Tips på hjul för 29 plus?

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Hej. Jag har en Trek Stache från 2016, som behöver ett nytt bakhjul. Idag sitter det på hjul som består av Sunringlé Mulefut 50 fälgar och DT Swiss nav. Fälgen bak har fått mycket stryk och är bucklig, men nu så jag även sprickor i fälgen vid ekerhålen.

Någon som har tips på ett bra bakhjul som inte kostar skjortan? Jag har sett att Bike24 har det här hjulet: https://www.bike24.com/p2384168.html som verkar trevligt, men det har 35mm innerbredd, medan jag idag har 45 mm. Någon som har erfarenhet av hur stor roll detta spelar? Jag har 3.0" däck och vill fortsätta med det.

Det låter som du bara behöver en ny fälg.
Jo, det är ju ett alternativ. Jag har dock aldrig bytt en fälg själv och det känns som lite bortom min mekar-kompentens. Men jag skulle ju ev. kunna byta fälg, sätta i ekrar och sedan lämna in det.

Men jag lär väl behöva byta alla ekrar också? Och räkna ut vilken ekerlängder jag behöver?

Jo, det är ju ett alternativ. Jag har dock aldrig bytt en fälg själv och det känns som lite bortom min mekar-kompentens. Men jag skulle ju ev. kunna byta fälg, sätta i ekrar och sedan lämna in det.

Men jag lär väl behöva byta alla ekrar också? Och räkna ut vilken ekerlängder jag behöver?

Inte om du köper samma fälg eller en annan med samma ERD.

Mulefut 50 har ett erd mått på 615mm. Som sagts ovan leta upp fälg med samma erd tejpa ihop dem flytta över ekrarna å lämna till lbs för riktning å uppspänning om du inte känner att du fixar det själv

Mulefut 50 har ett erd mått på 615mm. Som sagts ovan leta upp fälg med samma erd tejpa ihop dem flytta över ekrarna å lämna till lbs för riktning å uppspänning om du inte känner att du fixar det själv
Tack för tipset. Jag hittar inte så många fälgar med liknande bredd, i alla fall inte i "de vanliga" affärerna (bike-discount, bike24, cnc, wiggle, bikester). Jag letar vidare.

Helt set för nästan samma pengar

Senast ändrad:
om du vill behålla den sköna rullet över stök och undvika studsfest gå inte under 45i med tretummare.

att själv ekra in ny fälg kräver en del tid och tålamod första gångerna men leder fram till ett oberoende när det gäller hjul och deras inköp som är klart värt insatsen.

Jag kör med WTB Kom Tough i40 på min Full Stache, funkar kanon!

Finns även i 45 bredd om man vill ha det. Tyvärr inte samma ERD (606), så nya ekrar blir ett måste. Men då kan du ju passa på att köpa nya Alpine 3 ekrar för ett ännu mer sturdy hjul!

om du vill behålla den sköna rullet över stök och undvika studsfest gå inte under 45i med tretummare.

att själv ekra in ny fälg kräver en del tid och tålamod första gångerna men leder fram till ett oberoende när det gäller hjul och deras inköp som är klart värt insatsen.
Har du provat och märkt skillnad alltså? Bra att veta i så fall.

Helt set för nästan samma pengar
Bra tips! Undrar bara ifall dessa är mer hållbara.

Har du provat och märkt skillnad alltså? Bra att veta i så fall.
ja jag har kört stache med ursrungliga bredare fälgen 45 eller om det var 50i mm. smörig lättrullad och absorberande känsla med chukacabra.

och full stache med nya smalare fälgen 35i?. andra lite grövre original trerummare, minns inte vilka det var. fostrande och stötig trots fjädringen, ingen riktig pluskänsla.

och egna fs29an med 40i och 3,0 bomboloni. jättesmalt tryckfönster balanserande mellan stötig studsighet och burp. eller det fanns inget riktigt fönster för mina 72 kg. hade jag vägt 92 så kanske. eller köra vansinnigt hårt.

sedan samma 40i fälg med nobby nic 2,6. känsla helt lik första stachen med 3,0 och bredare fälg. hög styrförmåga utan wobbel eller burp, samtidigt överlägset rull. och rotmattor? vilka rotmattor??

plus när det är som det ska.

ja jag har kört stache med ursrungliga bredare fälgen 45 eller om det var 50i mm. smörig lättrullad och absorberande känsla med chukacabra.

och full stache med nya smalare fälgen 35i?. andra lite grövre original trerummare, minns inte vilka det var. fostrande och stötig trots fjädringen, ingen riktig pluskänsla.

och egna fs29an med 40i och 3,0 bomboloni. jättesmalt tryckfönster balanserande mellan stötig studsighet och burp. eller det fanns inget riktigt fönster för mina 72 kg. hade jag vägt 92 så kanske. eller köra vansinnigt hårt.

sedan samma 40i fälg med nobby nic 2,6. känsla helt lik första stachen med 3,0 och bredare fälg. hög styrförmåga utan wobbel eller burp, samtidigt överlägset rull. och rotmattor? vilka rotmattor??

plus när det är som det ska.
Bra, det där är riktigt användbar info; tack!

OK, det lutar åt att köpa en ny fälg, sätta i ekrar och sedan lämna in hela rasket. Har den samlade Happy-kompetensen tips på hur jag beräknar ekerlängderna på de olika sidorna? Det blir väl lite knepigare i och med att det är ett bakhjul.

OK, jag har kört DT Swiss spoke-calculator och den föreslår 298 samt 297 mm ekerlängder på de olika sidorna. Eftersom det inte finns 297 mm, ska jag välja 296 eller 298 mm för drivsidan?

jag skulle försöka kompromissa med en längd. drivsidan bak får sticka igenom lite, gör inget om fälgen är dubbelbottnad.

för övrigt brukar dt-swiss kalkylatorn ge avvikande värden, de fipplar med sina ekermått, brickor eller whathaveyou. testa gärna ett par andra, och lita mer på dem.

men hur långa är ekrarna du redan äger? är de t ex 296 kommer de också att funka. skruva ur en eker vardera driv- och bromssida bak, och mät från änden till insidan av böjen inne vid navet:)

men hur långa är ekrarna du redan äger? är de t ex 296 kommer de också att funka. skruva ur en eker vardera driv- och bromssida bak, och mät från änden till insidan av böjen inne vid navet:)
Ja, på ena sidan är de nog 296 har jag för mig. Men eftersom det har gått ganska många ekrar sista året (och de i sammanhanget inte är jättedyra) tänkte jag att jag lika gärna kan köra med helt nya.

ja det är lite magi kring ekrar. för mig går någon eker på mtb vartannat år. uppfattar det som lite sinkadus när det händer.

bygger mina hjul själv utan vare sig tensiometer eller riktställ. det tar kring en timme att bygga och rikta klart ett hjul. men första gången räkna med fyra timmar:)

på mina bromptons som äter fälgar iom med mycket inbromsningar vid pendling i smutsig miljö byter jag fälg typ vart tredje år, återvänder alltid ekrarna och tror jag ingen gått av på de tjugotalet år jag använt sådana cyklar.

på mtb varit mer än nöjd med pillar ekrar vars double butted 1,8 mm har tjockare gods än vedertagna 2 mm i kröken, om jag minns rätt 2,3 mm. en bonus är att de finns i massor av färger.

Tillbaka
Topp