. Över 8.000kr och under 20.000kr funkar bra för stökig stigkörning. Det viktigaste är att den är skön att cykla på, resten är sekundärt. Grejorna håller oavsett vad du väljer, men de upplevs annorlunda.

[edit]: Nä, jag är inte samma som han som skrev före mig. Hej Plumser =)

Har kört min heldämpade med skivbromsar en dryg månad nu, mycket nöjd så här långt.

Kollas "Nerve" på www.canyon.com

/Johan

Jag är väldigt nöjd med min Commencal Meta 4.30. Går att trampa på rätt länge på grusväg, funkar finfint på stig och den tar sig fram jättebra på mer tekniska partier i skogen. Bromsarna som sitter på har funkat bra men är väl kanske inte jättebra nu när jag testat lite längre, i övrigt inget att klaga på. Jag köpte min på Cykloteket som är lite dyra men det finns att få hem från England till mycket bra priser, vill du provhojja min så är det bara att säga till.

http://www.commencal.com/bike/2006/mtb/index_en.htm

//Irre

Fullt ös, medvetslös!

Håller med plumse om att det finns fördelar med att ha kört HT om man går över till FS.
Men inte ska du behöva köpa HT av den anledningen, möjligtvis om din budget legat på max 10 000.?

/Johan

Köp heldämpat på en gång. Visst är det lättare att lära sig vara mjuk och följsam samt bra spårval på en HT men om man ska vara realistisk vad gäller kostnader så tycker jag det är bättre att köpa en bra FS från början.

Hård stig men inte downhill, hmm... Jag skulle kunna rekommendera Marin Wolf Ridge som ger dig 130mm slag fram och 4-6" slag bak. Väljer du dessutom den engelska versionen (2006 års modell givetvis) får du dessutom en med uppdaterad geometri som jag uppfattar bättre än den äldre/amerikanska.

Annars finns ju Kona Dawg som ju fått en del positiva omdömen. Canyon Nerve dyker upp som intressant här på Happy med jämna mellanrum, ja det finns hur mycket som helst egentligen!

Börja i andra änden, hitta några alternativ som du tror kan vara intressanta så får Happydrevet antingen hylla eller såga dom. Lite bra eller anus liksom...

Har nu "fastnat" lite för 2 st.. Kona Coiler och Transition fx..
Ävem om Transition är lite dyrare än jag tänkt mig ser den grymt cool ut.. långt slag och nice utseeende.
Vad tycks om dem?

bigfish skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller med plumse om att det finns fördelar med
> att ha kört HT om man går över till FS.
> Men inte ska du behöva köpa HT av den
> anledningen, möjligtvis om din budget legat på
> max 10 000.?
>
> /Johan

precis, visst, har man de pengarna extra. men känns ju lite korkat att lägga säg 15000 på en HT nu, o sen ha det klart för sig att man bara ska ha den ett år. för när man sen säljer den kommer man ju max få en 7-8000 för den. om man nu får den sålt. då har man bränt 7000 på nått man vet att man kommer ersätta inom 1 år. ja säger köpt FS direkt. för 20000 får man en fin FS. man får teknik på FS med, men man får en annan sorts teknik.

Eftersom han skrev att han är relativt ny på MTB utgick jag från att han redan hade en MTB. Men även om så inte var fallet tycker jag ändå det är vettigare att börja med HT för att senare uppgradera till FS.

Jag har en Nishki timbuk nu..
Men det känns sm den begränsar mig i stökiga partier pga att man får hålla igen för att nte slå sönder sig själv och cykleln.
Känns som det skulle vara mindre problem om jag hade dämpare bak..

Har du provat en Coiler? du bör kanske beakta vikten (16,4kg) Dock behöver inte detta vara en nakdel för en stig hoj... jag kör min mestadels på stig och har inga problem att hänga med andra... Och se på Leo och hans bulit, fråga de som var med i svetto gruppen på kinnekulle igår om dom tyckte de gick långsamt för honom ;) ... tror hans väger ca 17kg.....

men som sagt ska du bara köra enkel stig kanske kona dawg vara ett alternativ?

