Tips på hojj

Stålis

Medlem
Tips på hojj
Ännu en tipstråd.. men jag gissar att det inte gör nåt? Det är ju kul att tipsa.. eller hur?

Jag har en rätt lång erfarenhet av att cykla mtb. Cyklade i änggårdsbergen tidigt 90-tal när att cykla mtb där var lika illa ansett som el-mtb är idag. Fick akta sig för arga fotgängare redan då. Men på den tiden slapp man iaf arga cyklister, vilket man kanske inte gör idag om man har el-assistans om jag tolkar forumet rätt (undantaget enstaka som har rätt sjukdom och rätt forumhistorik).

Jag har under en ganska lång tid uppskattat elassistans (enligt svea rikes lag lagligt och begränsat till 25 km/h) men börjar nu bli såpass bra i knäna att jag är sugen på o-assisterat igen. Plus att elassistans är bra tungt när man passerar 25 vilket man gör för det mesta.

Men det har gått några år och jag har mindre än noll koll.

Jag gillar enduro, all mountain eller vad det kan tänkas heta idag med upprätt position (mest för ryggen) men vad ska man kolla efter märkes-/modell-/geometri-vis idag?
Har en hel del singletracks där jag bor. Har en Trek Rail 5 (varning för elöverkänsliga) idag som känns kanon geometrivis. Stabil och snabb. Men jag behöver inte kapaciteten eller elassistansen.

Drömmen är en upprätt heldämpad titan/stålhoj med 130-150 mm slaglängd.
Finns det?

glitch

Aktiv medlem
Tips på hojj
Kanske någon Cotic Rocketmax eller så?
Eller Production Prive? Eller Pipedream Full Moxie.
Sen har du ju lyx som Starling, Stanton mfl. Finns en del att välja på :)

SocialGimp

Aktiv medlem
Tips på hojj
Har noll på koll på stål o titan men kan verkligen rekommendera nya Stumpjumpern eller Stump Evo (som just kommit i aluminum) om du har budget till det. Har bara testat Stumpjumpern men den passar till det mesta om man gillar lite kortare slaglängd än t ex Trek Slash som ju är likvärdig med Trek Rail som du nämnde.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer