Tips på hjul

Tips på hjul
Det är förstås personligt vad man menar med ”prisvärt” och ”skapligt lätt”.

Men kinafälgar är nog oftast nyckeln om man vill ha kolfiber. Kolla in EIE, Lightbicycle, mfl. För lägst pris (om du har tålamod att hitta nav till rätt pris) köp bara fälg och bygg själv (det är inte SÅ svårt). Annars köper du färdigbyggt från kineserna. Vill man köpa färdigbyggt i Europa så kan man kolla på typ Slowbuild (när han har erbjudanden kan det bli billigare än direkt från Kina är min känsla) eller typ Actionsports. Tidigare var Wiggles in-house-märke Prime ytterligare ett alternativ som åtminstone jag upplevde prisvärt, men vet ej hur läget är nu? Skickar de ens till Sverige? Annars finns det duktiga hjulbyggare i Sverige också, min känsla är att tex Tensegrity håller hög kvalitet till rätt pris. De här alternativen bör ge dig hjul från ca 8k till ca 15k typ, vikt ifrån ”svinlätt” till ”lätt”, med ett urval av fälgbredder, ekerantal och tilltänkta användningsfall (CV->Enduro).

Här ovan har du en ingång om du själv vill göra läxan och hitta det du tycker är prisvärt och skapligt lätt i förhållande till din användning och smidighet vid inköp osv. Annars kommer många rekommendera dig de hjul de köpt själva utifrån deras egna preferenser, och det behöver ju inte vara fel heller.

Tillbaka
Topp