När jag kollar runt på olika hemsidor med hojar...så ser jag sällan vad de väger, vilket e jobbigt.
Betraktas en hoj som väger 16 kilo som tung?

Det beror på vem du frågar. Rent generellt är viktklasserna för heldämpade cyklar så här:

Under 10kg, ultralätt, svindyrt
Mellan 10-12kg, lätt, tävlings crosscountry cyklar
Mellan 12-14kg, normalviktiga skogscyklar
Mellan 14-16kg, lite tyngre skogscyklar
Mellan 16-18kg, lättare freeridecyklar som fortfarande fungerar i skogen
Mellan 18-20kg, tyngre freeridecyklar
Mellan 20-22kg, downhillcyklar ligger oftast här och uppåt

/Leo

bigfish skrev:
> Plumse, i så fall varför inte börja från
> helstelt istället, med din utgångspunkt är det
> kanske bästa alternativet?

Ja, varför inte?

Förresten måste jag säga att det är skönt att faktiskt ha följt Plumses rekommendation att gå från helstelt via HT till FS... :)

Tror dock inte ett skit på att jag hade varit sämre om jag börjat direkt med FS. Faktiskt.

Jag har visserligen inte så mycket erfarenhet av olika modeller och är en nybörjare än så länge, men svårt biten.
Jag har en Scott Genius MC-50. Den har en ställbar bakdämp som i det låsta läget beter sig så likt en HT som det går. Så när man känner att det gungar lite så låser man och får ett helt annat svar.

kasta_kastanj skrev:
> Jag har visserligen inte så mycket erfarenhet av
> olika modeller och är en nybörjare än så
> länge, men svårt biten.
> Jag har en Scott Genius MC-50. Den har en
> ställbar bakdämp som i det låsta läget beter
> sig så likt en HT som det går. Så när man
> känner att det gungar lite så låser man och
> får ett helt annat svar.

men den låsningen är inget du ska köra med näre är rötetr o gupp, då det förstör dämparen. så riktigt som en hardtail blire ju inte

Daniel410 skrev:
> Jag har en Nishki timbuk nu..
> Men det känns sm den begränsar mig i stökiga
> partier pga att man får hålla igen för att nte
> slå sönder sig själv och cykleln.
> Känns som det skulle vara mindre problem om jag
> hade dämpare bak..

Med tanke på ditt uttalande ska du ha en fulldämpad cykel, glöm allt annat...

Mårten skrev:
> Förresten måste jag säga att det är skönt att
> faktiskt ha följt Plumses rekommendation att gå
> från helstelt via HT till FS... :)
>
> Tror dock inte ett skit på att jag hade varit
> sämre om jag börjat direkt med FS. Faktiskt.

[ironi]
Jodå, du hade varit sämre. Mycket sämre! Du hade knappt kunnat cukla! ;-)
[/ironi]

Gissar jag rätt om jag påstår att du är nöjd att följt min rekommendation för att du nu har massor av cyklar istället för en? =)

God morgon!

Giant NRS Composite är väl en av dem bästa heldämpade. Begagnad kan du kanske hitta nån till rätt pris.

Stortrollet skrev:
> Giant NRS Composite är väl en av dem bästa
> heldämpade. Begagnad kan du kanske hitta nån
> till rätt pris.

går till o me att få ny för de pengarna från www.s-tec-sports.de och nej, jag jobbar inte för dem :D

plumse: Jag har två. En fixed och sen FSn (en par hopfällbar också iofs). Ursprungshojpan är strippad och såld i delar.

Edit: Glömde slutsatsen: Så inte ens där fick du rätt. :D

Nejvars, HT/helstel ger bra teknikträning utan tvekan. Men att inte köpa FS för att man först ska träna upp tekniken känns lite sådär om man nu inte har en stor sjö med pengar att ta från...

Tillbaka
Topp